2026-01-22, 17:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Varför ingrep inte inspektören om det nu var elevens "fel" till olyckan? Hann han inte kanske?
Eller var det lastbilschuafförens fel?
Han kan ha ingripit men då var det redan för sent för att få tillbaka bilen i deras fil innan lastbilen kom.
Citera
2026-01-22, 18:31
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han kan ha ingripit men då var det redan för sent för att få tillbaka bilen i deras fil innan lastbilen kom.
Vad tänker du på att inspektören skulle kunna göra för att förhindra en kollision?
I en modern bil kan föraren inte göra något alls om bilen har fått för sig att överstyra.
Citera
2026-01-22, 20:42
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Vad tänker du på att inspektören skulle kunna göra för att förhindra en kollision?
I en modern bil kan föraren inte göra något alls om bilen har fått för sig att överstyra.
Nej, du har rätt. Han kunde inte göra så mycket när bilen väl var överstyrd mer än att bromsa.

Egentligen borde det finnas en ratt även för instruktören som han/hon kan ta tag i när det märks att föraren är på väg att göra misstag för att rädda upp situationen. En ratt som gör att förarens ratt kopplas ur automatiskt när instruktören tar i "sin".
Citera
2026-01-23, 01:28
Medlem
Citat:

Tänkte är ju dubbelkommando, bromsa och ta över ratten och svänga, går inte det på moderna bilar?

När jag hade uppkörning kunde inspektören ingripa och ta över ratten när jag låg i fel fil
Citera
2026-01-23, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nej, du har rätt. Han kunde inte göra så mycket när bilen väl var överstyrd mer än att bromsa.

Egentligen borde det finnas en ratt även för instruktören som han/hon kan ta tag i när det märks att föraren är på väg att göra misstag för att rädda upp situationen. En ratt som gör att förarens ratt kopplas ur automatiskt när instruktören tar i "sin".
Hur skulle det räddat situationen i detta fall?
Jag är väldigt nyfiken.
Efter dödsolyckan – lastbilsföraren släppt men misstankarna kvarstår
Citat:
En man omkom i en frontalkrock mellan en personbil och en lastbil i Glasberga i Södertälje i samband med ett körprov på onsdagen.
Lastbilschauffören, som greps i samband med olyckan, har nu släppts, skriver LT på lördagen. Misstankarna kvarstår dock.
Citera
2026-01-23, 11:24
Medlem
Undrar hur länge de kommer att hålla på med utredningen och om man ska kunna begära FUP sedan för att förstå mer vad som egentligen hade hänt
Citera
2026-01-23, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghfgh
Hittar inte i tråden, vilken bil körde dom
Jag tror inte det framkom någonstans gällande vilket märke eller vilken trafikskola. Står inte mer än en trafikskolebil.
Citera
2026-01-23, 13:57
Medlem
zocus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paraffinumliquidum
Jag tror inte det framkom någonstans gällande vilket märke eller vilken trafikskola. Står inte mer än en trafikskolebil.
Vad spelar det för roll, en trafikskolebil eller en av Trafikverkets egna uppkörningsbilar.
Citera
2026-01-23, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zocu
Vad spelar det för roll, en trafikskolebil eller en av Trafikverkets egna uppkörningsbilar.
För mig spelar ingen roll. Flera andra som av någon anledning vill veta 🤷‍♂️
Citera
2026-01-30, 03:47
Medlem
Något nytt, var lastbilschuafför skyldig?
Citera
2026-01-30, 12:50
Medlem
Citat:

Vilka moderna bilar får för sig att överstyra?

Vår Toyota gör inget dumt så länge vinkeln i sladden är mindre än cirka 45 grader. Över det i vinkel så kan den bli lite förvirrad, men löser oftast problemet ändå.

För att hamna så fel har man f ö inte kört särskilt vettigt. Nu är det iofs inte särskilt kul att köra vettigt, speciellt inte för en gammal bildåre som jag
Citera
2026-01-30, 13:41
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Vilka moderna bilar får för sig att överstyra?

Vår Toyota gör inget dumt så länge vinkeln i sladden är mindre än cirka 45 grader. Över det i vinkel så kan den bli lite förvirrad, men löser oftast problemet ändå.

För att hamna så fel har man f ö inte kört särskilt vettigt. Nu är det iofs inte särskilt kul att köra vettigt, speciellt inte för en gammal bildåre som jag
Den aktuella "körskolebilen" kan ha överstyrt. Lastbilen har väjt av vägen åt höger i en högersväng trots halka vilket tyder på att det är personbilen som "överstyrt" och hamnat i kollisionskurs med lastbilen, kanske med passagerarsidan före. Föraren var utan allvarliga skador medan passageraren avled av sina skador.
Av egen erfarenhet så har jag sett många moderna bilar som trasslat in sig i vajerräckena utmed E6. Moderna bilar med antisladd, antispinn, lineassist och så vidare.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-01-30 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in