2026-01-26, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haze2255
Ju mer man lär sig om kristendomen och studerar den, desto mer rimlig är den menar du? Där är kanske felet, att många inte studerar den och därav inte inser att den har så mycket.

Det finns mycket som är bra i den kristna läran, som tankar om kärlek, att älska alla, att hjälpa varandra, att ha hög moral och att göra rätt för sig o c v. Men jag tycker inte att det behövs en gud och bibel för att kunna förstå allt detta. Människor med låg moral kanske behöver skrämmas med helvetet?
Citera
2026-01-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!

Vad är det som säger att just kristendomen är den enda sanna tron?
Det finns ju en uppsjö av andra alternativ, vad är det som gör kristendomen till ett särfall jämfört med slavisk paganism, zoroastrianism (borde vara ett hetare alternativ än kristendomen), shinto eller Candomblé för att ta några exempel?
Citera
2026-01-26, 09:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Som barn har jag som alla andra barn fått "uppleva det onaturliga." Det är meningen, om vi följer den naturliga utvecklingen, att vi växer ut från fantasier och anammar en mer verklighetstrogen världsuppfattning. Man måste börja se skillnaden mellan fantasier och verklighet om man vill bli vuxen på riktigt.
Varför vill du bli vuxen?
Citera
2026-01-26, 09:46
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Egna upplevelser är egna upplevelser och har inget med samhället eller nån annan att göra. Man kan ha hur många egna upplevelser som helst, det stör väl ingen?

Men om man går ut och försöker påverka samhället och alla andra med påståenden om egna upplevelser så går man över en grundläggande gräns. Samhället är inte baserat på "privata upplevelser" och kan omöjligtvis fungera utgående från sådana "privata upplevelser", så då behöver man kunna styrka det man påstår att man upplevt på nåt sätt. Att det skulle vara att "stigmatisera" upplevelserna är inte sant, det är snarare tvärtom.

Ingen behöver utesluta nånting, varken icke-materiellt liv eller obeskrivlig makt. Vi behöver inte ens utesluta att det kan på en liten polkarandig flygande elefant bakom mitt kylskåp, som emellanåt flyger fram och viskar grundläggande sanningar i mitt öra. Jag FÅR gå omkring och tro det, och får inkorporera de framviskade sanningarna i min egen världsbild. Men jag kan INTE hävda att den elefanten, eller det icke-materiella livet och den obeskrivliga makten, finns på riktigt om jag inte kan föra det i bevis. Och jag kan framförallt inte börja kräva och hävda att resten av samhället och alla andra människor ska börja följa det jag säger, det som min lilla elefant viskat till mig.

Någonstans där går gränsen mellan trosfrihet och absurditet. Och trosfriheten ger oss alla rätt att tro på i princip vad som helt och utan bevis, i vår egen personliga trosfrihetssfär. Som tur är (för mig) ger den också rätt att förkasta en sådan egen trosbaserad världsbild och istället försöka använda en egen evidensbaserad världsbild.
Vi behöver nog bara vara överens om att allt som finns kanske inte kan bevisas. Det är en mänsklig rättighet att ha en egen uppfattning i alla dessa frågor utan kyrkligt eller politiskt förtryck.
Citera
2026-01-26, 09:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vi ska utgå ifrån det som vi vet här och nu, det är så man håller sig till fakta och verklighet. Att tanka på vad som eventuellt finns är att ägna sig åt fantasier och önsketänkande.
Men det ska väl vara valfritt vilket man gör?
Citera
2026-01-26, 09:52
Medlem
Gud är något som du har skapat i dina tankar. Något som du vänder dig till när du behöver något, tröst, vägledning, trygghet o c v. Du kan ge dig själv allt detta utan att blanda in en gud.

Små barn behöver en förälder för att känna sig trygga, att få tröst o c v men med en empatisk förälder lär sig barnet att trösta sig själv, att känna sig grundtrygghet. Kanske har något i den här processen gått fel när man fortfarande behöver någon annan som inte är del av en själv för allt detta?
Citera
2026-01-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Varför vill du bli vuxen?

För mig är frågan varför inte? Vem vill vara som ett barn hela livet? En mening med livet är att leva fullt ut alla faser i livet: Barndomen, tonåren, vuxenlivet, ålderdomen.
Citera
2026-01-26, 09:56
Avslutad
Citat:
För mig är frågan varför inte? Vem vill vara som ett barn hela livet? En mening med livet är att leva fullt ut alla faser i livet: Barndomen, tonåren, vuxenlivet, ålderdomen.
Meningen med livet är att du finns och spelar ingen roll vilka former.
Citera
2026-01-26, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men det ska väl vara valfritt vilket man gör?

Självklart, jag skriver om hur jag vill leva mitt liv, andra får tycka annat. Vi väljer själva hur vi vill leva våra liv.
Citera
2026-01-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spamixer
Meningen med livet är att du finns och spelar ingen roll vilka former.

Alla har sin "mening för livet".
Citera
2026-01-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Att tro på Gud handlar om känslor, inte logik. En önskan att det finns något högre medvetande som styr världen.
Inte nödvändigtvis, jag använder simpel logik utifrån mina upplevelser till att vara i tron s.a s.
Citera
2026-01-26, 10:02
Avslutad
Det går inte att komma överens i denna fråga lika bra att mod papperskorgar denna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in