2026-01-23, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Sen undrar jag vad du ens menar exakt med att man har "ansvar" över sina pengar? Vad betyder det? Vad har du med hennes privatliv att göra och hur hon hanterar sina pengar? Du är en egen individ. Sköt ditt. Har du också åsikter om att Ingrid minsann har ansvar att duscha och borsta tänderna varje dag? Vem fan tror du att du är? Ingrids närstående?
Tanten kanske skulle avstått från att gå ut i riksmedia om hon månar om sitt privatliv och inte vill ha synpunkter på hur hon hanterar sina pengar. Den här kvinnan verkar inte kunna göra någonting rätt och så har hon därtill fått en likasinnad hona att försvara henne på Flashback. Stackars människa.
Citera
2026-01-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Precis. Dessa människor blir så skrämda att dom inte vågar göra annat än att lyda. Dom får ju ett underförstått ultimatum mellan att bli ekonomiskt ruinerade eller att bedragaren med sina likasinnade en dag knackar på dörren till deras bostad. Eller dom blir i alla fall skrämda till att tro att detta är fallet.

Ofta är det ju att man är sårbar berättade en expert. Att man tex flyttat själv till en ny stad och inleder en relation på tex en dejtingsida. Det togs upp i P1 morgon igår om någon vill lyssna på det.
Citera
2026-01-23, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Men, för faan - läs ditt eget inlägg! Har inte missförstått ett jota, du kommer med en urskuldande förklaring till varför "Inger" agerat som hon gjort, även om detta inte var din avsikt. Det du gör är att förklara ett scenario du tror kan ha skett, men samtidigt blir det till en dålig ursäkt - "Inger" är stendum, hur man än lindar in och/eller förklarar hur det hela kan ha gått till...

(mitt fetande).

Projecera inte in dina egna åsikter i mitt inlägg. Det jag skrev var helt klart och tydligt det var inte så långsökt att jag inte fattar vad jag själv menar. Det var ett typexempel. Jag urskuldrar inte någon; speciellt inte just Inger, vars namn jag inte ens nämnt. Sluta förvränga andras inlägg. Vi ha redan läst att du tycker Inger är 'stendum,' det du skriver går bara ut på samma, samma.

Kom själv med något vettigt i tråden istället för att hacka på andra.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-23 kl. 12:17.
Citera
2026-01-23, 14:58
Medlem
hennes bank behöver nog se över rutinerna så att dom inte sponsrar terrorism av misstag?

"Har banken rätt att fråga om alla pengar på mitt sparkonto?

Penningtvättslagens syfte är att anpassa den svenska lagstiftningen till EU:s regelverk och är baserad på EU:s fjärde penningtvättsdirektiv. Lagen innebär höga krav på banken att inhämta uppgifter från sina kunder. Som ett led av detta använder bankerna sig av ett - Know your customer – system i sitt arbetet för att motverka penningtvätt samt finansiering av terrorism."

https://lawline.se/answers/har-banken-ratt-att-fraga-om-alla-pengar-pa-mitt-sparkonto
Citera
2026-01-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.

På något vid tycker jag att den riktige Taylor är medskyldig - genom att han förvridit huvudet på gamla kärringar.
Citera
2026-01-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det har ju hänt flera gånger. Och de har förskingrat sina klienters förmögenheter.

Precis, så att ge gamlingar någon som ska "hjälpa" dom lär knappast bli så mycket bättre.

Något som jag tycker är lite konstigt är att så fort gamlingar göra dumma saker så har de noll ansvar!? Det är bara alla andras fel.
Citera
2026-01-23, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Står ingenstans i artikeln hur gammal "Inger" är.

Om det handlar om någon riktigt gammal och gaggig är det givetvis vettigt om barnen har hand om allt sånt där. Man kan pytsa ut pengar till mamma då och då och man kan sköta att betala hennes räkningar etc. Se till att hon inte har Bank ID installerat osv. Men alla har inte barn.

73 har jag läst att "Inger" är.
Citera
2026-01-23, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den person, som säger att BO får skylla sig själv hjälper bedragarna. Och är medskyldig till ökade brottsligheten. Det viktigaste man kan göra är

1 Få personer att fatta att inte lämna ut Bank id eller skicka pengar till någon

2 Om det har hänt få personen att anmäla. Då ökar chansen att polisen informerar om bedrägerier. Och risken för det minskar.

Det var nog länge sedan Nigeria ledde ligan i världen angående romansbedrägererierna. Numera är det spritt. Jag skulle säga Kambodja, Laos, Fillipinerna och sen kanske Nigeria. Bedrägerierna är globala både för GM och BO. Sverige har en fördel. Vi pratar svenska. Det är värre för engelsspråkiga länder.

Bedragarna finns i svaga stater eller kriminella stater (Ex Kambodja)

Länder som är involverade

1. Kambodja - epicentrum för industriella scam-fabriker - Kanske minskat efter Kina och Thailand sura

2. Myanmar - Minskat efter gerillans offensiv

3. Laos - Bra back up till ovan

4. Nigeria - EN klassiker men mer nätverk än industri som ovan

5. Philippines - Bra internet och bra på engelska

6. Vietnam - Växande mer avancerade bedrägerier

7. Malaysia - Tidigare stort ni mer penningtvätt mm

8. Thailand - penningtvätt, Många scams styrs fr Thailand med grupperna sitter i Kambodja och Burma. Kriget berodde delvis på att Thailand ville visa sig goda i sammanhanget. Plus många thailändare offer

9. Ghana - Mindre aktör liknar Nigeria ofta äldre offer.

10. Förenade Arabemiraten - Inga scams där men penningtvätt och tranfereringar.

Sen finns det för Sverige smålirare dvs svenska medborgare som sitter i tredje land. Ex Spanien, Estland och mm. Men svårare nu.
Och ganska så vanliga svenskar som bor i Sverige.
Citera
2026-01-23, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Inget fall jag sett eller läst om har det sagts något om hot osv, utan det är enbart påhittade historier om att de behöver hjälp, kommer inte åt sina pengar osv

Det hade ju ställt dem själva i bättre dagar om de faktiskt blev hotade, så att de skulle utelämna den delen är inte speciellt troligt.

I grunden ligger det alltid ett begär hos kvinnorna att få njuta av de här påhittade rikedomarna genom ett förhållande, så egentligen är det rätt åt dem

Begär att njuta av påhittade rikedomar!??
Citera
2026-01-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hon var inte rädd - hon var ensam och kände sig smickrad.
Det framgår med all önskvärd tydlighet i intervjun i P1.

Intervju i P1, måste letas fram. Precis, det är nog ofta ensamhet som gör att vissa personer dras in i romansbedrägerier.
Citera
2026-01-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det är smart och jag hade inte tänkt på att kodordet kan även användas även i andra fall!
Ja, bedrägerier som detta är mer lönsamt än narkotikamarknaden för gängkriminella om jag har förstått det korrekt.
Nej, vi svarar aldrig i telefon om vi inte vet vem som ringer. Är det något viktigt så spelar de in röstmeddelande eller skickar ett sms.

Röstmeddelande/SMS från sjukhuset att maken/makan hittats livlös - tror inte det.
Citera
2026-01-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
https://www.news55.se/privatekonomi/lurades-pa-miljonarvet-av-falsk-tareq-taylor-att-man-ar-sa-dum/

Är det synd om Inger? Jag anser att hon får skylla sig själv som är så korkad.
Helt obegripligt att hon trodde att han skulle behöva pengar på grund av sjukdom eller liknande. Hade han haft en livskris skulle det naturligtvis stått om det både i Aftonbladet och expressen å svensk damtidning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in