2026-01-22, 12:48
Medlem
Bata en tanke. Om man nu är homosexuell varför ska man då ens vilja vara med i Pngstkyrkan eller andra frikyrkor? Alla där vet att bibeln starkt fördommer samkönade sexuella handlingar.

Vad Bibeln säger:
Gamla Testamentet (Mose Lag): Innehåller texter som förbjuder manlig homosexualitet (t.ex. 3 Mosebok 18:22, 20:13) och beskriver det som en "styggelse", men nämner inte kvinnlig homosexualitet direkt.

Nya Testamentet (Paulus): Paulus texter (t.ex. Romarbrevet 1:26-27) talar om att kvinnor har "naturliga" relationer bytts ut mot "onaturliga" passioner (mot varandra), men detta är en komplex text som tolkas olika.

Det är lite som om en Hammarbyare skulle enisas med att vilja vara med i DIFs supportrar men ändå hålla på Hammarby.

Man måste acceptera att sällskap kan ha egna explicita regler som kanske inte stämmer med dina värderingar, åsikter och levnadssätt men då får man ju välja att inte vara med.
Det ät ju enkelt och självklart. Det borde hon också fatta och inte gnälla över det.

Ibland är HBTQi rörelsen helt fel ute.
Citera
2026-01-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Klart att det ska vara upp till varje församling.
/.../

Jag håller helt med. Men jag tänker också att det bör vara fritt för var och en att invända i media om man känner sig illa behandlad nånstans.
EDIT: Jag läste nog in lite för mycket i ditt inlägg, vi kanske är överens även om det?

Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Som arbetsgivare har man andra skyldigheter än ett religiöst trossamfund. Så jag är inte säker att det inte går att ställa religionsfrihet mot diskriminering på grund av sexuell läggning så som du/Pingstkyrkan gör.

Jag tror att lillen-68 har råkat lura in dig på ett sidospår. Baserat på Expressen-artikeln killgissar jag att Frida i artikeln inte varit anställd, utan att hon varit barnledare på sin fritid = inget AD skulle kunna ta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Var kan man se att JG skulle vara "högsta hönset"? För att han predikar ett par gånger i månaden?
Jonas verkar ha hittat en kyrka som som bildligt talat pissar på guds ord, kul för honom.

Jag tänker att den som får prata oemotsagd(?) varannan predikan i en församling kommer vara den som har störst teologiskt inflytande av alla på medlemmarna i den kyrkan. Möjligen lika mycket som en person till ifall hen predikar de andra gångerna.
Citera
2026-01-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Finns inget kristet med homofobi din mupp. Däremot så är kärlek det Jesus förespråkade, således skulle Jesus stå upp för homosexuellas rättigheter.

Sedan brukar ni sekterister som hatar homosexuella vara pedofiler.
Svenska kyrkan är mer äkta kristet än pingst som verkar vara mer åt sekthållet när man ser sådant här. Dessutom så är alla församlingar annorlunda, alla svenska kyrkor är för HBTQs rättigheter då homofobi är motpol till det Jesus förespråkade (än vad inavlade nazister som har problem med sin egna sexuella läggning påstår!). Och förmodligen också väldigt blandat bland pingstkyrkorna med.

Om du tror att Jesus gillar att sparka på redan utsatta människor (alltså homofobi) så är du rent ut sagt efterbliven.

"Mupp", "sekterister", "inavlade nazister", "efterbliven". Ja du låter verkligen som en fin förlåtande kristen. Peka på homofobin i mitt inlägg? Jag hatar inte homosexuella men de kan inte kräva att församlingarna ska anpassa sig till deras livsval. Homosexualitet har ingenting med kristendom att göra men jag hatar dem inte.

Problemet är ni som bara är kristna till namnet men sedan lever som vilken svensson som helst med fylla, ligga runt, gå i pride tåg, etc.
Citera
2026-01-22, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg

Jag tror att lillen-68 har råkat lura in dig på ett sidospår. Baserat på Expressen-artikeln killgissar jag att Frida i artikeln inte varit anställd, utan att hon varit barnledare på sin fritid = inget AD skulle kunna ta upp.

Ja, sannolikt lite svårt att förstå frågan jag ställer om hon var där på frivillig basis eller anställd;

Citat:
Om Frida var arbetstagare så hade det blivit riktigt bra betalt i tinget/AD men det är lite oklart för mig om hon var där på frivillig basis eller anställd?

