2026-01-24, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Man sätter tillbaks dem om de inte uppnått ett värde.

i sparsyfte.
Skitsnack. Man behöver inte väga för att göra den bedömningen.

Dessutom betalar inte boendet för blöjorna, så din tanke kan helt enkelt inte stämma.
Citera
2026-01-24, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Man ligger inte naken på operationsbord, nästan hela kroppen är täckt av operationsduk. När man blir obducerad är man död och lider inte av något.

Jag tycker inte att äldre damer skall behöva klä av sig nakna inför en man när man blir t ex tvättad. Borde vara en mänsklig rättighet att slippa. Kvinnor behöver inte heller klä av sig nakna inför män på simhallar, gym och motsvarande eftersom man har olika omklädningsrum. Kanske när gubbarna blir tafsade och våldtagna av manliga vårdare förstår alla problemet.
Och så får alla manliga gynekologer göra annat.
Citera
2026-01-24, 15:19
Medlem
Tänk att ligga på ålderdomshemmet och ha en duschtid på måndag. In kommer en svettig hårig turk som ska tvåla in ens kropp.
Jag kommer rösta på KD pga detta.
Citera
2026-01-24, 15:19
Medlem
Teus avatar
Samma generation som blundat för problemen kräver alltså korrektion nu när det drabbar dom själva. Not gonna happen.
Citera
2026-01-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Och så får alla manliga gynekologer göra annat.

Kvinnor har möjlighet att välja en kvinnlig gynekolog och många gör det. Sedan finns det alltid även kvinnor som inte bryr sig om gynekologen är en man. Viktigast är att man kan välja själv.
Citera
2026-01-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Samma generation som blundat för problemen kräver alltså korrektion nu när det drabbar dom själva. Not gonna happen.

Alla yngre kan redan nu börja förbereda sig för sin egen framtid genom att se till att dom äldre har det bra.
Citera
2026-01-24, 15:28
Medlem
Citat:
Kvinnor har möjlighet att välja en kvinnlig gynekolog och många gör det. Sedan finns det alltid även kvinnor som inte bryr sig om gynekologen är en man. Viktigast är att man kan välja själv.
Där ser man. Kan du visa mig den lagen?
Citera
2026-01-24, 15:28
Medlem
Bones1337s avatar
Alla brukare ha ju bestämmande-rätt över vårdare med omedelbar varsel likt det borde väl våra äldre också få välja kan man tycka?
Citera
2026-01-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byrolodan
Tänk att ligga på ålderdomshemmet och ha en duschtid på måndag. In kommer en svettig hårig turk som ska tvåla in ens kropp.
Jag kommer rösta på KD pga detta.

Alla som tycker att detta är OK tror säkert att tanterna blir glada när turken blir kåt på dom.
Citera
2026-01-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Där ser man. Kan du visa mig den lagen?

Jag vet inte om det finns en lag men jag vet att kvinnor kan välja en kvinnlig gynekolog genom att t ex boka tid till en kvinna. På sjukhusen kan man välja en kvinnlig läkare som undersöker en, många muslimer använder den här rättigheten. På vårdcentralen kan man boka tid till en kvinnlig läkare.
Citera
2026-01-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av camilla.kvartoft
Om folk fick 200,000kr i månaden så skulle alla vilja jobba där så det är bara ren dynga att ingen vill jobba där.
Under nuvarande förutsättningar kanske, men ändra förutsättningarna så kommer du få ett annat gehör.
Men detta är en diskussion ovanför din nivå.

1 grundlön på 50 000 i månaden för 1 utbildad undersköterska skulle nog locka en del?
pengar finns det om man drar in på bidrag och luffare

"Exempelvis vecka 42, 2024 betalade kommunen 57.546 kronor till Bonliva inklusive moms för en sköterskas jobb. Det motsvarar en månadskostnad på cirka 240.000 kronor. En egen lokalt anställd sköterska som jobbar dagtid kostar cirka 50.000 kronor per månad inklusive arbetsgivaravgifter, semesterlöner, etcetera. Ifall den sköterskan jobbar natt hela tiden så blir kostnaden 62.000 kronor för en månad.

4-5 gånger dyrare
Inhyrda undersköterskor från Bonliva kostar alltså mellan fyra och fem gånger mer än egen personal."

https://hbwebben.se/hb-avslojar-131-miljoner-till-inhyrd-vardpersonal/

"Utanförskapet kostar varje självförsörjande svensk 67 000 kronor per år
Sveriges stora utanförskap kostar samhället 270 miljarder årligen,"

https://www.svensktnaringsliv.se/utanforskap/
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-01-24 kl. 15:44.
Citera
2026-01-24, 15:49
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det finns en lag men jag vet att kvinnor kan välja en kvinnlig gynekolog genom att t ex boka tid till en kvinna. På sjukhusen kan man välja en kvinnlig läkare som undersöker en, många muslimer använder den här rättigheten. På vårdcentralen kan man boka tid till en kvinnlig läkare.
Ja, du kan välja läkare, och du kan också välja att inte bli duschad av en manlig vårdare. Problemet blir att du inte får din hjälp när du vill och behöver den.

När jag blir gammal så ska jag kräva att min dusch genomförs av ett par blonda nittonåringar med stora tuttar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in