2026-01-23, 14:48
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du kanske skall diskutera med folk som vill diskutera med dig. Just nu är du som den där störiga ungen som hänger efter och tror att han är med i gänget.

Vidare...

Intressant: "TESLA INVENTED A FILE FORMAT CALLED ".SMOL" BUT IT IS HUGE BECAUSE THIS "TINY" INNOVATION ACCELERATES FSD TRAINING BY 400%"

https://x.com/tslaming/status/2014659420953989288?s=20
Men man kan inte låta lögnare (däribland dig) stå oemotsagda.
Återigen, det är inga bilar som "släpps fria utan säkerhetspersonal", vad har du fått det ifrån?
Citera
2026-01-23, 15:19
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Intressant: "TESLA INVENTED A FILE FORMAT CALLED ".SMOL" BUT IT IS HUGE BECAUSE THIS "TINY" INNOVATION ACCELERATES FSD TRAINING BY 400%"

https://x.com/tslaming/status/2014659420953989288?s=20

Vilket snömos. Man vet inte ens vart man skall börja. Är detta AI-sörpa eller vad är det frågan om?

Kod:
Patent WO 2024/073080 introduces a proprietary data format designed to slash Input/Output Operations (IOPS) by 400%.

Trevligt att de minskar dem med 400%. Hur mycket blir det kvar, -300%? .

Antar att den rätta siffran är 75%. Det betyder inte att träning går i 4x hastighet, såvida inte hela kostnaden för en IO-operation sitter i overhead. Isåfall har man redan från början ett fullkomligt uruselt system.

Det är sant att ett filformat utformat för det specifika ändamålet sparar cykler, och ibland ganska mycket. I databassystem är det A och O.

Om man inte kan särskilt mycket om data kanske man blir imponerad av det där skräpet.
Citera
2026-01-23, 15:34
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Vilket snömos. Man vet inte ens vart man skall börja. Är detta AI-sörpa eller vad är det frågan om?

Kod:
Patent WO 2024/073080 introduces a proprietary data format designed to slash Input/Output Operations (IOPS) by 400%.

Trevligt att de minskar dem med 400%. Hur mycket blir det kvar, -300%? .

Antar att den rätta siffran är 75%. Det betyder inte att träning går i 4x hastighet, såvida inte hela kostnaden för en IO-operation sitter i overhead. Isåfall har man redan från början ett fullkomligt uruselt system.

Det är sant att ett filformat utformat för det specifika ändamålet sparar cykler, och ibland ganska mycket. I databassystem är det A och O.

Om man inte kan särskilt mycket om data kanske man blir imponerad av det där skräpet.

Inbillar man sig att man förstår det Teslas mjukvaruingenjörer håller på med idag. Ja då lider man nog av både det ena och det andra.
Citera
2026-01-23, 15:49
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Inbillar man sig att man förstår det Teslas mjukvaruingenjörer håller på med idag. Ja då lider man nog av både det ena och det andra.

Inom sekten får såklart allting ett magiskt skimmer när någonting händer inom Teslakontorens väggar. Det är nog bara där antalet IO-operationer kan minska med 400% också. . För i resten av världen är det helt enkelt inte möjligt.

För den läskunnige står det i klartext i artikeln att de har konstruerat en indexerad databas för snabb åtkomst till data. Eller "filformat" som de kallar det. Artikeln beskriver övergripande hur en enkel databas fungerar.

Här skall du få en påhittad artikel av mig men med innehåll på samma nivå. Det kanske blir mer begripligt om man saknar kunskap för att förstå sånt där med data.

Citat:
VOLVO söker patent för en ny sorts hjul. Efter att vibrationerna i den senaste modellen eskalerat till ett stort problem med risk för förseningar av samtliga nya modeller, har man nu tagit fram ett hjul som är helt runt istället för femkantigt. Genom att formen saknar vassa hörn undviker man att föraren och passagerarna studsar fram på vägen. VOLVO ökar i ett slag komforten med 400%.
Citera
2026-01-23, 16:38
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Du gör bäst i att inte ens försöka. Det är långt över din pay grade.

