2026-01-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kanske någon skulle titta på matlådor i Indien tex?
Och där de har ett system som är helt sjukt.
Där frugan gör mat, och levereras till sin mans arbete och via, cyklar, bilar, tåg, sen tillbaka vidare och cyklar och vagnar och hur de får varm och hemlagad från sina fruar.

Sett program hur det går till och deras koder för leverera till rätt ställe.
Det är oerhört fascinerande faktiskt.
Och att dom hämtar det, och levererar maten på detta sätt.
Har ingen video på detta, men finns en del att titta på.
Helt sjukligt fascinerande att du lyckas så väl.

Det får en matlåda från Sveriges hem se patetiskt ut i den jämförelsen.

The Lunchbox 2013
Citera
2026-01-18, 22:26
Medlem
Sladdarens avatar
Tror ändå att många svenskar nöjer sig med halvfabrikat till lunch där man bara tillsätter vatten i
typ nudelmuggar osv. Eller en frys microrätt alltifrån nyttig till onyttig i valen av det eller att de
bara monterat ihop flera hel och halvfabrikat som de bara kombinerar genom en snabb
tillagning dagen före. Köper en snitzelpack å steker på den, köper en sås, köper en strimlad sallad,
fixar lite kolhydrater, drar med sig lite frukter och annat

Lunchrestaurangens betydelse är under nedgång dels en för stressig situation, och som har för lite näringsvärde i förhållande till priset och den lilla mängd du äter då för att sen återgå till jobbet utan att slockna, behöva vila maten, känner dig dosig osv

För att få ett fullvärdigt tillräckligt täckande näringsvärde på alla tänkbara nyttigheter i mineraler och vitaminer antioxidanter och mm etc för en hel dag som man främst får vid middag och frukost med en stor portion på tallriken och mycket sallad och grönt innan man avnjuter varmrätten. Lunchen är mittemellan som förhindrar den möjligheten eftersom vilan uteblir

Hört många säga att poängen med restaurangs lunchen är att de ska få så mycket allsidig kost som möjligt med alla näringsämnen allt möjligt man kan servera varje dag som kompletterar varann
för varje dag dessutom.

Så du aldrig behöver oroa dig att du har brist på viktiga näringsbyggstenar för kroppen. Men tyvärr är det inte riktigt möjligt eftersom man äter oftast inte tillräckligt mycket till lunch för att täcka upp behovet för en hel dag

1. Dels för att man inte kan äta ordentligt för då måste man vila en timme iaf
2. Dels för att det kostar 130-150 för att bara äta lite jämfört med hel och halvfabrikat som
kostar kanske mest 50-60 kr som man blir precis mätt på och att man väntar med att äta större portioner till middag
3. Istället skulle man ochså förlägga restaurang buffen vid middagstid emellan 17-19

Här är lite AI information =

Det finns ingen exakt topplista över länder som äter minst lunch ute i Europa, men generellt sett tenderar länder med högre priser på utemat och lägre genomsnittlig disponibel inkomst att äta ute mindre, vilket kan inkludera vissa delar av Nordeuropa (som Sverige, Norge, Danmark) där utemat ofta är dyrare jämfört med södra/östra Europa, där traditionen av billigare lunchställen är starkare.

Sverige har en hög levnadsstandard men även höga priser, vilket kan göra att svenskar äter ute mindre ofta än i länder där det är mer prisvärt, som exempelvis Kroatien eller vissa delar av Italien.

Faktorer som påverkar:
Prisnivå: Höga löner (Sverige) kombinerat med höga skatter och driftskostnader för restauranger driver upp priserna, vilket minskar frekvensen av restaurangbesök.

Kultur och tradition: I länder som Italien och Grekland är det mer traditionellt och prisvärt att äta ute till lunch, till exempel genom dagens lunch (menu del dia/pranzo di lavoro).

Tillgänglighet: Mindre, lokala matställen är vanligare i Sydeuropa, medan Sverige har en högre andel dyrare kedjor och snabbmatsställen.

