Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Du får gärna kalla mig kristen men jag vägrar att bära den tunga ryggsäcken med irrläror och illdåd från kristendomens historia.
Visst återuppstod Jesus även om inte alla berättelserna om det är sanna. Vad jag ser tydligt är att Jesus ville att lärjungarna skulle lämna Jerusalem efter korsfästelsen.
Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32
Och när de hade kommit in i graven, fingo de se en ung man sitta där på högra sidan, klädd i en vit fotsid klädnad; och de blevo förskräckta. Men han sade till dem: »Varen icke förskräckta. I söken Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är icke här. Se där är platsen där de lade honom. Men gån bort och sägen till hans lärjungar, och särskilt till Petrus: 'Han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom, såsom han bar sagt eder.'» — Markus 16:5-7
Men lärjungarna stannade i Jerusalem.
Känns dumt att du inte vägrar kalla dig kristen när begreppet används i bibeln och betyder ingenting annat än att man följer Jesus.
Ska du också sluta kalla dig sjäv en man bara för att majoriteten av våldtäktsmännen är män.
Det känns som att du har en svag tro, du medger att vissa berättelsen i bibeln kan vara falska, du törs inte kalla dig kristen och du verkar inte bry dig så mycket om dina kristna bröder och systrar