2026-01-23, 19:59
Medlem
Mittpunkts avatar
Det här blir första OS sedan 2014 där NHL-spelare kommer att delta, vilket förändrar turneringen totalt jämfört med Pyeongchang 2018 och Beijing 2022.

Syftet med tråden är att diskutera trupper, spelsystem, favoriter, skrällar och allt runt turneringen fram till och under OS.

NHL-spelare tillbaka i OS igen efter tolv års frånvaro. Jippie, äntligen.

Kanada och USA får plötsligt fyra kedjor som alla kan spela topp 6 i NHL. Powerplay-uppställningar som ser ut som All Star-matcher. Samtidigt försvinner den där lilla fördelen som de europeiska länderna haft när turneringen varit mer europeisk, rinken har varit efter europeiska mått.

Finland vann 2022 utan NHL. Fullt rimligt då. Men med NHL på isen? Nja, Finland har inte en chans detta OS att ta guld.

Sverige då. På pappret sjukt bra backsida. Offensiven är bred men kanske inte lika spetsig som USA:s. Dock mycket skador för oss nu enligt media.

Vad tror ni andra om denna turnering? Sveriges chanser? Vilka tar guldet?
2026-01-23, 21:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det här blir första OS sedan 2014 där NHL-spelare kommer att delta, vilket förändrar turneringen totalt jämfört med Pyeongchang 2018 och Beijing 2022.

Syftet med tråden är att diskutera trupper, spelsystem, favoriter, skrällar och allt runt turneringen fram till och under OS.

NHL-spelare tillbaka i OS igen efter tolv års frånvaro. Jippie, äntligen.

Kanada och USA får plötsligt fyra kedjor som alla kan spela topp 6 i NHL. Powerplay-uppställningar som ser ut som All Star-matcher. Samtidigt försvinner den där lilla fördelen som de europeiska länderna haft när turneringen varit mer europeisk, rinken har varit efter europeiska mått.

Finland vann 2022 utan NHL. Fullt rimligt då. Men med NHL på isen? Nja, Finland har inte en chans detta OS att ta guld.

Sverige då. På pappret sjukt bra backsida. Offensiven är bred men kanske inte lika spetsig som USA:s. Dock mycket skador för oss nu enligt media.

Vad tror ni andra om denna turnering? Sveriges chanser? Vilka tar guldet?
Den svenska truppen består av idel NHL-spelare. Finns det verkligen ingen i SHL som är kvalificerad?
2026-01-23, 21:12
Medlem
Mitt tips är att Sverige inte tar sig vidare från gruppspelet. Blir en megaflopp tyvärr.
2026-01-23, 21:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Mitt tips är att Sverige inte tar sig vidare från gruppspelet. Blir en megaflopp tyvärr.

Varför tror du det?
2026-01-23, 21:22
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Den svenska truppen består av idel NHL-spelare. Finns det verkligen ingen i SHL som är kvalificerad?

Jo, klart det finns duktiga spelare i SHL. Det är inte det som är poängen.

Men när NHL är med i OS så är ribban brutal. Då handlar det inte om vem som är “bra i SHL”, utan vem som kan spela 10–12 minuter mot McDavid, Matthews och MacKinnon utan att bli uppäten.

Citat:

Att Sverige skulle missa slutspel helt känns överdrivet. Megaflopp är mer något man kopplar till lag som lever på offensiv hype och sedan inte får ihop det defensivt. Där är Sverige snarare motsatsen. Vi torskar hellre semifinal än åker ut i grupp.

Jag säger att vi åker ut i slutspelet och får inte ens spela om medalj. Jag hoppas dock på lite skrällar - kanske från Tjeckerna eller från Schweiz.
2026-01-23, 21:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RFT

Nä, NHL är ju en mycket bättre liga.
2026-01-23, 21:36
Medlem
Citat:

Men när NHL är med i OS så är ribban brutal. Då handlar det inte om vem som är “bra i SHL”, utan vem som kan spela 10–12 minuter mot McDavid, Matthews och MacKinnon utan att bli uppäten.

Att Sverige skulle missa slutspel helt känns överdrivet. Megaflopp är mer något man kopplar till lag som lever på offensiv hype och sedan inte får ihop det defensivt. Där är Sverige snarare motsatsen. Vi torskar hellre semifinal än åker ut i grupp.

Jag säger att vi åker ut i slutspelet och får inte ens spela om medalj. Jag hoppas dock på lite skrällar - kanske från Tjeckerna eller från Schweiz.

Jag vill bara testa vilken koll ni har på turneringen. Alla går nämligen vidare till slutspel. Man kan inte åka ut i gruppspelet.
2026-01-23, 22:05
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Jag vill bara testa vilken koll ni har på turneringen. Alla går nämligen vidare till slutspel. Man kan inte åka ut i gruppspelet.

Ja, men hur går det sedan? Kan man redan nu utläsa vilka vi (Sverige) kan få möta i en eventuell kvart?
2026-01-23, 22:09
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Samt spelarna har mycket kort tid på sig att få lagkänsla väl i Italien så att de åtminstone vet om varandras grundläggande talanger och svagheter som motståndare i NHL ser jag som fördel.

Jag har Finland som reserv att heja på om gruppspel helt snubblar ur Tre kronor och det får nog bli Kanada eller Tjeckien som reserver sedan.

Tillägg: Tre herrgrupper (två för damer)
https://vmhockey.se/os/tabeller/
2026-01-23, 22:21
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy

Jag har sett några av de andra ländernas trupper; många NHL-namn.
OS-hockeyn blir alltså i praktiken en intern uppgörelse inom NHL.
Länder som Frankrike och Danmark är ju körda från början. Men så blir det ju med nödvändighet när hockey inte är stort i dessa länder.
Det kommer som vanligt att handla om Kanada, USA, Tjeckien, Finland och Sverige. Kanske Schweiz kan överraska, man har ju varit i VM-final för runt 8 år sedan.
2026-01-30, 17:11
Medlem
Riksreptilens avatar
TV4s Efter fem presenterade stolt låtsnutten att spela vid svenska mål.

Lasse Holms Canneloni Macaroni (allsång på Skansen 1996).
https://youtu.be/aHvMLqIkGi0?si=17BcecLXs7Ifl4h6

Enligt herr Holm själv så skall en del rätter bara vara ordsallsd från balkaninvandrare som drev hans närpizza,
..... så bra sätt att psyka italienska laget.
2026-01-30, 19:25
Medlem
Sverige har ett lag som bör kunna utmana om medalj men jag tror tyvärr SAMHALLam kör laget i botten. Han har hela tiden taggarna utåt, inte minst när man sett honom i studion där han blir förbannad över rimliga frågor. Det bottnar i hans egen osäkerhet som ledare.

Det inger knappast ett lugn bland NHL-spelarna och jag tror inte han har särskilt stort förtroende.

Att vi sedan har divor som W. Nylander som hellre vinner poängligan i OS än själva guldet talar heller inte för oss.

Nej, det här är inget folkkärt landslag och består av allt för många individualister offensivt.

Annat är det med juniorkronorna!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in