Att hoppas på en diskussion om innehållet i artikeln du postade var naivt av mig, det får jag tillstå. Att du inte klarar mer än att kalla folk för dumma i huvudet hade jag glömt bort, vet faktiskt inte hur det gick till.
Citera
2026-01-23, 17:18
Medlem
raskenss avatar
Teslas CEO i ett nötskal. Dumskallen försöker skämta om USAs krigshot mot Grönland och det är dödstyst i salen. Han glömde att det inte satt medlemmar i teslasekten som hyllar allt han säger. Fy fan vilket vidrigt avskum.

https://youtu.be/UcDTQxcHAnw?si=ya1EVyyiIxy8UrhK
Citera
2026-01-23, 17:20
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Hahaha, Waymo gör över en halv miljon betalda och fullt autonoma körningar per vecka, detsamma gäller Baidu. Tesla gör fortfarande noll. Märkligt sätt att förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Waymo har muskler som heter duga bakom sig i form av Google. Har du sett deras kommande taxi. Stor bekväm och 4 personer får lätt plats iden med mycket bagage. Handikappvänlig.

Amazons nya helt autonoma som dom börjat köra UTAN förare är ännu mer bekväm, genial konstruktion där man sitter fyra fullvuxna emot varandra med rum för rejält med bagage.

Vad har Tesla: En tvåsitsig sportbil som man måste tränga ner sig. Komfort är patetiskt dålig men den ser ju coool ut.

tesla lever i en fantasivärld.

Zoox är ett genidrag från Amazon:

https://fortune.com/2024/09/11/zoox-car-studio-amazon-waymo-autonomous-vehicle-robotaxi/

Mest komiskt är att Teslafanatikerna sticker huvudet i sanden och totalt ignorerar att Zoox sen ett tag också börja köra helt autonomt. Tesla lever i en fantasivärld.

Min poäng som ni inte adresserat är att Tesla har kapacitet att skala upp på ett sätt som Waymo helt saknar. ARK Invest tror dock på dem - liksom de tror på Tesla - såg jag.

Zoox kände jag inte till ska erkännas. Klart Amazon ska vara med konstigt vore det annars. Kan de skala upp på samma sätt som Tesla? Varför nämns de inte ens i sådana här diskussioner?

Jag noterar att Tesla även har Tesla Energy Operations. Inte direkt småpotatis, samt att optimus kommer att rullas ut inom något år el. två. Snart kommer Space X att lanseras på börsen med 1000 st planerade uppskjutningar, det blir datacenters - med chips från Tesla - i rymden med solpaneler (utan moln som förstör).
Citera
2026-01-23, 17:51
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Min poäng som ni inte adresserat är att Tesla har kapacitet att skala upp på ett sätt som Waymo helt saknar. ARK Invest tror dock på dem - liksom de tror på Tesla - såg jag.
Varför inbillar ni er att Tesla är det enda företaget i världen med förmåga att skala? Herregud.

ARK påstod även att Tesla skulle sälja 10M EVs 2025, dom sålde drygt 1M. ARKs CEO, Cathie Wood, har f.ö. sagt att hon får sina aktietips från Jesus.

Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Jag noterar att Tesla även har Tesla Energy Operations. Inte direkt småpotatis, samt att optimus kommer att rullas ut inom något år el. två. Snart kommer Space X att lanseras på börsen med 1000 st planerade uppskjutningar, det blir datacenters - med chips från Tesla - i rymden med solpaneler (utan moln som förstör).
Teslas energisektor är försvinnande liten. Här har du lite jämförelse:
CATL levererade 491GWh 2024.
BYD levererade 192GWh 2024.
LG levererade 128GWh 2024.
Tesla levererade 31GWh 2024.

Vad roboten beträffar så kommer den aldrig se dagens ljus, det är uppenbart för alla med den minsta förståelse för AI och robotik.
Citera
2026-01-23, 18:25
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför inbillar ni er att Tesla är det enda företaget i världen med förmåga att skala? Herregud.

