2026-01-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Har en fd arbetskamrat som hade en. Han sålde efter några månader pga förbrukningen.

Okej, tack. Som jag förstår det så beror det mycket på hur man kör och ser till att allt funkar som det ska, annars kan dom dra mer. Bränslesnål är den ju verkligen inte, det förstår jag med, men den ska inte köras dagligen heller, och undrar hur mycket billigare andra varianter av bilar egentligen är.
Denna må vara törstig, men snackar vi 30-40% mer än andra 4x4 90/tidigt 20-talare eller snackar vi 10-20%, är ju en väldig skillnad.
Citera
2026-01-23, 16:51
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av confy
Okej, tack. Som jag förstår det så beror det mycket på hur man kör och ser till att allt funkar som det ska, annars kan dom dra mer. Bränslesnål är den ju verkligen inte, det förstår jag med, men den ska inte köras dagligen heller, och undrar hur mycket billigare andra varianter av bilar egentligen är.
Denna må vara törstig, men snackar vi 30-40% mer än andra 4x4 90/tidigt 20-talare eller snackar vi 10-20%, är ju en väldig skillnad.

De siffrorna jag skrev var hans mätningar, jämn körning utan kraftiga accelerationer.
Citera
2026-01-27, 20:54
Medlem
solstrålars avatar
Gammal XC70/90 är nog ett bättre val än en sönderrostad jänkare. Plus att den drar hälften av en Cherokee och det finns hur mycket nya och beggade reservdelar som helst och hur mycket info och hjälp om Volvo på nätet.

Och om du verkligen ska "ut i mark" med den kan Volvo lätt höjas via fjädringen genom enkla moddar. Kom också ihåg att köra i skog och mark är förbjudet i Sverige.
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-27 kl. 21:02.
Citera
2026-01-30, 16:24
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Gammal XC70/90 är nog ett bättre val än en sönderrostad jänkare. Plus att den drar hälften av en Cherokee och det finns hur mycket nya och beggade reservdelar som helst och hur mycket info och hjälp om Volvo på nätet.

Och om du verkligen ska "ut i mark" med den kan Volvo lätt höjas via fjädringen genom enkla moddar. Kom också ihåg att köra i skog och mark är förbjudet i Sverige.
En GC är en miljard gånger ballare och charmigare än en XC70. En XC70 är alla dagar i veckan det vettigare (men tråkigare) alternativet.

Jag skulle själv köpa jeepen 10 gånger av 10 om jag behövde välja. Har själv haft både Cherokee och Grand Cherokee utan större problem.

Det finns ingen mekanik eller konstruktion på jeepen som är svår eller dyr att laga. Vartenda fel på jeepen har diskuterats på nätet så vad som än händer finns det lösningar.

Den som haft den här jeepen har uppenbarligen gjort rätt rejäla försök att ta hand om den och det är sannolikt inte dåligt.
Citera
2026-02-11, 14:40
Medlem
Hur gick det för dig?

Jag själv är sugen på Cherokee också, kanske lite nyare (ej nyare än 05)..
Tycker dom är riktigt snygga. Men jag får för mig att det är en hel del skruvande, rent allmänt, med dessa bilar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in