Sverige och dyrare utemat:
Ja, Sverige har sannolikt en lägre frekvens av lunch ute på restaurang i jämförelse med många sydeuropeiska länder, just på grund av de relativt höga priserna. Enligt vissa undersökningar äter svenskar dessutom mer ultraprocessad mat (som färdigmat) och mindre traditionell mat än många andra EU-länder, vilket tyder på att många föredrar att äta hemma eller köpa färdigt, snarare än att gå på restaurang. Priserna är en stor drivkraft här, där utemat blir en lyx för många oftare än vad det är i exempelvis södra Europa.

Vilka äter minst?
Det är svårt att peka ut ett specifikt land, men länder som Norge, Sverige, Danmark (med höga priser) och möjligen de baltiska länderna (pga inkomstnivåer) är troliga kandidater för lägre frekvens på restaurangluncher, medan Sydeuropa (Spanien, Italien, Grekland) ofta ligger i topp för billigare och frekventare luncher.
Citera
2026-01-18, 23:51
Medlem
Snittpriset för en lunch här i Stockholm ligger runt 150 kr, det blir över 3000 kr på en månad.
Väldigt onödig utgift oavsett lönenivå när man kan få en godare, hemlagad lunch betydligt billigare.

Och nej, ingenting unikt för Sverige med lunchlåda.
Citera
2026-01-19, 04:36
Medlem
Varje dag ? Jag arbetar hemifrån stor del av veckan och har låda till jobbet en gång i veckan kanske.
Citera
2026-01-19, 04:43
Medlem
StigAllans avatar
När jag hade möjlighet att värma en matlåda på diverse jobb så såg jag till att laga så att maten skulle minst räcka till en matlåda som ställdes i kylen.
Brukade att senaste matlådan fick stå i kylen tills den föregående ätits upp.
Då blev det åtminstone lite variation.

Betydligt bättre käk än på lunchkrogen!
Citera
2026-01-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När jag hade möjlighet att värma en matlåda på diverse jobb så såg jag till att laga så att maten skulle minst räcka till en matlåda som ställdes i kylen.
Brukade att senaste matlådan fick stå i kylen tills den föregående ätits upp.
Då blev det åtminstone lite variation.

Betydligt bättre käk än på lunchkrogen!

Klassiker, naturligtvis gör man mer än man behöver till middagen för nästa dags lunch.
Kan redan nu förutspå FB-intelligentians svar; "öh, vem vill äta samma mat till lunch som till gårdagens middag"?
Svar; intelligenta människor som förstår att lunch är en booster för arbetspasset, inget annat.
När man kommer hem gör man middag och rinse and repeat med en annan rätt. Ingen raketforskning och du sparar tusentals kronor i månaden.
Citera
2026-01-19, 19:40
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Varje dag ? Jag arbetar hemifrån stor del av veckan och har låda till jobbet en gång i veckan kanske.

Jag går ofta ut och äter även om jag jobbar hemma.

Det är tattarfasoner att lägga massa tid under veckan på att lägga tid på att fixa matlådor.

Matlådor är okej om man är fattig på riktigt, är typ bodybuilder eller behöver en viss typ av kost för att nå sina mål.

Att käka matlåda är deppigt. Det är säker samma typ av människa som har det kallt inomhus för att spara pengar.
Citera
2026-01-19, 19:46
Medlem
För att det är mycket billigare och så är man säker på att ingen petat på ens mat med kukrunkarhänder. OK.
Citera
2026-01-19, 23:46
Medlem
Sladdarens avatar
Vad är egentligen normalt i procent att lägga mat på pr person pr månad i Sverige

AI verkar ha svaret ;-) för en fullvuxen person i Sverige

Den genomsnittliga siffran på 2 730 kronor från Konsumentverket inkluderar inte restaurangbesök eller hämtmat. Den summan avser endast kostnader för livsmedel som köps i matbutik och tillagas hemma.

