Nu väntar minst 2 veckor med stabilt vinterväder här i Göteborgstrakten, men knappt en en snöflinga.
Synd, med tanke på att det numer är i princip barmark här. Hela det massiva snötäcket på 3 dm+ försvann - osannolikt nog - under ett par dagars mildväder.
Enligt en väderintresserad bekant är detta tydligen ”typiskt för västkusten - det kan bli kallt, men räkna inte med att snön är kvar när kylan väl kommer”.
Vad vet jag. Tråkigt i alla fall - minusgrader utan snötäcke gör ingen mänska glad. Kanske man har tur och det kommer någon snöby eller två.
Det bli kallare igen. -20C kanske ner mot -25C i södra Norrland. Ingen rekordkyla utan normal kyla. Januari verkar bli en bra vintermånad, man får vara glad. Mer snö behövs.
-32,5C i södra Lappland, ser schysst ut.
Lappvantar här i Göteborg - ett väldigt trevligt snöfall måste jag säga. Det är stoora flingor och blåsten verkar ha bedarrat lite.
Det verkar inte snöa mycket, så det här kommer kanske från något annat än fukt från havet. Det har hållit på ett bra tag nu, men marken är inte helt täckt ännu. Det ser mer ut som en genommöglig frukt, men några timmar till av det här, så blir det väl ett snötäcke igen.
Det är kanske -1 och det spelar väl en viss roll. Smhi säger att det kommer att vara minus mest hela tiden, så det här kan ligga kvar en stund.
Stabila plusgrader i Södra Sverige, det blir vårtemperatur även om vi inte officiellt får ha vår förrän 15 februari
Ta inte ut våren i förskott. i morgon och tisdag lovar SMHI blåst och snö i Skåne och södra Blekinge. Österlen har orange varning, resten av området gul! Edit: Men föralldel, ibland ändrar de varningen lika snabbt som den skickas ut, så vi får väl se hur det blir.
Jag har kollat lite på statistiken över 2000-talets januari månader och jag tror att årets januari kommer att vara den kallaste sedan 2016 för landet som helhet. Lokalt i norra Norrland får man gå betydligt längre tillbaka i tiden för att hitta en kallare januari. Längs Östersjön är avvikelsen närmre medel eftersom det har tagit lång tid att kyla havet.
Stört temperaturen kommer inte bli varmare än -5 för södra svealand fram till 8 Feb, vi borde egentligen ha 3-6+ ute nu och se de första vårblommorna snart.