Citat:
Ursprungligen postat av
AskMeAboutJesus
Jag har inte lärt mig att upprepa de orden utan formulerade dem just när jag skrev.
Från min utgångspunkt har Gud skapat världen så som människor skapat spelvärldar, fast så ofattbart mer avancerat och med andra syften. Vi i världen lever efter hans spelregler medan andra ("systemoperatörer") kan komma in i världen med högre status än vad någon "spelare" kan uppnå. För Gud är allt möjligt och Jesus var utvald för att kommunicera med oss människor.
Det kan inte finnas något alternativ till Guds sanning och han kan "exekvera" eller "radera" sin värld. Ingen kan bevisa det men Jesus hävdar det och jag tror på hans vittnesmål.
Ledsen men jag kan inte dela din verklighetsuppfattning. Det som du skriver känns som sagor och önsketänkande, inte som sant. Jag kan inte släppa mitt sunda förnuft som säger att det du påstår stämmer inte. Jag tror inte att vi kan övertyga varandra, vi funkar helt olika.
Jag tror inte mera på något allsmäktigt och behöver inte en allsmäktig väsen. När jag var riktigt liten behövde jag tro på att mina föräldrar var allsmäktiga, jag hade inte orkat med en sanning att de är bristfälliga. Genom tron att de var allsmäktiga kunde jag skaffa mig en känsla av grundtrygghet och när jag nått det stadiet kunde jag gå vidare och börja förstå att mina föräldrar var bara människor med sina brister. Mitt behov att tro på något allsmäktigt försvann när jag inte mera behövde känna mig trygg med hjälp av fantasin om någon allsmäktig som tog hand om mig.
Jag tror att tron på gudar handlar mycket om behov som inte blev tillfredsställda, som att man saknar grundtrygghet. Vi tillfredsställer vissa behov med hjälp av fantasin så länge vi upplever att det funkar. Om fantasin slutar fungera som ett sätt att få det man behöver/vill ha blir vi tvungna att möta verkligheten.