2026-01-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad Vilmas offer tycker spelar ingen roll för allmänintresset. Och när du säger kriterium, är det rekvisit du menar?

Du kan nog glömma att en domstol kommer tycka att det finns ett tillräckligt stort allmänintresse i det här fallet.

Allmänintresset är ett kriterium i lagen om förtal. Känner du inte till det får du läsa på.

Vilma belyser tydligt hur viktigt det är att få veta om man har pedofiler i närheten så man kan skydda barnen.
Citera
2026-01-24, 19:10
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Vilma belyser tydligt hur viktigt det är att få veta om man har pedofiler i närheten så man kan skydda barnen.
Observera att det är vad du tycker, vilket är helt okej. Men tyckande hör inte hemma i lagar och regler, då skulle vi ha ett väldigt otäckt samhälle - därför är utvecklingen kring Dumpen i stort alarmerande, då det eldar på 1800tals mentaliteten.
Citera
2026-01-24, 19:11
Medlem
Citat:
Allmänintresset är ett kriterium i lagen om förtal. Känner du inte till det får du läsa på.
Och jag frågar igen, är det rekvisit du menar när du säger kriterium? Bara så det är tydligt vad du menar.

Om det inte är rekvisit du menar så får du gärna förklara skillnaden mellan rekvisit och kriterium. Jag känner nämligen inte till hur kriterium tolkas juridiskt, om det nu ens är en juridisk term i sammanhanget.

Citat:
Det har noll juridisk relevans. I den mån det har relevans så pekar det rakt motsatt mot vad du tror, eftersom en person dömdes för förtal av Vilma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Observera att det är vad du tycker, vilket är helt okej. Men tyckande hör inte hemma i lagar och regler, då skulle vi ha ett väldigt otäckt samhälle - därför är utvecklingen kring Dumpen i stort alarmerande, då det eldar på 1800tals mentaliteten.

Barnföräldrar tycker nog det är mer otäckt att ha pedofiler som grannar eller anställda i skolor och på dagis.
Citera
Medlem
Citat:
Tänkt på det med, den ekonomiska biten kan va svårt för många av dom. Om jag vore advokat och i stort sett är 100 på vinna fallen, då skulle jag göra som du säger och som ersättning då, göra en överenskommelse om % av skadestånd eller dyl. Det problemet går att lösa för en advokat som är sugen på enkla pengar - samt 0kr för männen i kostnad.

Absolut, 80% av gäddorna har 0 och förlora ändå dom är redan körda och dom var nog troligtvis körda av samhället innan publicering med så skrämseln att det blir upptaget igen fungerar inte.

Alla gäddor där har verkligen inte alla hästar hemma och dom som hade mest och förlora är nog de som inte lever längre.
Citera
2026-01-24, 19:12
Medlem
Citat:
Och jag frågar igen, är det rekvisit du menar när du säger kriterium? Bara så det är tydligt vad du menar.

Om det inte är rekvisit du menar så får du gärna förklara skillnaden mellan rekvisit och kriterium. Jag känner nämligen inte till hur kriterium tolkas juridiskt, om det nu ens är en juridisk term i sammanhanget.

Det har noll juridisk relevans.

Läs lagen, om det finns ett stort allmänintresse kan det vara försvarligt och därmed inte förtal.
Citera
2026-01-24, 19:13
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Läs lagen, om det finns ett stort allmänintresse kan det vara försvarligt och därmed inte förtal.
Ja, men - "allmänintresse" <-- det är där du helt trampar genom isen och anser att ditt tyckande är definitionen av allmänintresse... Objektiv är inte din starka sida gissar jag.
Citera
2026-01-24, 19:14
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågan. Är det rekvisit du menar när du säger kriterium?

Och du är medveten om att ordet "allmänintresse" inte förkommer i det aktuella lagrummet va?
Citera
2026-01-24, 19:15
Medlem
Citat:
Ja, men - "allmänintresse" <-- det är där du helt trampar genom isen och anser att ditt tyckande är definitionen av allmänintresse... Objektiv är inte din starka sida gissar jag.

Skillnad på granne och hela Sverige med.
Citera
2026-01-24, 19:16
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågan. Är det rekvisit du menar när du säger kriterium?

Och du är medveten om att ordet "allmänintresse" inte förkommer i det aktuella lagrummet va?

Som sagt, om det finns tillräckligt allmänintresse är det försvarligt att publicera.
Citera
2026-01-24, 19:17
Medlem
Citat:
Som sagt, om det finns tillräckligt allmänintresse är det försvarligt att publicera.
Står det så i lagen?
Citera
2026-01-24, 19:19
Medlem
Citat:

Exakt! Kan vara tex vid en efterlysning?

Eller ser du text lokaltidningarna skriva att just nu har vi 1 dömd pedofil flyttat in till Sveavägen så passa er?

Varför tror du dom inte skriver om det ?

Förtal….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in