2026-01-23, 03:30
Medlem
Kavaj eller kostym anser jag är en smula överdrivet.

Prydligt, städat och diskret med neutrala färger.

Vanliga byxor som är hela och rena (som inte är träningsbyxor eller mjukisbyxor) och en vanlig tröja/skjorta (ej hoodie) utan tryck på är absolut fullt tillräckligt.

Överkomplicera inte, som någon i tråden skrev. Det kan snarare få motsatt effekt och att du uppfattas som en snobb.
Senast redigerad av torkskap1 2026-01-23 kl. 03:36.
Citera
2026-01-23, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Jag var bättre klädd än advokaten🤣🤣
Kläderna gör mannen

Riktigt dåligt råd. Du ska absolut inte vara bättre klädd än advokaten.

Prydligt, värdigt men diskret.

Att det gick bra för dig var snarare trots din klädsel än tack vare.
Citera
2026-01-23, 04:05
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Om man är klädd på ett stötande eller störande vis kommer domstolen ingripa på lämpligt sätt. I första hand kommer man begära att den åtalade byter kläder.
Om det inte fungerar kan förhandlingen skjutas upp, och den åtalade kan åläggas vite och kan tvingas betala ersättning pga den försening de orsakat.
Domstolen kan även döma den åtalade för rättegångsförseelse.

Och om man inte har några andra kläder och inte har pengar?
Citera
2026-01-23, 04:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Och om man inte har några andra kläder och inte har pengar?

Kan man inte betala går det till KFM.
Kan man inte klä sig på ett sätt som inte är stötande eller störande lär man få närvara via länk eller i vissa fall kunna bli dömd i sin utevaro.

Det är inget jag någonsin hört hända, men det är verktyg domstolen kan ta till.
Citera
2026-01-23, 04:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Kan man inte betala går det till KFM.
Kan man inte klä sig på ett sätt som inte är stötande eller störande lär man få närvara via länk eller i vissa fall kunna bli dömd i sin utevaro.

Det är inget jag någonsin hört hända, men det är verktyg domstolen kan ta till.

Jag menade någon som inte har pengar att köpa fina kläder.

Det kan ju knappast vara ovanligt. En hemlös alkis som åker dit för att ha druckit öl på en parkbänk.
Citera
2026-01-23, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Trådfrågan får mig att undra vad de gör om man är en misstänkt brottsling och kommer dit i kycklingkostym eller som Hitler

Du kommer såklart få sämre trovärdighet eftersom att du visar att du inte bryr dig.

Man ska inte glömma bort att alla som sitter i rätten är vanliga människor med fel, brister och fördomar.
Så det vore rentav korkat att kliva in i rätten och vara fånigt utklädd.
Citera
2026-01-23, 04:24
Medlem
Citat:

Det kan ju knappast vara ovanligt. En hemlös alkis som åker dit för att ha druckit öl på en parkbänk.

Du behöver inte ha fina kläder.
T-shirt och mjukisbyxor fungerar.

För att det skall bli någon åtgärd krävs att det skall vara stötande eller störande.
Citera
2026-01-23, 04:25
Medlem
Citat:

Du kan nog alltid få ett par rena skor, byxor och en tröja av advokaten (eller Soc).

Sen vet även de flesta hemlösa hur man tvättar kläderna, så förutom att du är lite fördomsfull så har du nog fel där.
Citera
2026-01-23, 05:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Det är ett familjerättsligt mål, så inte misstänkt och inget brottmål.
OK, då skulle jag försöka se proper ut. Kostym är absolut inte fel, och särskilt inte som du är van att ha det - jag menar att du verkar bekväm i kostymen. Ibland ser man ju på parter att de inte är vana att bära kostym (eller dräkt, om de är kvinnor), och då får det motsatt effekt: man fattar att de bara är utklädda och försöker lura rätten att de är något de inte är.
Citera
2026-01-23, 05:38
Medlem
Klä dig ordentligt, gärna kostym.

Men tänk mer på hur du uttrycker dig, va säker på din sak och tveka inte för mycket.
Citera
2026-01-23, 07:17
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du ska definitivt inte klä dig i en muskort klänning som en viss kvinnlig influencer gjorde förra året. Vissa har tydligen aldrig fått lära sig att man anpassar klädseln efter situationen. En rättegång är inte lika med nattklubb.
Utfallet blev bra för Bianca. Är man snygg är det definitivt rätt med en muskort klänning.
Citera
2026-01-23, 07:37
Avstängd
Comitiums avatar
Kul tråd. Intressant ämne om hur vi uppfattas av andra och hur det påverkar utfallet av mötet med andra. Finns säkert doktorsavhandlingar om det. Som man är klädd blir man hädd.

Mitt råd är att klä dig så att domaren inte reflekterar hur du är klädd. (Jag antar att det bara är en ensam domare eftersom det är ett civilmål i underrätt).

Alltså: Kostym och slips är det som gäller. En helt vanlig ointressant kostym som givetvis inte får se slarvig ut och absolut inte flott och elegant. Samma med slipsen. Diskret. Så att du s.a.s. smälter ihop med väggen... Det viktigaste är förstås uppförandet. Att du är klar och tydlig och inte svamlar en massa. Att du uppträder bestämt oc ger ett pålitligt intryck. Att du verkar trovärdig.

Avgörande är förstås dina argument och om det är du som faktiskt har rätt. Det avgör domaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in