2026-01-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Inga OS-uttagna åkare vill köra en tuff sprintstafett dagen före en viktig sprinttävling.

Tydligen har ledningen övertalat "snälla" Johanna Hagström att ställa upp för att få fullt lag. Hagström som nyligen har varit sjuk och inte ens borde ha rest till Goms. Hon måste ha fått en garanterad plats i OS-sprinten annars förstår jag inte varför hon ställer upp så lojalt till en ledning som har varit allt annat än lojala mot henne.
Hon ser det som en chans att flytta fram positionerna? Även om Maja, Emma och Linn kanske alla går före henne i förhandstipsen så kan allt hända. Är hon näst bästa svenska i sprinten och har bevisat sig här så kanske det finns en chans? Hon måste oavsett tänka så, även om ingen här tror på henne
Citera
2026-01-22, 20:55
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Inga OS-uttagna åkare vill köra en tuff sprintstafett dagen före en viktig sprinttävling.

Tydligen har ledningen övertalat "snälla" Johanna Hagström att ställa upp för att få fullt lag. Hagström som nyligen har varit sjuk och inte ens borde ha rest till Goms. Hon måste ha fått en garanterad plats i OS-sprinten annars förstår jag inte varför hon ställer upp så lojalt till en ledning som har varit allt annat än lojala mot henne.

Låter troligt.

I övrigt många b-lag med i teamsprinten.
Citera
2026-01-22, 22:22
Medlem
Frida hade toppform i Seefeld men de andra mästerskapen tror jag faktiskt inte hon haft riktigt toppform på hur konstigt de än kan låta. Framförallt beroende på skador skall dock sägas.
Citera
2026-01-22, 23:50
Medlem
I Längdlandslaget utan filter framgick det att Häggströms OS-uttagning motiverades av SOK med att man ser honom som en god tillgång i stafetterna. Vilket med andra ord kan tänkas innebära att Calle får åka klassiska sprinten (trots sina svaga resultat i den grenen den här säsongen) och att Häggström typ är garanterad en plats tillsammans med Edvin i team-sprinten (om nu inte Berglund skulle göra det överjävligt bra imorgon).
Citera
2026-01-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337
I Längdlandslaget utan filter framgick det att Häggströms OS-uttagning motiverades av SOK med att man ser honom som en god tillgång i stafetterna. Vilket med andra ord kan tänkas innebära att Calle får åka klassiska sprinten (trots sina svaga resultat i den grenen den här säsongen) och att Häggström typ är garanterad en plats tillsammans med Edvin i team-sprinten (om nu inte Berglund skulle göra det överjävligt bra imorgon).

Just nu ser jag inget bättre alternativ än Häggas i teamsprint så han är nog rätt säker på den platsen.
Citera
2026-01-23, 06:24
Medlem
bcdefgs avatar
Varför utgår ni från att alla kommer köra någon sträcka? Att Häggas motiveras för stafetterna är ju att han inte klarar av kravet på topp 12 individuellt vilket väl även gäller Calle? Dvs bägge bör väl motiveras med tillgång för stafetterna om det behövs, dvs bägge skulle kunna vara med som rena reserver. Nu tror jag iofs en av Calle och Häggas får köra sprinten, troligen Häggas eftersom Calle inte var tänkt att köra sprinten i Goms vad jag förstår
Citat:
Ursprungligen postat av kroppshydra1337

Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Just nu ser jag inget bättre alternativ än Häggas i teamsprint så han är nog rätt säker på den platsen.
Citera
2026-01-23, 08:44
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Alla åkare på damsidan, förutom eventuellt Karlsson vet hur en toppar formen till ett mästerskap.
Vad baserar u detta på?
Jonna och Ebba har bevisligen lyckats toppat formen vid senaste mästerskapen.
Frida har nog oftast haft bra form (men missade likt Ebba vid örra OS) men var väl framförallt fot och möjligen skidor som ställde till det senast.
Övriga finns det väl inget bevis för att de lyckats pricka toppformen till mästerskapen?
Moa I har varit katastrofala, Hagström har bara kört ett seniormästerskapslopp (u23 undantaget), Ribom har haft varierande resultat medan Svahn har våra fjärdeplatsen vilket iofs är bra men inte bevis för att hon vet hur man toppar formen till ett mästerskap.
Citera
2026-01-23, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Varför utgår ni från att alla kommer köra någon sträcka? Att Häggas motiveras för stafetterna är ju att han inte klarar av kravet på topp 12 individuellt vilket väl även gäller Calle? Dvs bägge bör väl motiveras med tillgång för stafetterna om det behövs, dvs bägge skulle kunna vara med som rena reserver. Nu tror jag iofs en av Calle och Häggas får köra sprinten, troligen Häggas eftersom Calle inte var tänkt att köra sprinten i Goms vad jag förstår

