2026-01-23, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man bor i en hyresrätt så kan 100GB surf vara ett bättre alternativ än att ha ett Internetabonnemang genom hyresbolaget.

Absolut. Jag tänker bara att man bör veta ungefär hur mycket man använder. Onödigt betala flera tusenlappar extra varje år för obegränsat, när man långt ifrån använder extrema mängder.
Citera
2026-01-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Absolut. Jag tänker bara att man bör veta ungefär hur mycket man använder. Onödigt betala flera tusenlappar extra varje år för obegränsat, när man långt ifrån använder extrema mängder.
Hur tänkte du där? Att man bara köper någonting utan att ta reda på vad man får och vad det kostar?

Jag har tidigare sagt att man borde ha privatekonomi i grundskolan, mer än den man får i hemkunskapen, men jag tror faktiskt inte att det skulle hjälpa. Dina hjärnceller har helt enkelt sina begränsningar.

Ja, innan man köper något så tar man reda på vad man behöver. Tyckte du att det var jättesvårt?
Citera
2026-01-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur tänkte du där? Att man bara köper någonting utan att ta reda på vad man får och vad det kostar?

Jag har tidigare sagt att man borde ha privatekonomi i grundskolan, mer än den man får i hemkunskapen, men jag tror faktiskt inte att det skulle hjälpa. Dina hjärnceller har helt enkelt sina begränsningar.

Ja, innan man köper något så tar man reda på vad man behöver. Tyckte du att det var jättesvårt?

Knäpp på ärthjärnan nu och kom in i matchen. Jag diskuterar inte dig, utan i allmänhet.

Det säljs "obegränsat" abb just pga folk inte vet hur mycket de använder, och därför betalar onödigt mycket pengar, dvs de betalar för ingenting. Ingen använder "obegränsat"!

Jag påpekade att folk bör ta reda på hur mycket de förbrukar i genomsnitt, vilket som sagt de flesta inte har en susning om. Statistik kan man få via appar eller kanske telefonens inställningar.

Så vad du gaggar om ovan hjälper ingen.
Citera
2026-01-23, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Knäpp på ärthjärnan nu och kom in i matchen. Jag diskuterar inte dig, utan i allmänhet.

Det säljs "obegränsat" abb just pga folk inte vet hur mycket de använder, och därför betalar onödigt mycket pengar, dvs de betalar för ingenting. Ingen använder "obegränsat"!

Jag påpekade att folk bör ta reda på hur mycket de förbrukar i genomsnitt, vilket som sagt de flesta inte har en susning om. Statistik kan man få via appar eller kanske telefonens inställningar.

Så vad du gaggar om ovan hjälper ingen.
Okej, jag ber verkligen om ursäkt. Trodde att precis alla förstod att man ska titta på vad man vill köpa och vad man vill betala.

Uppenbart tänker du annorlunda.
Citera
2026-01-24, 02:32
Medlem
runkstrumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Hej på er,

Jag tänkte ta det stora steget och gå ifrån Apple och har tittat på att köpa en Google Pixel 10 Pro.

Min iPhone har ingen bindningstid kvar och är helt avbetald hos Telia.

Här är mina alternativ - alla avbetalningsexempel är 36 månader:

1. Behålla mitt abonnemang hos Telia (obegr. surf), betalar idag 419kr, och ta telefonen på avbetalning.
Månadskostnad: 599:-

2. Telenor erbjuder avbetalning telefon i 36 månader med abonnemang obegränsad surf PLUS ett Playstation 5 som ingår.
Månadskostnad 769:-
ELLER:
Casha telefonen för 12,960, sedan betala abonnemang 409:-/mån. Playstation ingår då också.

3. Comviq erbjuder att casha telefonen direkt á 6,890:- och sedan abonnemang med 200gb surf för 299:-.
Månadskostnad: 299:-
ELLER: Avbetalning + abonnemang 200gb surf för 489:-
Månadskostnad: 489:-

4. Tele2 verkar ha sämsta dealen med telefon på avbetalning + obegränsad surf.
Månadskostnad: 834:-
ELLER
Casha telefonen för 12,790:- och sedan betala abonnemang med obegränsad surf.
Månadskostnad: 479:-

Att köra på med Telia känns smidigast.
Kul med ett "gratis" PS5 hos Telenor (mot en hög månadskostnad)
Comviq låter för billigt för att vara sant - varför kostar telefonen bara hälften mot hos andra?
Tele2 är nog egentligen inte aktuellt...

Vad hade ni gjort?
Beror på.hur mycket surf du behöver.
Comviq har 200GB för 429, sen tankar jag 149 resten av året då jag endast använder 20-30GB i månaden
Citera
2026-01-24, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Vilket köp/abonnemang blir bäst för mig? Jämförelser med prisexempel
Jag förstår ärligt talat inte riktigt din fråga... är det ett mobiltelefonabonnemang du söker eller är det en mobiltelefon/smartphone?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in