ARK påstod även att Tesla skulle sälja 10M EVs 2025, dom sålde drygt 1M. ARKs CEO, Cathie Wood, har f.ö. sagt att hon får sina aktietips från Jesus.

Teslas energisektor är försvinnande liten. Här har du lite jämförelse:
CATL levererade 491GWh 2024.
BYD levererade 192GWh 2024.
LG levererade 128GWh 2024.
Tesla levererade 31GWh 2024.

Vad roboten beträffar så kommer den aldrig se dagens ljus, det är uppenbart för alla med den minsta förståelse för AI och robotik.

Inget konkret svar om förmåga att skala alltså?

Ja jag tror också att Ark har fel om Waymo, de är ingen konkurrent till Tesla.

Det där med Jesus får du gärna lämna källa på.

Apropå Woods förutsägelser så förutsåg ni björnar i våras att Tesla var på väg mot noll, ett halvår efteråt har aktien dubblerat sitt värde.
Citera
2026-01-23, 18:33
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Att du befinner dig på den sidan som klankar ner på en intressant innovation men samtidigt på något sätt kan lägga band på dig när tråden översvämmas av dumma inlägg i övrigt gör väl att du lätt hamnar i en viss kategori som inte är så smickrande, ja.

Mitt inlägg var inte bara att "klankade ner" utan jag motiverade också varför. Du har helt rätt i att tråden översvämmas av dumheter, vad nu det har med saken att göra. Detsamma gäller även för artikeln du länkade.

Citat:
Vill du ha en diskussion så får du höja dig ett par snäpp. Välj nivå och jag är där.

Nej, det som krävs för en diskussion med dig är att du kommer med någonting intressantare än vad du gjort hittills i vår lilla "tråd" (d.v.s. inlägg helt utan meningsfull substans).

Men nu är jag på gott humör så jag skall själv fylla på lite mer.

Citat:
This allows the training system to perform "random access" reads. Instead of scanning through a file to find a specific moment in time, the processor reads the header, calculates exactly where that data lives on the disk, and "skips" directly to that memory position. It effectively allows the processor to "teleport" through the data, skipping over gigabytes of irrelevant information.

Detta är inget genombrott. Det är hur indexerade databaser fungerar. Det är hur videofiler med 'MOOV' block fungerar för snabb sökning. Det är fullständigt grundläggande. Att överhuvudtaget söka igenom en fil från början för att hitta rätt är ineffektivt, det är givet. Det är ju visserligen bra att de implementerat detta, men någon ny uppfinning är det inte.

Citat:
This creates a massive inefficiency for AI training: if a supercomputer needs to grab a random batch of 50 frames to train a model, it cannot simply view "Frame 50" in isolation. It often has to find "Frame 1" and mathematically reconstruct frames 2 through 49 just to figure out what Frame 50 looks like. This is wasted computational effort, spending 98% of the GPU's power decoding data it will immediately throw away.

Detta har att göra med skillnaden mellan I-frames och P-frames. En I-frame är en komplett bildruta (vilket motsvaras av Frame 1 i exemplet) medans P konstrueras av tidigare bild + ett slags komprimerat delta. Det gör att man kan behöva processa flera frames. Detta är också anledningen till att det kan ta tid att söka i en videofil (om det är glest mellan dessa I-frames).

Citat:
Tesla's format eliminates both problems by treating video and sensor data like a "Look-Up Table", or a cheat sheet. Because the header contains the exact "Byte Offset" (address) of every data row, the read operation is deterministic. The system doesn't need to scan for newlines or reconstruct previous video frames; it reads the address from the header, jumps instantly to that specific byte on the hard drive, and grabs a perfectly self-contained "bundle" of data.

Oavsett om du har adressen till den specifika bildrutan så kommer man inte undan att göra dekodningen från tidigare frames. Om man nu inte sparar varje bildruta självständigt, men det kommer att ta mer lagringsutrymme, vilket motsägs av att det beskrivs som en 10% besparing.

