2026-01-25, 01:59
Medlem
Bando-Meidos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Då får du gärna förklara hur universum kunde skapa sig självt genom the big bang

Mänsklig tankeförmåga stannar vid "skapelse" som begrepp, eftersom vi inte känner något annat. Men universum tar inte hänsyn till det. Universum har "alltid" funnits, per definition. "Alltid" är här 14 miljarder år, dessförinnan fanns ingen tid och inget rum, men däremot ett kvanttillstånd.

Men du får gärna förklara hur du tänker dig att din "gud" har skapats, d.v.s. den figur du tror i sin tur har skapat universum. I kristen eskatologi förlänger man alltså bara ekvationen med ett steg, medan den fysikaliska teorin med kvanttillstånd och kosmisk inflation är självtillräcklig. Du får googla "cosmic inflation" för att lära dig om detta.
Citera
2026-01-25, 02:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bando-Meido
Mänsklig tankeförmåga stannar vid "skapelse" som begrepp, eftersom vi inte känner något annat. Men universum tar inte hänsyn till det. Universum har "alltid" funnits, per definition. "Alltid" är här 14 miljarder år, dessförinnan fanns ingen tid och inget rum, men däremot ett kvanttillstånd.

Men du får gärna förklara hur du tänker dig att din "gud" har skapats, d.v.s. den figur du tror i sin tur har skapat universum. I kristen eskatologi förlänger man alltså bara ekvationen med ett steg, medan den fysikaliska teorin med kvanttillstånd och kosmisk inflation är självtillräcklig. Du får googla "cosmic inflation" för att lära dig om detta.
Enligt kristendom är medvetande grunden till all existens. Om universum inte hade något medvetande i det, skulle det fortfarande finnas? det är en svår fråga, men jag skulle säga nej.

Grunden till existensen och allt i den är då ett slags oändligt medvetande utan gräns.
Gud skapades aldrig, utan har alltid funnits. Fast det blir egentligen ännu mer komplicerat, eftersom gud är utanför tid. Tid är någonting som gud har skapat och som bara finns inuti universum.

Gud har ingen början och slut, och behöver därför inte ha blivit skapad av någonting. Det är otroligt svårt för oss att förstå för allt vi vet om har ett början och slut.

Eftersom universum har en början, och vi kan bevisa det, så måste någonting utanför universum ha skapat universum. Där faller din idé om att universum är allt som finns direkt. Vad tror du orsakade universum? har du någon bättre idé än gud?

Alltså, någonting måste funnits föralltid, och det jag menar är att gud passar bättre in på den rollen än universum p.g.a. många anledningar
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-25 kl. 02:08.
Citera
2026-01-25, 02:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Då får du gärna förklara hur universum kunde skapa sig självt genom the big bang
"Hur kunde gud skapa sig själv?"
"Gud har alltid funnits! Gud är evig!"

Jag kontrar med att universum alltid har funnits. Universum är allt som finns. Också känt som världsalltet.

Om gud finns så är han universum, inte den som skapade universum.

Det finns ingenting bortom allt som finns. Om gud existerar så är han en del av allt som existerar.

Det finns ingen anledning att tro att en gud skapade allt som finns. Gud finns ju också, om man tror det.

Du tror ju att gud kan existera utan att ha blivit skapad av någon/något, för evigt dessutom.

Då kan man lika gärna tro att universum kan existera utan att ha blivit skapat av någon/något, för evigt dessutom.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-01-25 kl. 02:21.
Citera
2026-01-25, 02:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Hur kunde gud skapa sig själv?"
"Gud har alltid funnits! Gud är evig!"

Jag kontrar med att universum alltid har funnits. Universum är allt som finns. Också känt som världsalltet.

Om gud finns så är han universum, inte den som skapade universum.

Det finns ingenting bortom allt som finns. Om gud existerar så är han en del av allt som existerar.

Det finns ingen anledning att tro att en gud skapade allt som finns. Gud finns ju också, om man tror det.

Du tror ju att gud kan existera utan att ha blivit skapad av någon/något, för evigt dessutom.

Då kan man lika gärna tro att universum kan existera utan att ha blivit skapat av någon/något, för evigt dessutom.

Fast big bang är i princip bevisat. Universum hade en början, så universum kan inte vara det eviga som alltid funnits. Det måste vara någonting annat. Varför inte gud?

Nu kommer du in på frågor om exakt vad gud är, hur gud fungerar och sådant. Om jag hade tillfredställande svar på de frågorna skulle jag vara på samma nivå som gud själv.

Vi är begränsade i vår förståelse och kommer aldrig kunna förstå gud helt, men det behövs inte, för man behöver inte veta allt för att veta vad man vet.

Fast i huvudsak så är det här argumentet inte ett av de bästa för att bevisa guds existens, utan mer för att visa att det i alla fall är en rimlig möjlighet. Själva bevisningen kommer från andra håll.

Kan du i alla fall hålla med om att det är en rimlig möjlighet?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-01-25 kl. 02:31.
Citera
2026-01-25, 02:33
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Fast big bang är i princip bevisat. Universum hade en början, så universum kan inte vara det eviga som alltid funnits. Det måste vara någonting annat. Varför inte gud?

Nu kommer du in på frågor om exakt vad gud är, hur gud fungerar och sådant. Om jag hade tillfredställande svar på de frågorna skulle jag vara på samma nivå som gud själv.

