2025-10-18, 13:54
Medlem
Swingexpertens avatar
Movestic v42 🙈 2025

Fegar och kör defensivt inför nästa vecka:

40% Handelsbanken Hälsovård (+6,71%)
[Jag tar rygg på Warren Buffett!]

20% Spiltan Räntefond Sverige (+0,72%)
[Sänker risken i portföljen med räntor!]

40% Öhman Marknad Japan (+10,3%)
[Japan går stark nu & gillas av Buffett!]

(Utveckling 3 månader)
Citera
2025-10-23, 09:29
Avslutad
La över från amerikansk läkemedel till annan amerikansk läkemedel.

2026 är alla frågetecken uträttade, det är bara att köra.
Citera
2025-10-25, 15:50
Medlem
Swingexpertens avatar
Kliver av börsen på ATH!

Vinstsäkrar PPM genom att öka räntedelen till 80% inför en förväntad rekyl i november.

I tjänstepensionen blir det lite nya köp inför nästa vecka:

Carnegie Listed Private Equity (+106%)
Handelsbanken Sverige Selektiv (+79,5%)
Humle Småbolagsfond A SEK (+44,7%)
M&G European Strat Val EUR (+145%)
Öhman Emerging Markets A (+30,9%)

Lannebo Småbolag A SEK (+39,7%)
Schroder ISF China A Acc USD (+0,89%)

(Utveckling 5 år)
Citera
2025-11-12, 23:40
Medlem
Vad säger ni om försvarsfonder? För inte länge sedan undvek många fonder att gå in i försvarssektorn av etiska skäl. Men sedan Ukraina-kriget har läget förändrats och de flesta stor aktörerna har lanserat försvarsfonder. Vad händer om läget förändras, många fonder har ökat i värde men är det hållbart?
Citera
2025-11-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molldur
Vad säger ni om försvarsfonder? För inte länge sedan undvek många fonder att gå in i försvarssektorn av etiska skäl. Men sedan Ukraina-kriget har läget förändrats och de flesta stor aktörerna har lanserat försvarsfonder. Vad händer om läget förändras, många fonder har ökat i värde men är det hållbart?
Dom flesta Natoländerna ska rusta upp under minst 10 år så det är fortfarande läge att gå in.
Citera
2025-12-28, 17:12
Medlem
Swingexpertens avatar
Nya fonder inför v01 🥳 2025-2026

Jag har vaskat fram 5 fonder som precis har fått ett utbrott upp!

Experterna tror att vi kommer få en rekyl på börsen, med start i januari, så det kan bli fina köplägen i vår.

Allianz China A Shares AT USD (+3,02%)
[Kina på väg att få världsherravälde!]

Finserve Global Security Fund (+3,37%)
[Ryssen anfaller vilket dag som helst!]

Jupiter Financial Innovt L Acc (+1,23%)
[Finans-maffians judar styr världen!]

Templeton Emerging Markets Bd (+1,26%)
[Afrikanska statsobligationer is da shit!]

Thematica Future Mobility Retail (+5,48%)
[Alla kommer snart köra kinesiska elbilar!]

(Utveckling 1 vecka)
Citera
2026-01-01, 19:40
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molldur
Exakt det här hade Örebro KF hade nyligen ett paradigm där S utlupte att regionen inte kan investera i försvarsaktier pga "kontroversiella vapen". Hjärnblödningen är total bland dessa efterblivna kräk. Bara av princip tänker jag därför för första gången gå in och investera i fonder, även om det är en gamble från helvetet.
Citera
2026-01-02, 00:39
Medlem
Så här ser 2026 portfölj ut:

Avanza Global 65%
Storebrand Europa A SEK 12,5%
Avanza Emerging Markets 10%
PLUS alla bolag Sverige Index 2,5
Handelsbanken Global Småb Index 5%
AuAg Silverbullet A 5%

Anledningen till lite i Sverige fonden är på grund av att jag bara ha svenska aktier så vill inte har för mycket i Sverige.

Är väldigt långsiktig med portföljen.