Man misstänker att de kanske indexerar I-frames istället, vilket inte heller är någonting nytt eller revolutionerande. Här handlar det om att välja olika kompromisser efter behov, men det finns ingenting av substans här som man skulle kunna kalla innovativt.

Citat:
Text-based formats like CSV suffer from a similar "parsing penalty" due to variable row widths. Because the number "100" takes up more characters than "1", every row in a dataset has a different physical length on the disk.

If you tell a computer to "go to Row 1,000,000", it cannot simply teleport there. It is forced to start at Row 1 and scan every single comma and newline character for the first 999,999 rows just to locate where the millionth row begins. This turns a simple retrieval task into a heavy processing job.

Det finns överhuvudtaget ingen som skulle sätta sig och bygga ett system där man parsar igenom en fil med miljontals rader varje gång man vill hitta en särskild rad. Förutom Tesla kanske, eftersom problemet tas upp här Man slänger in datan i en databas istället och har det indexerat och klart, vilket är precis vad de beskriver.

Bara en absolut nybörjare inom programmering skulle få för sig att koda rad-för-rad parsning av en jättelik CSV om man återkommande behöver hämta specifika rader. Med tanke på hur fantastiska Teslas ingenjörer framställs som av vissa i tråden är det förbluffande att ens läsa om någonting dylikt.

Har man ens en minsta lilla grundläggande kunskap inom algoritmer och tidskomplexitet ser man problemet. Här beskrivs skillnaden mellan linjär sökning O(n) och direkt uppslag O(1). Det här är absolut grundkurs för nybörjare.

Det här är inget nytt, det är första exemplet i första kapitlet i en bok om algoritmer och datastrukturer.

Citat:
This shift from sequential to random access doesn't just look good on paper; it fundamentally changes the physical relationship between the computer's components.

Som sagt, bara någon som aldrig öppnade boken blir förvånad. . Water is wet.

Citat:
The patent details a clever "columnar" organization strategy within the data rows to further optimize read speeds. Within the data file, different types of data (columns) are not just thrown in randomly; they are strictly arranged based on their data size, from smallest to largest.

Grundläggande. Den stora vinsten här är förbättrad cache-utnyttjande.

Citat:
A unique characteristic of this file format is its strict "read-only" nature (immutability). The patent explains that once these files are generated, they are effectively sealed—never to be edited, appended, or modified again.

Det vore jävligt konstigt ifall de skulle behöva ändra i träningsdata om den nu består av inspelad data. Det går inte ändra på en vinylskiva heller (som de tagit upp som exempel). Data man loggar ändrar man inte i, det är också någonting som är självklart, men här lyfts det som något nyskapande. Hjärnan ruttnar när man läser det.

TLDR

Det är ju jättebra att de optimerat sina system, men det finns ingenting nytt här. Det är sida upp och ner med självklarheter. Det må vara innovativt inom Tesla om de nu aldrig tänkt i de här banorna förut, men det är inte direkt något bidrag till datavetenskapen . Men jag kan köpa det om nu AI scriptkidsen aldrig tagit sig en funderare förut på hur man får ut bra prestanda ur sina system.
Citera
2026-01-23, 20:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Mitt inlägg var inte bara att "klankade ner" utan jag motiverade också varför. Du har helt rätt i att tråden översvämmas av dumheter, vad nu det har med saken att göra. Detsamma gäller även för artikeln du länkade.

Nej, det som krävs för en diskussion med dig är att du kommer med någonting intressantare än vad du gjort hittills i vår lilla "tråd" (d.v.s. inlägg helt utan meningsfull substans).

Men nu är jag på gott humör så jag skall själv fylla på lite mer.

Detta är inget genombrott. Det är hur indexerade databaser fungerar. Det är hur videofiler med 'MOOV' block fungerar för snabb sökning. Det är fullständigt grundläggande. Att överhuvudtaget söka igenom en fil från början för att hitta rätt är ineffektivt, det är givet. Det är ju visserligen bra att de implementerat detta, men någon ny uppfinning är det inte.