När restaurangbesök och utemat läggs till ökar den totala kostnaden för mat och dryck markant, men det finns ingen officiell "genomsnittssiffra" för detta eftersom det varierar extremt mycket från person till person.

För att uppskatta vad det blir med restaurangbesök måste du lägga till dina egna vanor i ekvationen:

Äter du ute en gång i veckan? Ett enkelt restaurangbesök med dryck kostar ofta minst 150–300 kronor. Det blir cirka 600–1 200 kronor extra per månad.

Äter du lunch ute varje arbetsdag? En lunch kostar ofta 110–140 kronor. Det blir cirka 2 200–2 800 kronor extra per månad.

Går du ut på finare middagar ibland? Då kan notan lätt hamna på 500–1000 kronor per besök.

Alltså betalar man ca 2500 lunch plus mat hemma 2730 : 5230 kr

Tänk då ang detta :

Den senaste statistiken från Statistiska Centralbyrån (SCB) visar att den genomsnittliga månadslönen i Sverige (bruttolön, alltså före skatt) var 41 600 kronor under 2024.

Det är dock viktigt att även titta på medianlönen, som ofta ger en mer rättvisande bild av den "typiska" lönen eftersom den inte dras upp av ett fåtal extremt höga löner.

Genomsnittslön (medellön) 2024: 41 600 kr/månad.
Medianlön 2024: 35 600 kr/månad. (ja före skatt)

Erkänn att mat är en ganska häftig utgift ;-) om du käkar för 5230 kr pr person vuxen

Så även om du skulle tjäna 35000 efter skatt så går hela 14,3 % av lönen till just mat
Jag prioriterar god och varierad mat som är bra kvalla på men nja .. Restaurang besöken uteblir i mångt och mycket.

Jag kan förstå dem som vill köpa billig mat och spara till nåt, kanske en jorden runt resa några ggr eller nåt annat utan att kompromissa med närinsgämnena som du mycket väl kan äta hemma

Låter som jag ratar och slår ner på Restauranger men det gör jag inte utan målar bara upp en bild hur det ser ut
Citera
2026-01-20, 16:51
Medlem
orengs avatar
Jag tycker att lunchrestauranger oftast inte håller måttet. Deras menyer är rätt tråkiga, får lite mat och det kostar mycket. Gissar att det fuskas en del också, istället för bra råvaror använder man smakförstärkare och fyller ut.
Där jag jobbar finns nästan inga bra alternativ heller. Mina matlådor är godare, mer mat och bättre näringsvärde än vad som erbjuds och kostar en bråkdel. Jag gillar att laga mat och jag gör det inte komplicerat.
Jag åt ute nån gång i veckan förut, men har lagt ner det då jag oftast blev besviken.

Har man dessutom bara 30 min lunch så blir det väldigt tight om tid om man behöver gå eller åka iväg för att äta. En timme klarar man det fint, men alla har det inte så.
Citera
2026-01-20, 18:09
Avstängd
Takpapps avatar
Vad är det här för ett jävla påhitt att generera text med AI-verktyg och lägga in i ett diskussionsforum? Jag kan för fan själv göra det om jag vore intresserad att läsa sånt.

Som service till alla läsare här har jag googlat "vad kostar en lunch i sverige". Jag fick upp bl a dessa länkar:
Om ni tycker det behövs kan jag googla mer åt er. Eller nej förresten!

Här:
https://letmegooglethat.com/?q=vad+kostar+en+lunch+i+sverige
Citera
2026-01-24, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Jag går ofta ut och äter även om jag jobbar hemma.

Det är tattarfasoner att lägga massa tid under veckan på att lägga tid på att fixa matlådor.

Matlådor är okej om man är fattig på riktigt, är typ bodybuilder eller behöver en viss typ av kost för att nå sina mål.

Att käka matlåda är deppigt. Det är säker samma typ av människa som har det kallt inomhus för att spara pengar.
Det kostar inte mycket tid med matlådor om du gör en dubbelt så stor middag och stoppar hälften i en låda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in