2026-01-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur är det självklart? Det är världens mest studerade religiösa artifakt med säkert tusentals olika studier och analyser som kan öppet läsas av allmänheten.

Förklara varför det är självklart
Det är ditt jobb att bevisa att artefakten är äkta. Den som påstår något har bevisbördan. Och nej, jag kommer inte att googla fram dina argument eller dina bevis.
Citera
2026-01-25, 16:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Lägg av! Jesus är bara en människa och han blev en kult.... Svammel... Jesus och några tjuvar korsfästes samtidigt .... tyget.. svammel.. Där jag går inte på...
Jul...
Påsk...
Halloween ...

Kyrka och staten måste förändras så mycket.
Noll tolerans om GUD fantasin ...
Noll tolerans om statens jantelagen...
Noll tolerans om vapentillverka....
Noll tolerans om Hjärntvätt från samhället att alla måste jobba och betala räkningar...
Tyck vad du vill men logiken tycker något annat.
Citera
2026-01-25, 16:54
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Bevisa för mig att gud finns så ska jag tro på gud resten av mitt liv sen.
Lets go!
Vad är det för mening men att tro att Gud finns om du inte bryr dig om hans budskap? Hans budskap finns i Matteus kap 5-7.
Citera
2026-01-25, 16:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det är ditt jobb att bevisa att artefakten är äkta. Den som påstår något har bevisbördan. Och nej, jag kommer inte att googla fram dina argument eller dina bevis.
Läs artikeln då. Där finns allt du behöver veta.

"Det är du som har bevisbördan, men jag kommer inte läsa ditt bevis eller googla"

Ateister alltså... kräver bevis sen när dom får bevis sätter dom fingrarna i öronen och skriker "LALALALALALA"
Citera
2026-01-25, 16:55
Avslutad
Citat:
Så här säger chatGPT:
"How it was created

Method:

Carved using rotary grinding tools
Finished with diamond-based abrasives
Techniques consistent with industrial lapidary workshops

Key evidence:

Microscopic analysis shows curved, repetitive striation patterns → characteristic of rotating cutting wheels
Presence of abrasive polishing residues matching modern polishing compounds
Tool marks cannot be produced by hand-carving with stone or copper tools

Conclusion:

The skull was carved using modern mechanical carving and polishing tools, not ancient methods.
When it was created
Most likely period:
Mid-to-late 1800s (approximately 1860–1890)

Why:

Style and carving techniques match known German lapidary work
Multiple crystal skulls from museums trace back to Idar-Oberstein, Germany, a famous gemstone carving center
Documentary evidence places similar skulls into European collections before 1900

Latest possible date:

Definitely before 1943, when Mitchell-Hedges bought it at auction

Conclusion:

Created in 19th-century Europe, not pre-Columbian Mesoamerica.

How certain this conclusion is

Certainty level:

Extremely high (~98–99%)"

Mysterie löst?

Nä, varför såg inte HP detta 1950? Hade dom inte mikroskop då eller?
Kan dom där märkena ha tillkommit efter? Allt man behöver göra är att repa utan med rätt verktyg.

Ska inte du fokusera på din 1200-talets filt?
Citera
2026-01-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Ok du vet vad gud är.
Det är inget litet påstående du gör där.

Förklara nu ordentligt. Vad är Gud för något som du uppenbarligen tror alla känner till som inte sitter på en tron.

Menar du att Gud är slätrakad på en häst?
Om du tror Gud ser ut som en människa så tror jag inte jag mer av min tid på dig.
Citera
2026-01-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Men du förstår tydligen inte att vi inte vet om universum alltid har funnits.

Det enda vi kan säga är att den nuvarande formen av universum har existerat sen Big bang.

Universum kan mycket väl vara evigt, och finnas i ett oändligt antal former, varav vi människor bara kan uppleva en enda.

Du har mycket att lära om astrofysik. Så mycket kan jag säga.
Jo vi vet att universum inte alltid funnits
Citera
2026-01-25, 16:59
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du får gärna kalla mig kristen men jag vägrar att bära den tunga ryggsäcken med irrläror och illdåd från kristendomens historia.

Visst återuppstod Jesus även om inte alla berättelserna om det är sanna. Vad jag ser tydligt är att Jesus ville att lärjungarna skulle lämna Jerusalem efter korsfästelsen.

Men efter min uppståndelse skall jag före eder gå till Galileen.» — Matteus 26:32

Och när de hade kommit in i graven, fingo de se en ung man sitta där på högra sidan, klädd i en vit fotsid klädnad; och de blevo förskräckta. Men han sade till dem: »Varen icke förskräckta. I söken Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är icke här. Se där är platsen där de lade honom. Men gån bort och sägen till hans lärjungar, och särskilt till Petrus: 'Han skall före eder gå till Galileen; där skolen I få se honom, såsom han bar sagt eder.'» — Markus 16:5-7

Men lärjungarna stannade i Jerusalem.
Känns dumt att du inte vägrar kalla dig kristen när begreppet används i bibeln och betyder ingenting annat än att man följer Jesus.

Ska du också sluta kalla dig sjäv en man bara för att majoriteten av våldtäktsmännen är män.

Det känns som att du har en svag tro, du medger att vissa berättelsen i bibeln kan vara falska, du törs inte kalla dig kristen och du verkar inte bry dig så mycket om dina kristna bröder och systrar
Citera
2026-01-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur vet du det?
För att jag upplevt det, inte bara en gång utan många gånger. Eftersom du inte vet så är du förmodligen psykopat för de kan inte känna kärlek.
Citera
2026-01-25, 17:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Nä, varför såg inte HP detta 1950? Hade dom inte mikroskop då eller?
Kan dom där märkena ha tillkommit efter? Allt man behöver göra är att repa utan med rätt verktyg.

Ska inte du fokusera på din 1200-talets filt?
Alltså jag vet inte vart du vill komma, chatGPT talar emot att skallen skulle vara märkvärdig och jag orkar inte lägga mer tid på det.

Filten är äkta, med tusentals studier som bevisar det.
Den är inte från 1200-talet, det är oärligt att fortsätta påstå det.
Citera
2026-01-25, 17:01
Medlem
Citat:
Tyck vad du vill men logiken tycker något annat.

Då jag är ateist och tycker att kyrkan och staten förstörde enorma i samhället med tvång och hjärntvätt. Männen stryde allt katastrofer...
Katoliken och kultur dör i framtiden när kriget kommer och slår. Naturen omvälvning hela jorden...
Citera
2026-01-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofstom
Aldrig!!!

Jag vaknar med glatt tankar och visslar när jag går till jobbet!!!

Jag tänker ALDRIG mörda nån människa i dröm...
Jag har ett intresset utforska på hur människor som har mördat djur och människor när de med mörka tankar lr dålig impulsivitet när de bromsar INTE mörda impulsivitet. De klarar inte tänka före än efter...

Jag tänker aldrig djupt för att jag insåg att det slösar bort tid med såna saker.
-Jag har fler bostäder och ett fast jobb. Gott och klart-
Visslande på väg till jobbet skulle ju även kunna beskriva en lallande idiot.

Tror faktiskt att nästan ingen ligger och drömmer om att mörda folk om nätterna.

Jag har oxå flera bostäder och ett fast jobb vad det nu har med saken att göra 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in