2026-01-24, 12:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Nudlar är billigt.

Den där myten vill aldrig släppa.

Nej nudlar är JÄTTEDYRT per "mättnadsenhet"!

Det billigaste (per "mättnadsenhet") är att laga riktig mat kött och fett.
Citera
2026-01-24, 12:19
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

...

Bäst är nog att tänka längre än spendera högst 500 per månad. Ta en dag för riktig storhandel av torra produkter som håller flera månader eller flera år. Säckar på 5kg eller mer så får du verkligen ner priset per kg.
Detta utgår ifrån att du har diverse basvaror för att krydda till maten. Dvs salt, peppar, olja, vinäger och annat.
Sen får man väl helt enkelt köpa färskvaror när priset är som bäst och anpassa sina slantar och recept därefter. Gör en budget som går över iaf 6 månader.

Det kan nog gå att få gott och varierat men det lägger stora krav på din kreativitet och ork att göra massa olika grejer med det du har. Jag kan göra goda grejer med linser och bönor men 99/100 gånger så köper jag blötlagda och kör det i en sallad för man är lat.
Citera
2026-01-24, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Annars får du nog avstå grönsaker och frukt helt den månaden. Möjligen kan du ha råd med nåt enstaka äpple.
Jag åt för 300kr i månaden i några månader för ca 10 år sedan men då fick jag plocka så mycket fallfrukt jag ville från grannar. Åt gröt och äpplemos tre gånger om dagen och en måltid baserad på ris eller linser och liknande.

Är dock inte så sugen på att göra om bedriften med så liten budget. Möjligtvis genom dumpsterdiving i så fall, har gjort det en del när jag levt skibum och då kan man äta som en kung.
Citera
2026-01-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det blir ca 15:-/dag, det är svårt att få ett vettigt mål för den summan. 2023 var det nog lättare men idag lär man nog dubbla dom pengarna för att det ska vara realistiskt.

Och man får såklart inte använda saker man har hemma som "gratis". I så fall klarar jag lätt att leva på 500:- i ett par månader även om jag äter kött, kyckling och annat gott, man är ju nåt av en hamster när det är extrapriser och har massor infryst.

Så är det, matpriserna har gått upp så mycket de senaste åren att tom närmare 50 kr/dag är mer realistiskt om man inte ska "fuska" som du skriver.
Citera
2026-01-24, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Dricka vatten och ta lite salt i tre veckor, då gäller det väl att man är riktigt fet? En smal person kan väl inte överleva på det viset?
Överlever gör nog även normalviktiga personer om det bara handlar om tre veckor. Om du med smal menar anorektiskt utmärglad utan några fettreserver alls, förmodligen inte. Wikipedia-artikeln om svält anger 6-8 veckors överlevnadstid utan mat för normalviktiga personer, förutsatt att man får vatten. Då förutsätts det nog också låg aktivitet för att hålla nere kaloribehovet. Sedan är det ju skillnad på vad man kan överleva och vad som är ohälsosamt. Även om kalorierna kan tas från fettreserver och muskler kommer man ju att få brist på andra näringsämnen, vilket säkert kan ge sjukdomssymptom utan att vara dödligt.
Citera
2026-01-24, 12:41
Medlem
Purpurhaegers avatar
Vänta till april så sänks matmomsen. Det hjälper lite!

Själv tycker jag det verkar vara en intressant utmaning men inget för mig i nuläget. Gör en serie på Youtube så tittar jag gärna.
Citera
2026-01-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Såg en tråd från 2023 och blev lite inspirerad.
Äta för 500 kr i månaden - det blir en utmaning - men det går säkert.

Jag är inte fattig på något sätt, har ett jobb med bra lön, så skulle det skita sig rejält så har jag pengar att ta ifrån. Jag tänkte främst: Wow, tänk att endast slösa 500 kr efter att "allt" är betalt och sen kunna spara resten?

Nu är det ju ändå februari snart, och februari är ju en månad då inte mycket händer ändå, så den lämpar sig för en sån här utmaning.

Hur som haver. 500 kr i månaden ger mig endast 125 kr per vecka att leva på. Så det är bara att glömma alla former av restaurangbesök. Tänker att det blir mycket bönor och ris. Jag ska återkomma när jag har räknat på lite priser och gjort en plan.

Någon mer som vill haka på?
Havregryn med lite socker på. Det kostar 20 kr för 1,5 kilo. Så bara att köra
Citera
2026-01-24, 12:44
Medlem
Laureths avatar
Inga problem alls. Göra grytor på njure, hjärta och lever är det som gäller. Nyttigt och billigt. Senast jag köpte var det 30 kr/kg för nöthjärta.
Citera
2026-01-24, 12:45
Medlem
Svempass avatar
Hade jag bott själv då hade jag lätt kunnat testa det. Inte för att jag behöver men roligt med lite utmaningar.
Citera
2026-01-24, 12:50
Medlem
slagskotts avatar
Vi är fyra i familien pch vi lägger enormt mycket pengar på mat/dryck.
Tyvärr kan jag/vi inte vara med på detta men av eget intresse kommer jag att följa tråden.
När jag var yngre levde jag(överlevde) på 5kilossäckar med pasta från öoƁ så jag uppskattar den mest vi äter idag, fast den är svindyr
Citera
2026-01-24, 12:59
Medlem
Rotfrukter, kryddor., olja, kikärtor och kanske ägg. Mjöl och torrjäst har du kanske hemma.

En kål räcker hur länge som helst. Du kan hacka bitar, steka, koka.

Rotfrukter håller länge i kylen eller potatis i något förråd. Kikärtor och ägg är protein.

Du kan göra, rårakor, soppor och grönsaker i ugn. Baka bröd, göra hummus till brödet.

Men nej, jag tror inte du klarar 500 kronor utmaningen. Bara om du är själv, fast det blir väldigt torftigt.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-01-24 kl. 13:02.
Citera
2026-01-24, 13:00
Medlem
biljardballes avatar
Hur mycket protein får man i sig varje dag för 500 kronor i månaden, max. 10 gram protein?
Du måste vara väldigt smal, eller smalfet - vilket är otroligt omanligt och oattraktivt.
Senast redigerad av biljardballe 2026-01-24 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in