Detta har att göra med skillnaden mellan I-frames och P-frames. En I-frame är en komplett bildruta (vilket motsvaras av Frame 1 i exemplet) medans P konstrueras av tidigare bild + ett slags komprimerat delta. Det gör att man kan behöva processa flera frames. Detta är också anledningen till att det kan ta tid att söka i en videofil (om det är glest mellan dessa I-frames).

Oavsett om du har adressen till den specifika bildrutan så kommer man inte undan att göra dekodningen från tidigare frames. Om man nu inte sparar varje bildruta självständigt, men det kommer att ta mer lagringsutrymme, vilket motsägs av att det beskrivs som en 10% besparing.

Man misstänker att de kanske indexerar I-frames istället, vilket inte heller är någonting nytt eller revolutionerande. Här handlar det om att välja olika kompromisser efter behov, men det finns ingenting av substans här som man skulle kunna kalla innovativt.

Det finns överhuvudtaget ingen som skulle sätta sig och bygga ett system där man parsar igenom en fil med miljontals rader varje gång man vill hitta en särskild rad. Förutom Tesla kanske, eftersom problemet tas upp här Man slänger in datan i en databas istället och har det indexerat och klart, vilket är precis vad de beskriver.

Bara en absolut nybörjare inom programmering skulle få för sig att koda rad-för-rad parsning av en jättelik CSV om man återkommande behöver hämta specifika rader. Med tanke på hur fantastiska Teslas ingenjörer framställs som av vissa i tråden är det förbluffande att ens läsa om någonting dylikt.

Har man ens en minsta lilla grundläggande kunskap inom algoritmer och tidskomplexitet ser man problemet. Här beskrivs skillnaden mellan linjär sökning O(n) och direkt uppslag O(1). Det här är absolut grundkurs för nybörjare.

Det här är inget nytt, det är första exemplet i första kapitlet i en bok om algoritmer och datastrukturer.

Som sagt, bara någon som aldrig öppnade boken blir förvånad. . Water is wet.

Grundläggande. Den stora vinsten här är förbättrad cache-utnyttjande.

Det vore jävligt konstigt ifall de skulle behöva ändra i träningsdata om den nu består av inspelad data. Det går inte ändra på en vinylskiva heller (som de tagit upp som exempel). Data man loggar ändrar man inte i, det är också någonting som är självklart, men här lyfts det som något nyskapande. Hjärnan ruttnar när man läser det.

TLDR

Det är ju jättebra att de optimerat sina system, men det finns ingenting nytt här. Det är sida upp och ner med självklarheter. Det må vara innovativt inom Tesla om de nu aldrig tänkt i de här banorna förut, men det är inte direkt något bidrag till datavetenskapen . Men jag kan köpa det om nu AI scriptkidsen aldrig tagit sig en funderare förut på hur man får ut bra prestanda ur sina system.

Fast hur revolutionerande just du tror att detta är eller ej är ju helt ointressant. Teslas mjukvaruutvecklare är bevisligen extremt duktiga på effektivisering. Att du tror att det de gör skulle vara en lätt uppgift tyder bara på att du överskattar ditt eget förstånd.
Citera
2026-01-23, 20:36
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Fast hur revolutionerande just du tror att detta är eller ej är ju helt ointressant. Teslas mjukvaruutvecklare är bevisligen extremt duktiga på effektivisering. Att du tror att det de gör skulle vara en lätt uppgift tyder bara på att du överskattar ditt eget förstånd.

Ditt svar bemöter inte en enda punkt av det jag lade fram utan består endast av ” Teslas utvecklare är supersmarta och du är korkad”.

Förstår att det är enklast för dig att bara kalla mig korkad, det är en färdighet du har bemästrat i alla fall, men något mer ska man nog inte förvänta sig.

Du är okunnig i ämnet, men det är inte jag.

Du snackar om att spela schack med duvor. För mig är det här exakt det med dig. Det är ingen mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in