2026-01-25, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Den har genererat 8,2% i snitt om året, svenska börsen har under samma period genererat 10-11% och USA/Global 8-10%

Så ett räkneexempel:
Sparande: 5 000 kr/månad
• Tid: 40 år (480 månader)
• Totalt insatt kapital: 2,4 miljoner kr
• Ränta-på-ränta, månadsvis

Resultat efter 40 år
• 8,2 % avkastning:
≈ 18,6 miljoner kr
• 10 % avkastning:
≈ 31,9 miljoner kr

Slutskillnad

≈ 13,3 miljoner kronor

Hade jag och mina arbetsgivare sluppit betala in till pension till staten och istället själv hade satt 5k i månaden i mitt favvobolag Investor så skulle jag efter 40 år haft 59,2 miljoner.

Säkert möjligt just du hade lyckats bättre, men fakta är den del som folk får bestämma själv över i snitt har utvecklats sämre än för de som valde att inte välja själv hur pengarna skulle placera

Majoriteten har ingen kunskap
Citera
2026-01-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Säkert möjligt just du hade lyckats bättre, men fakta är den del som folk får bestämma själv över i snitt har utvecklats sämre än för de som valde att inte välja själv hur pengarna skulle placera

Majoriteten har ingen kunskap
Och min poäng är att jag bryr mig noll om de som hade slösat bort sina pengar och därför tycker staten att de skall förvalta mina pengar till enormt mycket lögner avkastning än jag fått om jag själv förvaltats mina pengar
Citera
2026-01-25, 14:26
Medlem
ragingcows avatar
Så hur stor buffert bör man ha sparat när man väl går i pension? 300-400k?
Citera
2026-01-25, 14:27
Avstängd
Comitiums avatar
De som har lägst pension är de som haft väldigt låg lön, deltidsarbetet, aldrig arbetat eller arbetat svart. Då blir det bara fattigpensionen för många.
Citera
2026-01-25, 14:36
Medlem
Citat:
Och min poäng är att jag bryr mig noll om de som hade slösat bort sina pengar och därför tycker staten att de skall förvalta mina pengar till enormt mycket lögner avkastning än jag fått om jag själv förvaltats mina pengar

Fast pensionsystemet är inte konstruerat för enskilda individer med goda investeringskaper, utan för den breda massan
Citera
2026-01-25, 16:57
Medlem
Citat:
Fast pensionsystemet är inte konstruerat för enskilda individer med goda investeringskaper, utan för den breda massan
Vilket jag tycker är fel, att bli omyndigförklarad av staten som sedan själva är värdelösa på att investera pengarna bättre
Citera
2026-01-25, 18:00
Medlem
Citat:
Du kan ha en bättre lön som lågutbildad, då Sverige är bland de länder där det lönar sig allra sämst att utbilda sig.

Den som går direkt in arbete har tex inte halv mille i studielån, samt jobbar de 4-5 åren den som studerar lever som fattig student. Om arbetaren hade varit smart och lagt motsvarande summa på ett pensionskonto, så har han lätt 5 år tidigare han kan gå i pension.

Men det är det ju ingen som gör, roligare att bränna pengarna. Sen gnäller man på att man måste jobba så länge och pension är så dålig.

Är själv inte högutbildad, men klarar mig bra ändå med lön strax över brytgränsen, samt att jag startade ett pensionssparande direkt när jag fick min första lön.
Vad hade det där med min kommentar att göra?

Säg mig hur mycket en 18-25 lågutbildad låginkomsttagare kan spara om han/hon tjänar tex. 18 000:- i månaden efter skatt och är tvungen att betala 10 000:-/mån i hyra för sin andrahandslägenhet? Plus alla andra räkningar, utan några studentrabatter. Det är också en stor risk att det blir perioder med arbetslöshet eller sjukdom och då minskar inkomsterna drastiskt. Studenterna har inga karensdagar eller riskerar bli "arbetslösa" från sina studier. Och efter sina studier kan de se emot ett välbetalt jobb.

För en låginkomsttagare känns det ordentligt om inkomsterna minskar. Kanske kan man inte ens betala hyran och blir då bostadslös. Är man förberedd så har man försökt spara så mycket som möjligt, men inte på pensionskontot. Pengarna måste vara lättillgängliga ifall något oförutsett skulle inträffa.

Du har haft tur, som inte har behövt leva utan inkomster någon period i livet och har kunnat spara. Alla har inte samma tur. Men det betyder inte att man har "bränt pengarna". Det finns en massa olika orsaker att man inte har kunnat spara. Men sitt du bara där uppe och se ner på dem som inte har haft samma tur som du.
Citera
2026-01-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Dugrabben, knegarna ser ner exakt lika mycket på de välutbildade.

Man ser ner på de grupper man inte själv kan identifiera sig med.
Inte alltid. "Knegarna" brukar inte se ner på de välutbildade som faktiskt tillför något till samhället. Är tex. chefen en bra chef, så är det ingen som ser ner på honom/henne. Sedan så finns det en massa högutbildade, som inte har en gnutta förståelse för människor i andra situationer än deras eget. De sitter på sina höga hästar liksom hon som någon gång i historien sade om fattiga och hungriga människor ungefär så här: "Varför klagar de på att de inte har bröd? De kan ju äta kakor!"
Citera
2026-01-25, 18:12
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
I många länder följer pension inflationen.