Fast såväl Calle som Häggas var topp tolv senast vilket innebär att de kunde tagits ut via deras respektive resultat där.
Teamsprinten var en absolut nödvändighet vi fyllde en plats för.Varken Anton eller Alvar kan köra den i frisstil.Porris med mycket vankelmodig form under denna säsong.Truls och Gustav med lägre potential och inga sprinters.
Häggas helt klart det bästa möjliga komplementet till Anger i teamsprinten i OS.Lägg därtill en klart stigande formkurva.
Det är samma för Calle..främst då med avseende på traditionella stafetten.Nära Iivo och Valnes i tid över tio kilometer och endast tjugotalet sekunder efter en snubbe som Nyenget.

Finns inget kontroversiellt i deras uttagningar överhuvudtaget vad jag kan se.
Citera
2026-01-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fast såväl Calle som Häggas var topp tolv senast vilket innebär att de kunde tagits ut via deras respektive resultat där.
Teamsprinten var en absolut nödvändighet vi fyllde en plats för.Varken Anton eller Alvar kan köra den i frisstil.Porris med mycket vankelmodig form under denna säsong.Truls och Gustav med lägre potential och inga sprinters.
Häggas helt klart det bästa möjliga komplementet till Anger i teamsprinten i OS.Lägg därtill en klart stigande formkurva.
Det är samma för Calle..främst då med avseende på traditionella stafetten.Nära Iivo och Valnes i tid över tio kilometer och endast tjugotalet sekunder efter en snubbe som Nyenget.

Finns inget kontroversiellt i deras uttagningar överhuvudtaget vad jag kan se.

Håller med. Rent alllmänt behöver inte alla köra något men just nu skulle jag tagit Häggas på teamsprinten. Och beroende på resultat i helgen och annat kan Calle vara aktuell för stafett, sprint eller femmil.
Citera
2026-01-23, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vad baserar u detta på?
Jonna och Ebba har bevisligen lyckats toppat formen vid senaste mästerskapen.
Frida har nog oftast haft bra form (men missade likt Ebba vid örra OS) men var väl framförallt fot och möjligen skidor som ställde till det senast.
Övriga finns det väl inget bevis för att de lyckats pricka toppformen till mästerskapen?
Moa I har varit katastrofala, Hagström har bara kört ett seniormästerskapslopp (u23 undantaget), Ribom har haft varierande resultat medan Svahn har våra fjärdeplatsen vilket iofs är bra men inte bevis för att hon vet hur man toppar formen till ett mästerskap.

Ebba var formtoppad redan i OS 2018 och i olika VM därefter.
Fattar inte riktigt varför hon missade i Beijing.
Jonna är alltid i blixtrande form i såväl OS som VM från och med 2019.
Ribom var i fin form 2023.
Linn är ursäktad på grund av otur.Hon var enligt alla rapporter i absolut toppslag i Trondheim 2025,men åkte på sin hjärnskakning.
Moa Ilar är på annan nivå denna säsong.Jag vill påstå att Johanna är det också.
Dahlqvist samma stabila pjäs som alltid.

Största frågetecknet i skrivande stund är Frida.Det kan bli fågel som fisk i Italien...men jag har fortsatt tilltro till att hon kommer att vara i bra form där.
Citera
2026-01-23, 09:31
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Ebba var formtoppad redan i OS 2018 och i olika VM därefter.
Fattar inte riktigt varför hon missade i Beijing.
Jonna är alltid i blixtrande form i såväl OS som VM från och med 2019.
Ribom var i fin form 2023.
Linn är ursäktad på grund av otur.Hon var enligt alla rapporter i absolut toppslag i Trondheim 2025,men åkte på sin hjärnskakning.
Moa Ilar är på annan nivå denna säsong.Jag vill påstå att Johanna är det också.
Dahlqvist samma stabila pjäs som alltid.

Största frågetecknet i skrivande stund är Frida.Det kan bli fågel som fisk i Italien...men jag har fortsatt tilltro till att hon kommer att vara i bra form där.

Ebba hade väl problem med överträning och balansen med kost/återhätmning också. Gjorde väl ett litet omtag direkt efter OS och det gav ju resultat redan i Planica.
Citera
2026-01-23, 09:39
Medlem
Sverige har ju tillsammans med Norge haft totalt överlägsna skidor alla VM sedan 2019 vilket givetvis innebär att medaljer plockas utan någon formtopp. Jag är helt övertygad om att Ebbas överlägsenhet 2023 berodde på skidorna och att Frida var ur slag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in