2026-01-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Så du tror att vi hade gått under som dessa profetior förutspådde om vi inte gjort det jobb vi har gjort?

Svårt att veta som hänt i alternativa verkligheter. Jag tycker att forskare ska varna om saker ser ut att gå illa, annars står man oförberedd. Förhållningssättet att inte ta hot på allvar är svårbegripligt. Ska vi chansa och hoppas på det bästa?
Senast redigerad av sukp 2026-01-24 kl. 18:10.
Citera
2026-01-25, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Svårt att veta som hänt i alternativa verkligheter. Jag tycker att forskare ska varna om saker ser ut att gå illa, annars står man oförberedd. Förhållningssättet att inte ta hot på allvar är svårbegripligt. Ska vi chansa och hoppas på det bästa?

Fast det här kan vi ta som praktexempel för ”never cry wolf”, om du förstår vad jag menar.
Och med det sagt så tar de flesta inte dessa forskare på allvar längre även om det finns såna som du fortfarande.
Och det kanske vi kan tacka Greta för!
Då Sverige står för 0,4% av globala utsläpp så kan man tycka att miljö-diskussionen bör ske i USA,Kanada och Kina som står för majoriteten av utsläppen.
Men visst kan vi i Sverige sila myggor och svälja kameler i vanlig ordning som dem godhetsknarkare vi är och späka oss med högre kostnader, korkat milt sagt!
Citera
2026-01-25, 10:07
Medlem
Citat:
Fast det här kan vi ta som praktexempel för ”never cry wolf”, om du förstår vad jag menar.
Eller också kanske folk borde förstå den där sagan bättre. Vargen kom, och det var inte pojken som hade ropat som ägde fåren som strök med utan det var alla de vuxna som inte tog varningen på allvar. Fråga en brandman om de föredrar att få ett larm för mycket eller ett för lite.

Citat:
Och med det sagt så tar de flesta inte dessa forskare på allvar längre även om det finns såna som du fortfarande.
Det beror ju inte på att de haft fel utan på att deras slutsatser varit politiskt obekväma och de därför förlöjligats.

Citat:
Då Sverige står för 0,4% av globala utsläpp så kan man tycka att miljö-diskussionen bör ske i USA,Kanada och Kina som står för majoriteten av utsläppen.
Den bör tas överallt. Självklart har ett litet land som Sverige också relativt små utsläpp, men det kan många delstater i USA också säga, eller städer, eller byar. Det är bara dela upp det i tillräckligt små enheter så är alla enskilda utsläpp försumbara.
Citat:
Men visst kan vi i Sverige sila myggor och svälja kameler i vanlig ordning som dem godhetsknarkare vi är och späka oss med högre kostnader, korkat milt sagt!

Eller också skaffar vi kärnvapen och hotar bomba alla som ägnar sig åt ekoterrorism som USA&co Vare lite ondhetsknarkare istället.
Citera
2026-01-25, 10:56
Medlem
Citat:
Och det kanske vi kan tacka Greta för!

Att hävda att ”de flesta” tycker något är ett argumentationsfel, ett sk. popularitetsargument. Vad som är sant avgörs inte genom omröstning, utan genom evidens.
”Never cry wolf”-analogin förutsätter dessutom att forskningen gång på gång haft fel, vilket inte stämmer. Klimatforskning bygger på ackumulerad data, sannolikheter och riskbedömningar.

Att vi står för 0,4 % av utsläppen säger inget om huruvida åtgärder är rationella eller ej. Det är ett klassiskt ansvarsdiffusionsargument, ”någon annan är värre, alltså behöver vi inte göra något”. Med samma logik kan du begå grova brott, för det är alltid någon som gör något värre.

Jag är nyfiken på vilken sorts vetenskap du vill att vi ska luta oss mot? Ska vi vänta tills effekterna är fullständigt och oåterkalleligt konstaterade innan vi agerar, eller acceptera att vetenskap ofta handlar om att agera under osäkerhet?
Senast redigerad av sukp 2026-01-25 kl. 10:58.
Citera
2026-01-25, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Att hävda att ”de flesta” tycker något är ett argumentationsfel, ett sk. popularitetsargument. Vad som är sant avgörs inte genom omröstning, utan genom evidens.
”Never cry wolf”-analogin förutsätter dessutom att forskningen gång på gång haft fel, vilket inte stämmer. Klimatforskning bygger på ackumulerad data, sannolikheter och riskbedömningar.

Att vi står för 0,4 % av utsläppen säger inget om huruvida åtgärder är rationella eller ej. Det är ett klassiskt ansvarsdiffusionsargument, ”någon annan är värre, alltså behöver vi inte göra något”. Med samma logik kan du begå grova brott, för det är alltid någon som gör något värre.

Jag är nyfiken på vilken sorts vetenskap du vill att vi ska luta oss mot? Ska vi vänta tills effekterna är fullständigt och oåterkalleligt konstaterade innan vi agerar, eller acceptera att vetenskap ofta handlar om att agera under osäkerhet?