Vi är begränsade i vår förståelse och kommer aldrig kunna förstå gud helt, men det behövs inte, för man behöver inte veta allt för att veta vad man vet.
Universum, så som vi vanliga dödliga människor betraktar det, har funnits i sin nuvarande form, sen händelsen som kallas Big bang.

Ingen vet om någonting eller ingenting existerade innan den händelsen.

Det finns ingenting som säger att universum inte existerade i en annan form, innan det kollapsade och gav upphov till en ny form av universum.
Citera
2026-01-25, 02:39
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Universum, så som vi vanliga dödliga människor betraktar det, har funnits i sin nuvarande form, sen händelsen som kallas Big bang.

Ingen vet om någonting eller ingenting existerade innan den händelsen.

Det finns ingenting som säger att universum inte existerade i en annan form, innan det kollapsade och gav upphov till en ny form av universum.
Om universum alltid funnits, så har universum existerat i ∞ dagar. Idag är 1 dag. ∞ + 1 = ∞.
Därför kommer vi aldrig fram till idag. Matematiken håller inte, universum hade en början.

Bibeln säger "I begynnelsen skapade gud himmel och jord". 3300 år senare säger forskare: "universum hade en början".
Börjar saker falla på plats nu?
Citera
2026-01-25, 02:51
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Om universum alltid funnits, så har universum existerat i ∞ dagar. Idag är 1 dag. ∞ + 1 = ∞.
Därför kommer vi aldrig fram till idag. Matematiken håller inte, universum hade en början.

Bibeln säger "I begynnelsen skapade gud himmel och jord". 3300 år senare säger forskare: "universum hade en början".
Börjar saker falla på plats nu?
Universum är bortom vår fattningsförmåga. Precis som du tänker dig att gud är.

Det är så vi människor upplever tid och rum, men rumtid är mycket mer abstrakt än så.

Vår mänskliga matematik kan inte räkna ut om någonting existerade innan Big bang.
Universum kan mycket väl ha existerat innan Big bang i en annan form. Det är omöjligt att veta, om det är separat rumtid.

"Börjar saker falla på plats nu?"

Vet du inte att högmod är en dödssynd?
Citera
2026-01-25, 03:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Universum är bortom vår fattningsförmåga. Precis som du tänker dig att gud är.

Det är så vi människor upplever tid och rum, men rumtid är mycket mer abstrakt än så.

Vår mänskliga matematik kan inte räkna ut om någonting existerade innan Big bang.
Universum kan mycket väl ha existerat innan Big bang i en annan form. Det är omöjligt att veta, om det är separat rumtid.

"Börjar saker falla på plats nu?"

Vet du inte att högmod är en dödssynd?
Ja, som sagt är det här inte en jättebra diskussion för att bevisa gud, men logiken finns där.
Tack och lov så dog jesus för mina synder, så att såna som jag kan bli förlåtna för högmod och annat

Vill du ha bevis, kolla här: https://www.youtube.com/shorts/5UL8XkWTqpc
Finns massor med andra liknande saker också som var för sig bevisar kristendom.
Come to jesus!
Citera
2026-01-25, 03:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Kosmologiska argument, mängder med vetenskapligt bevisade mirakel, historiska bevis, NDEs, subjektiva upplevelser, det finns mängder om du letar, efter en stund blir det ganska svårt att förneka sanningen

Ingen speciell variant, bara kristendom
Menar du Jesus och profeterna eller allt som predikas av kristna?
Citera
2026-01-25, 03:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Menar du Jesus och profeterna eller allt som predikas av kristna?
Diverse bevis för kristendom och att gud finns och att den spirituella världen är verklig.
Jag förstår inte frågan riktigt, självklart finns det vissa kristna som har specifika ideér om saker som kanske eller kanske inte stämmer, men kristendom som helhet menade jag
Citera
2026-01-25, 03:09
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Gud är utanför universum, och går därför inte att bevisa på samma sätt som vi kan bevisa saker innanför universum.
Men det betyder inte att gud inte går att bevisa, gud ger tecken hela tiden på att han finns. Han interagerar med vårt universum, och lämnar ledtrådar.

Bevisa ett enda tecken då tack. Det finns aldrig någon som har kunnat göra det. Därför så blir det lite som ett bevis för att gud faktiskt inte finns.

Citat:
Vad är eran åsikt om det här?
https://www.youtube.com/shorts/0_WtzCnFv68
Väldigt luddigt, så förmodligen är det fake. Jag tror inte på vad de säger helt enkelt.
Citera
2026-01-25, 03:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Diverse bevis för kristendom och att gud finns och att den spirituella världen är verklig.
Jag förstår inte frågan riktigt, självklart finns det vissa kristna som har specifika ideér om saker som kanske eller kanske inte stämmer, men kristendom som helhet menade jag
Kristendom är en religiös kulturinriktning som pratar om Gud och som menar att Jesus tog på sig synden för den som tror på honom. Men Jesus var inte förespråkare av mänsklig kultur utan spred ett budskap från sin fader i himlen. Det budskapet finns nu över hela jorden men få läser det.

Varken Gud eller Jesus är kristna eller har någon annan kulturell inriktning. Och det kan ju inte finnas en speciell kristen skapare utan skaparen är allas skapare av allt vad som skapades. Det är stor skillnad på att tro på en högre makt och att tro på vad människor påstår om högre makter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in