2026-01-22, 21:38
Medlem
Ja hej! Jag har nyligen fått ärva ett salongsgevär genom ett dödsbo och från vad jag har läst mig fram till så är de nästan omöjligt att få jaktlicens på i och med dethär viktkravet osv. Jag vill gärna ha kvar geväret men i nuläget så är det bara morsan som har vapenlicens och att tvinga in henne i en skytteklubb för å få sportskyttelicens känns ytterst omöjligt. Så min fundering är om det finns nån som har lyckats borra in bly i kolven och fått vikten över 2.5 kilo. Jag har kontaktat vapenhandläggaren som har sagt att det ska vägas och jag har en plan på att göra det så att det inte syns. Min andra fråga är om det är något straff för dethär eller om man bara kan säga att man inte visste något om det och komma undan.

Det är ett fint gevär som jag gärna skulle ha kvar både pga skick och som minne. Så allt är till hjälp. Tack på förhand!
Citera
2026-01-22, 21:46
Medlem
Lägg det i en filt och förvara det under sängen. Så länge du inte råkar ut för en husrannsakan så är det lugnt. Har du någon ammunition till det?
Citera
2026-01-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkelius
Ja hej! Jag har nyligen fått ärva ett salongsgevär genom ett dödsbo och från vad jag har läst mig fram till så är de nästan omöjligt att få jaktlicens på i och med dethär viktkravet osv. Jag vill gärna ha kvar geväret men i nuläget så är det bara morsan som har vapenlicens och att tvinga in henne i en skytteklubb för å få sportskyttelicens känns ytterst omöjligt. Så min fundering är om det finns nån som har lyckats borra in bly i kolven och fått vikten över 2.5 kilo. Jag har kontaktat vapenhandläggaren som har sagt att det ska vägas och jag har en plan på att göra det så att det inte syns. Min andra fråga är om det är något straff för dethär eller om man bara kan säga att man inte visste något om det och komma undan.

Det är ett fint gevär som jag gärna skulle ha kvar både pga skick och som minne. Så allt är till hjälp. Tack på förhand!
Finns det en licens på geväret?
Citera
2026-01-23, 08:22
Medlem
Vad är det för krav? Naturvårdsverkets riktlinjer har bara krav på piplängd (45 cm), inte vikt.
Citera
2026-01-23, 09:30
Medlem
Du får aldrig jaktlicens på ett 1 skotts salongsgevär idag. Småvilt studsare med magasin går bra.
Citera
2026-01-23, 16:06
Medlem
Aja. Få la bli skroten då
Citera
2026-01-23, 16:39
Avslutad
https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillstand/minnes--och-samlingsvapen/

Citat:
Du kan söka tillstånd att inneha ett skjutvapen som huvudsakligen har prydnads- eller särskilt affektionsvärde. Ett vapen som du vill ha tillstånd att inneha för minnesändamål måste, som huvudregel, vara pluggat. Pluggningen utförs av vapenhandlare eller vapentekniker. Ansökan ska bland annat kompletteras med en beskrivning av din relation till överlåtaren eller till vapnet för att kunna visa att det har ett särskilt affektionsvärde för dig.

Du kan få det pluggat och få en minneslicens.

Annars har du jakträtt kan du väl söka för det som avlivningsvapen för fällor?
Citera
2026-01-23, 23:40
Avslutad
https://sverigereportage.com/2022/09/10/husqvarnas-salongsgevar-ett-hotat-kulturarv/

Tydligen värdefulla i USA. Skrota det inte.

Fällfångst var tydligen svårt att få.

Men det är en mycket bra artikel om ditt vapen, det är en bit svensk historia.
Citera
2026-01-24, 05:14
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenLillaGubben
https://sverigereportage.com/2022/09/10/husqvarnas-salongsgevar-ett-hotat-kulturarv/

Tydligen värdefulla i USA. Skrota det inte.

Fällfångst var tydligen svårt att få.

Men det är en mycket bra artikel om ditt vapen, det är en bit svensk historia.
Vad hjälper det att det är värdefullt i USA? Det är närmast omöjligt att exportera det dit.
Citera
2026-01-24, 05:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Vad hjälper det att det är värdefullt i USA? Det är närmast omöjligt att exportera det dit.

Om du har en tusenlapp i utländsk valuta du inte kan växla in, eldar du upp den då eller spara du den för framtiden?

Dumt att förstöra saker som har ett kulturellt värde.
Citera
2026-01-24, 05:21
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenLillaGubben
Om du har en tusenlapp i utländsk valuta du inte kan växla in, eldar du upp den då eller spara du den för framtiden?

Dumt att förstöra saker som har ett kulturellt värde.
Jävla dumt resonemang, en tusenlapp kräver inget speciellt tillstånd att äga och kan inte ge dig straff om du blir påkommen med att äga.
Det kommer inte att bli möjligt att exportera ett vapen till USA så vad det är värt där är helt irrelevant.
Citera
2026-01-24, 05:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Jävla dumt resonemang, en tusenlapp kräver inget speciellt tillstånd att äga och kan inte ge dig straff om du blir påkommen med att äga.
Det kommer inte att bli möjligt att exportera ett vapen till USA så vad det är värt där är helt irrelevant.

Ah det är väl därför jag redovisade hur man skaffar en minneslicens tidigare i tråden?

Uppenbarligen har ju någon annan sålt dem dit tidigare annars skulle de inte vara samlarvapen där.

Men OK professor Bofors dra h-lvete, orka dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in