Bland annat i landet som liknar Sverige mest; där har uteliggare bättre standard än svenska arbetare 😂
Nu tror jag att du överdriver så att du tror dig själv. Men vill du raljera i ämnet så inte mig emot. Pensioner måste komma någonstans ifrån och jag tror inte att Svenska staten är så jätteintresserad av att låna till det.
Citera
2026-01-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Vad hade det där med min kommentar att göra?

Säg mig hur mycket en 18-25 lågutbildad låginkomsttagare kan spara om han/hon tjänar tex. 18 000:- i månaden efter skatt och är tvungen att betala 10 000:-/mån i hyra för sin andrahandslägenhet? Plus alla andra räkningar, utan några studentrabatter. Det är också en stor risk att det blir perioder med arbetslöshet eller sjukdom och då minskar inkomsterna drastiskt. Studenterna har inga karensdagar eller riskerar bli "arbetslösa" från sina studier. Och efter sina studier kan de se emot ett välbetalt jobb.

För det första har man rätt till pengar tillbaka vid överhyra vid andrahandshyra och det är numera en automatiserad process så finns inte så mycket att klaga på där. Dessutom så är det ju faktiskt inte andras fel att man är låginkomsttagare. Det är väldigt ofta ens eget fel. Det finns chans att utbilda sig, starta företag etc. Men alla vill inte göra det som krävs för att vinna. Det är helt okej, men då får man acceptera att man blir mer ekonomiskt begränsad. Svårare än så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av tuv
För en låginkomsttagare känns det ordentligt om inkomsterna minskar. Kanske kan man inte ens betala hyran och blir då bostadslös. Är man förberedd så har man försökt spara så mycket som möjligt, men inte på pensionskontot. Pengarna måste vara lättillgängliga ifall något oförutsett skulle inträffa.

Du har haft tur, som inte har behövt leva utan inkomster någon period i livet och har kunnat spara. Alla har inte samma tur. Men det betyder inte att man har "bränt pengarna". Det finns en massa olika orsaker att man inte har kunnat spara. Men sitt du bara där uppe och se ner på dem som inte har haft samma tur som du.

Det finns hur många sätt som helst att spara pengar. Jag hade t o m bott i skogen i ett tält ett tag för att kunna avancera ekonomiskt eller delat lägenhet eller bott hos mina föräldrar. Man måste göra det som krävs för att vinna.

Själv sparar jag väldigt hyfsade summor (cirka 30 lax/månad) och hur jag har uppnått detta beror på inget annat än strategisk planering. Kommer kunna höja min sparkvot på sikt. Livet är bra.
Citera
2026-01-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
För det första har man rätt till pengar tillbaka vid överhyra vid andrahandshyra och det är numera en automatiserad process så finns inte så mycket att klaga på där. Dessutom så är det ju faktiskt inte andras fel att man är låginkomsttagare. Det är väldigt ofta ens eget fel. Det finns chans att utbilda sig, starta företag etc. Men alla vill inte göra det som krävs för att vinna. Det är helt okej, men då får man acceptera att man blir mer ekonomiskt begränsad. Svårare än så är det inte.

Det finns hur många sätt som helst att spara pengar. Jag hade t o m bott i skogen i ett tält ett tag för att kunna avancera ekonomiskt eller delat lägenhet eller bott hos mina föräldrar. Man måste göra det som krävs för att vinna.

Själv sparar jag väldigt hyfsade summor (cirka 30 lax/månad) och hur jag har uppnått detta beror på inget annat än strategisk planering. Kommer kunna höja min sparkvot på sikt. Livet är bra.
Där var det en till som tror att alla har samma möjligheter i livet, och att det handlar bara om ens egen vilja.
Anmäla överhyra? Och då bli bostadslös och flytta ut i skogen? Lycka till att sköta jobb och/eller studier utan att ha någonstans (inomhus!) att bo. Alla kan inte heller bo hos mamma och pappa. Det kan vara just det som är problemet (att man inte kan bo hemma), som gör att man måste börja jobba direkt efter grundskolan. Gymnasiestudierna ger ju inte pengar till hyran. Och hyresvärdarna vill inte heller hyra ut till någon som inte jobbar eller som bara jobbar deltid.

(Ps. 10 000 kanske inte alls är överhyra. Det beror på lägenheten och som vi alla (?) vet, så är det svårt att få någon lägenhet överhuvudtaget. Är man tvungen att flytta hemifrån, så tar man vad som helst, överhyra eller inte. Och hyresvärden skriver kanske inget avtal alls, utan påstår att hon/han inte alls hyr ut lägenheten/rummet. Och hyran betalas i kontanter, utan kvitton. De som vill sko sig på andras kostnad är bra på att hitta sättet att göra det.)
Citera
2026-01-25, 21:17
Medlem
Citat:
Vilket jag tycker är fel, att bli omyndigförklarad av staten som sedan själva är värdelösa på att investera pengarna bättre

Det kan man tycka, men det är lite det som är hela poängen med staten. Man får ju välja en del själv, ett investeringsess som du har väl dubblat din pension nu minst antar jag, så vad är problemet egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in