Citat:
Ursprungligen postat av
Artsoppamedflask
Ja det kan säkert ligga något i det du skriver, jag har inte koll på hur de tränar. Jag vet att Linn Svahn kör tre timmars långlöp i 6 min/km fart. Det verkar olidligt tråkigt om inte annat. Vad gäller Poromaa så hade de liknande problem förra säsongen och drog ner på träningen den här säsongen, men det verkar inte har funkat då hans v02max-tester var usla i oktober inför säsongsstart. De har inte hittat den optimala träningen för Poromaa, dubbel-tröskel är ju hett inom konditionsidrott just nu, vet inte om Poromaa kör det, Hedegart kör ju det tex och säkert många andra norrmän. Både Almgren och Gressier har fått värdefulla insikter (enligt egen utsago) från familjen Ingebrigtsen vad gäller just dubbeltröskel. Där den stora vinsten är att man får bättre återhämtning på de tuffare v02-max passen. Har inte så bra koll på Lars Ljungs träningsfilosofi men det är allt lite märkligt att han och Poromaa gör samma misstag med överträning två säsonger i rad nu. Blir intressant att se hur det går för Poromaa 26/27.
Ett återkommande problem, iaf tidigare, bland skidåkarna var att dom långa, lågintensiva passen kördes alldeles för hårt. Träning var alltså inte LÅGintensiv.
Det borde kanske ha rättats till vid det här laget.