Önskar alla ett gott börs år!
Citera
2026-01-02, 00:57
Medlem
Senaste två-tre åren har jag lagt väldigt mycket i enskilda företag och inte fonder. Jag tycker fonderna är okej, men nu har det varit en situation med Ukrainakriget vilket gjorde att jag istället gick in i att investera i företag som tillverkar vapen.

Det har varit lite tabu innan att investera i dessa företag, speciellt då för stora fonder. Därför var inte fonderna helt idealiska utan då jag ville stödja Ukraina och hjälpa Europa att skala upp industrin så valde jag att investera i den militära produktionen.

Det har lönat sig, mest våldsamt uppåt gick det väl i samband med att Trump blev president och alla i Europa insåg att USA nu var mer vän med moskvastaten än med Europa som därmed själva fick ta ansvar för sitt försvar.

Sedan lugnat sig lite, ja även i viss mån gått ner igen. Det är dock långtifrån att Ukrainakriget är över.

Annars så investerar jag ganska mycket inom energisektorn, där har det också varit stora förändringar i Europa, framförallt då att göra sig oberoende av rysk olja och gas. Inte ett litet projekt det där och varit en jobbig process för Europa vilket visar sig genom höga elpriser. Att man i Tyskland la ner så mycket kärnkraft har också påverkat, men där har jag inte hittat något att investera i ännu, det är mer snack än verkstad när det gäller återuppbyggnad av kärnkraft.

Många har såklart investerat mycket i de amerikanska företagen som går framåt nu pga AI-hypen, men jag känner personligen lite att det är dumt att investera i USA just nu.

Sedan har jag även lagt en del pengar på företag som sysslar med robotteknologin i Europa och i Asien. Jag tänker att det måste ju ge vinst så småningom om man ska tro på spådomarna om att det finns 4 miljarder robotar i världen inom 20-25 år.

I Asien har jag lagt en del pengar på några allmänna fonder, men tycker det är lite småkul att hitta ganska specifika företag där med produkter som vore kul att få se här i Europa också. Det är ganska blandat där med investeringar och inga jättesummor heller. Mest av nyfikenhet som jag gör det.

Det kan vara intressant notera att hela sydamerika, afrika, mellanöstern och då USA, det avstår jag från. En del blir väl förvånade att jag avstår från USA för där finns pengarna, men ja.. känns inte som att USA är så speciellt bra just nu tycker jag.

Absolut att jag INTE investerar i moskvastaten det är ett skämt, de som investerar där är idioter.

Jag har inte investerat i Ukraina, men är nyfiken på att göra det och kanske gör det nu under 2026.

Kan lägga till att under 2025, så var det bra att investera i guld/silver, men jag hoppade på det tåget först i somras så missade större delen av uppgången.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-01-02 kl. 01:04.
Citera
2026-01-12, 21:35
Medlem
Avanza Global 70%
Plus Alla Bolag Sverige 5%
Avanza Emerging markets 10%
Handelsbanken Global Småb Index 7,5%
AuAg Silver Bullet A 2,5%(Kortsiktigt 1år)
AuAg Gold Rush A 2,5% (Kortsktigt 1år)
Finserve Global Security Fund I SEK R 2,5%

Dom tre sistnämnda fonderna är krydda, Silver och guld ger jag en chans för detta år och ser om det blir samma uppgång, Finserve fonden tänker jag är bra med tanka på världsläget och upprustningen, dyr fond men har så lite innehav i den så det kan va en gamble (samma med AuAg fonderna).

Det andra är långsiktigt sparande 20 år om inte mer. Är det värt att lägga till en europafond? Känner att man får rätt mycket exponering till Europa via Globalfonden även om den är väldigt tung i USA.

Kom gärna med kritik och råd😄
Citera
2026-01-23, 18:37
Medlem
Lassekkongos avatar
Globala fonder riktat mot usa som dom flesta är, läge att sälja av?
Citera
2026-01-24, 09:46
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Globala fonder riktat mot usa som dom flesta är, läge att sälja av?

Kan inte säga vad som är rätt eller fel men efter två världskrig, it-bubblan, finanskrisen, covid och vi är ändå på ATH så nej jag kommer inte sälja av utan köpa mer, framförallt om det går ner. Behöver du pengarna i närtid så sure.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in