Det torde ju vara rätt avgörande i sammanhanget, men för det normala FB-trollet så kanske det var för svårt att förstå?

Att barnskötare växte på träd inom Pingströrelsen att de kan göra sig av med en på pin kiv är ju också en ögonbrynshöjare. Jag menar vad är bättre än en flata att passa barnen när föräldrarna dansar naken-konga-tåg mellan sektmedlemmarnas bostäder/sovrum?
Senast redigerad av ZAIZAI 2026-01-22 kl. 13:27.
Citera
2026-01-22, 13:50
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EAGLEofGOLD
Det bevisar väl mest att HBTQ-personer överlag har en låg IQ!

Kan bara hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Ja, många verkar göra sin sexualitet till hela sin personlighet. Men jag köper att de inte vill bli ifrågasatta, det är ett mycket vanligt personlighetsdrag.

Homosexuella som Frida får mig att tänka på Homer Simpson.

Citera
2026-01-22, 16:26
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Homosexuella som Frida får mig att tänka på Homer Simpson.

Klockren jämförelse!
Citera
2026-01-22, 19:40
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Dessutom så är alla församlingar annorlunda, alla svenska kyrkor är för HBTQs rättigheter då homofobi är motpol till det Jesus förespråkade (än vad inavlade nazister som har problem med sin egna sexuella läggning påstår!).
Och förmodligen också väldigt blandat bland pingstkyrkorna med.

Nej, bara alla svenska kyrkor/församlingar inom svenska kyrkan är för HBTQ.
Men inga frikyrkoförbund inte deras kyrkor och inte deras församlingar är för HBTQ.
Dom är gammaldags bibeltrogna och accepterar inte någon av bibelns dödssynder.
Finns fler än de mest kända 7 dödssynderna.
Det är inte blandat inom pingströrelsen, dom accepterar inte synden homosexualitet.
Punkt!
Citera
2026-01-22, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det är värt att påminna om hur långt det faktiskt hade gått innan regnbågen ens kommer in i bilden.

Efter Eden går det så långt att Gud själv konstaterar att allt människan gör är ont. Inte vissa grupper. Inte vissa handlingar. Utan mänskligheten som helhet. Det är där syndafloden kommer in. När skapelsen som helhet har spårat ur.

Och efter detta kommer regnbågen. Inte som ett krav, inte som ett hot, utan som ett förbund. Ett löfte till hela mänskligheten om att världen inte längre ska styras genom total dom.

Sedan är det intressant att diskussionen alltid fastnar vid vissa handlingar, men sällan vid det Jesus faktiskt lägger tyngdpunkten på: tankarna.

Jesus är glasklar med att synd inte börjar i kroppen utan i hjärtat. Begär, vrede, förakt, lust att kontrollera andra.

Två homosexuella som lever sina liv stör ingen annan människa.
Däremot verkar tanken på deras existens störa vissa väldigt mycket.

Då är det rimligt att ställa frågan:
är det handlingen som är problemet eller reaktionen på den?

Tro på Jesus innebär inte att “allt är tillåtet”.
Men den innebär att man vet var gränsen går: vid tvång, vid fördömande, vid att göra sig själv till domare över andras samveten.

Regnbågen är inte en symbol för att allt är perfekt.
Den är en symbol för att Gud valde nåd framför total kontroll.

Det är märkligt hur ofta just den poängen försvinner i ivern att försvara ordning.

Och där har vi det, "man vet var gränsen går". Du gör dig själv till gud genom att rationalisera bort Guds Ord så att du kan försvara dina obilbliska och totalt avvikande åsikter, och säkerligen en perverterad livstil.

Du kan babbla hur mycket du vill, du har inte Guds Ande och hans ledning. Du kan försöka att ersätta Jesus Kristus med ditt hbqt evangelium där alla själva får bestämma vad som är OK, "för det är fult med hot och tvång" och att fria viljan att synda måste ju vara ok.

Alltså du är så långt ifrån vad evangeliet säger att det är komiskt. Hade du varit någon random individ utan kunskap om Guds Ord hade jag inte brytt mig om dig alls. Men eftersom du utger dig för att vara kristen och sprider att sataniska villoläror måste vi som följer Jesus säga ifrån.
Citera
2026-01-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maulca
Pingstkyrkan har alltid varit en förljugen samling av folk som är religiösa på söndagar. När de lämnar gudstjänsten och åker hem så hävdar mannen att han behöver behaga kvinnan och hon böjer sig inför detta sedan kan allt utvecklas till precis vad som helst. Den stackars kvinna får motstå enorma böjelser som man inte kan föreställa sig inom pingstkyrkans policy om det nu ens finns en policy. Allt verkar vara tillåtet.