Det jag säger är att vi i Sverige gör mer än tillräckligt med tanke på det lilla vi står för, 0,4% som sagt.
Vetenskapen är rätt i bemärkelse men domedagsprofetiorna är långt ifrån rätt gällande din ackumulerade data, inget har ju uppfyllts vilket gör att man just kan ifrågasätta datan, sannolikheterna och bedömningarna.
CO2 Utsläppen har bara ökat, det kan du inte annat än hålla med om, och trots det har ingen av profetiorna slagit in, inte ens nära heller!
Känns som klimat alarmisterna kör Trump manér i sina utlåtanden, men det kanske är det som behövs om man ska få en bråkdel att lyssna.
Jag avfärdar inte hotet mot vår planet men att straffa oss själva i Sverige med avgifter och andra dumheter är inget annat späkning i det globala sammanhanget!
Som Sagt så är USA, Kina och Kanada där det måste hända något om vi ska rädda planeten.
Så om vi ska göra riktig nytta ska vi hota med sanktioner eller tullar från EU sida mot dessa länder om de inte uppfyller någon typ av miljöutsläpps krav, då börjar vi prata riktig politik som gör förändring.
Återigen så silar vi myggor och sväljer kameler och hur mycket vi än ägnar oss åt självspäkning i Sverige så kommer planeten gå under ändå om inte nämnda länder börjar göra sitt.
Citera
2026-01-25, 12:24
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Det var en förklaring som Trump och hans anhang hade gillat. Precis tillräckligt korkat för dem.

Så du förnekar att rotorbladen på varje installerat vindkraftverk dödar tonvis med insekter per år.

Är det inte enormt korkat att förneka detta faktum ?
Citera
2026-01-25, 12:30
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Är du säker på att det inte är vacciner? Fluor i vattnet? Elaka aliens?

Här en lite mer seriös lista på skäl:

"A study placed these causes in the order of importance as follows: "(i) habitat loss and conversion to intensive agriculture and urbanization; ii) pollution,[32] mainly that by synthetic pesticides and fertilisers; iii) biological factors, including pathogens and introduced species; and iv) climate change.

Light pollution also plays a role.[7][8][9] Other factors that are thought to be important are anthropogenic noise, introduced species,[34][6] and eutrophication from fertilisers. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Decline_in_insect_populations#Causes

Till skillnad från dig så behöver jag inte hänvisa till en spekulativ artikel i Wikipedia, som av någon anledning utelämnar den storskaliga vindkraftens inverkan på ekosystemet.

Faktum är att vart och ett av alla installerade vindkraftverk dödar tonvis med insekter varje år.....
Citera
2026-01-25, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Till skillnad från dig så behöver jag inte hänvisa till en spekulativ artikel i Wikipedia, som av någon anledning utelämnar den storskaliga vindkraftens inverkan på ekosystemet.
Jag förstår helt och hållet varför du föredrar att inte komma med någon källa.
Citera
2026-01-25, 12:57
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag förstår helt och hållet varför du föredrar att inte komma med någon källa.

https://www.dlr.de/de/aktuelles/nachrichten/2019/01/20190326_dlr-studie-zu-wechselwirkungen-von-fluginsekten-und-windparks
Citera
2026-01-25, 13:02
Medlem
Citat:
https://www.dlr.de/de/aktuelles/nachrichten/2019/01/20190326_dlr-studie-zu-wechselwirkungen-von-fluginsekten-und-windparks
Ledsen, men min tyska är för rostig.
Citera
2026-01-25, 14:58
Medlem
Citat:
Det jag säger är att vi i Sverige gör mer än tillräckligt med tanke på det lilla vi står för, 0,4% som sagt.
Vetenskapen är rätt i bemärkelse men domedagsprofetiorna är långt ifrån rätt gällande din ackumulerade data, inget har ju uppfyllts vilket gör att man just kan ifrågasätta datan, sannolikheterna och bedömningarna.
CO2 Utsläppen har bara ökat, det kan du inte annat än hålla med om, och trots det har ingen av profetiorna slagit in, inte ens nära heller!
Känns som klimat alarmisterna kör Trump manér i sina utlåtanden, men det kanske är det som behövs om man ska få en bråkdel att lyssna.
Jag avfärdar inte hotet mot vår planet men att straffa oss själva i Sverige med avgifter och andra dumheter är inget annat späkning i det globala sammanhanget!
Som Sagt så är USA, Kina och Kanada där det måste hända något om vi ska rädda planeten.
Så om vi ska göra riktig nytta ska vi hota med sanktioner eller tullar från EU sida mot dessa länder om de inte uppfyller någon typ av miljöutsläpps krav, då börjar vi prata riktig politik som gör förändring.
Återigen så silar vi myggor och sväljer kameler och hur mycket vi än ägnar oss åt självspäkning i Sverige så kommer planeten gå under ändå om inte nämnda länder börjar göra sitt.

Helt obegriplig hållning. Du tror inte på ”domedagsprofetiorna”, men säger samtidigt att du inte avfärdar hotet mot vår planet – det hänger ju inte ihop.

Per person står vi för ett ganska stort utsläpp, även om Sverige som land är litet, så våra egna åtgärder spelar roll. Kina gör ganska omfattande satsningar på klimatet, mer än USA på många områden, och andra stora länder har också planer för utsläppsminskningar. Så vet inte varför vi ska vänta in andra eftersom det ändå behöver göras i slutändan, vilket även du verkar hålla med om.
Citera
2026-01-25, 18:42
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Så du förnekar att rotorbladen på varje installerat vindkraftverk dödar tonvis med insekter per år.

Är det inte enormt korkat att förneka detta faktum ?
Förmodligen en promille (högt räknat) av det som bekämpningsmedel tar död på dagligen. Är det inte enormt korkat att tro att dina exempel har den minsta relevans?
Ska du inte ta upp hur många insekter som räddas av kärnkraften också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in