Känner du alla pingstvänner? Snacka om att vara inskränkt. Ungefär som att man tror att precis alla bögar är pedofiler och alla lesbiska är hårigafeminazis.
Citera
2026-01-22, 22:04
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Och där har vi det, "man vet var gränsen går". Du gör dig själv till gud genom att rationalisera bort Guds Ord så att du kan försvara dina obilbliska och totalt avvikande åsikter, och säkerligen en perverterad livstil.

Du kan babbla hur mycket du vill, du har inte Guds Ande och hans ledning. Du kan försöka att ersätta Jesus Kristus med ditt hbqt evangelium där alla själva får bestämma vad som är OK, "för det är fult med hot och tvång" och att fria viljan att synda måste ju vara ok.

Alltså du är så långt ifrån vad evangeliet säger att det är komiskt. Hade du varit någon random individ utan kunskap om Guds Ord hade jag inte brytt mig om dig alls. Men eftersom du utger dig för att vara kristen och sprider att sataniska villoläror måste vi som följer Jesus säga ifrån.

Jag kallar mig inte kristen i konfessionell eller kyrklig mening, och har aldrig gjort det.

Däremot tror jag på Gud.
Jag trorJesus som Kristus.
Jag tror på Fadern, Sonen och den helige Anden.

Jag tar ansvar för mitt samvete inför Gud.
Det är alltså inte där oenigheten ligger.

Däremot tillskriver du mig åsikter jag inte har.
Jag har aldrig sagt attalla själva får bestämma vad som är okej”, och jag har aldrig försvarat synd.

Det jag vänder mig emot och som Jesus själv vänder sig emot är hot, tvång och fördömande av andra människor.

Fri vilja är inte en licens att synda.
Fri vilja är förutsättningen för kärlek, omvändelse och ansvar.

Jesus placerar inte syndens rot i kroppen, utan i hjärtat: i hat, förakt, kontrollbegär och självutnämnd rättfärdighet.

Att påtvinga andra människor skam, misstänkliggörande eller förföljelse i Guds namn är inte evangelium.
Det är precis det Jesus själv gång på gång tar strid emot.

Gud har två grundläggande bud:
– Älska Gud
– Älska din nästa

Och ett absolut förbud:
Du skall inte döda

Hat, hot och förföljelse hör inte hemma i Jesu liv eller gärning.
Det är därför jag drar gränsen där. Inte som domare, utan som lärjunge.

Domen tillhör Gud.
Kärleken tillhör oss.
Citera
2026-01-22, 22:12
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Bön kan vara effektiv. Vi ser det i Bibeln när Petrus vänner ber för Petrus när Petrus sitter i fängelset. Därefter kom en ängel och räddade Petrus.

Läs mer i Bibeln att orsaken till att Sodom och Gomorra förstördes var bland annat onaturliga begär bland befolkningen. Det hittar du i Judasbrevet.

Dessutom sa Gud efter skapelsen att vi människor ska föröka oss.
Kom vi inte överens om att GT är obsolet för kristna?
Som jag redan skrivit en gång kunde inte Adam och Eva ha sex förrän de syndat och ätit av frukten. Så det går inte ihop.
Citera
2026-01-23, 06:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Kom vi inte överens om att GT är obsolet för kristna?
Som jag redan skrivit en gång kunde inte Adam och Eva ha sex förrän de syndat och ätit av frukten. Så det går inte ihop.

Synd, det vill säga att de har ätit från det förbjudna trädets förbjudna frukt hänger inte ihop med sex.

Dessutom står det i Judasbrevet att människor i Sodom hyste onaturliga begär gemensamt varandra som i sin tur var en orsak till att Gud förstörde staden.

Första Korintierbrevet talar också emot homosexuella handlingar om du nu inte vill följa GT trots att Jesus sa att han kom för att fullborda lagen och sa att man ska följa de tio budorden. Han bara la till att vi ska älska varandra som oss själva och sa att det är det viktigaste budet tillsammans med att vi ska älska och följa Gud.
Senast redigerad av AttCza 2026-01-23 kl. 07:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in