2020-05-21, 08:43
Medlem
Ni som förordar efterdragning. Har ni sett anvisningen från biltillverkaren att kunden skall efterdra hjulen på sin nya fabriksnya bil ?
Nej, tänkte väl det... för drar man till rätt moment så sitter det som det skall. Och tro mig när jag säger att jag vet att biltillverkarna har koll på vilket moment som används oavsett om det är med vanligt moment eller moment-vinkel.
Metoden man använder är således inte att sätta den starkaste killen i t.ex Toyotafabriken med ett fälgkors och ett järnrör till att lösa det hela...man mäter och drar rätt moment.
Det är först när "jag vet utan att mäta-metoden" gärna kombinerad med, "kopparpasta använde farsan", appliceras av en förmodad besserwisser till gummigubbe eller hemmamekare som det går åt helvete och saker går sönder eller lossar.

Det finns ett litet undantag dock..när man bytt hjul med fel verktyg, till exempel vid vägkanten när man fått punktering och bara har den lilla nödlösning i bilen tillgänglig. Då bör man efterkontrollera.
Och det beror delvis på att man medvetet gjort det verktyget kort eller i alla fall utformat för att man inte skall kunna dra för hårt. Det finns en logik i det med, lite för lågt moment och förbandet kan sakta jobba sig loss. Det känns för de allra flesta så man kan stanna och efterdra om det händer.
Det fina i detta är att bultar som sitter, men med för lågt moment, släpper inte plötsligt och paradoxalt nog minst då de belastas hårt (tänk fjäderbricka).
För hårt dragna förband är värre för där kan bultarna gå av, och det sker som regel då belastningen är hög och hjulen helt plötsligt sticker iväg i en kurva eller under inbromsning då belastningen är som högst.
Gissa vad man föredrar..

Dick
Citera
2020-05-21, 09:24
Medlem
zoombos avatar
Du glömmer att på bilfabriken är allt fabriksnytt, ingen har varit där med extra fett/kopparpasta och man vet att skruvarna eller muttrarna aldrig blivit så hårt dragna att det uppstått sträckning. Det existerar heller inget skräp där så förutsättningarna är lite annorlunda.

Som jag tidigare skrev så har jag själv råkat ut för att stans största och mest kända däckverkstad dragit skruvarna så att det krävdes ett 1,5 m långt rör för att lossa dem...
Citera
2020-05-21, 09:57
Medlem
Va en v70 tillsalu på blocket för ett tag sen som framhjulet lossnat på och knöglat till hela framskärmen och pajjat brödskiva och ok.
Citera
2020-05-21, 10:09
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Tänk att en så enkel sak kan vara så komplicerad för vissa att den måste diskuteras i en nu 12 sidor lång tråd på flashback...
Citera
2020-05-21, 12:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är mycket "sär skrivning" och "däck." Byter du endast däck och aldrig hjul? Det är stor skillnad.

Jag drar åt tills det gör småont i mitten av handen. Det räcker.

Ja för man efterdrar ju bultarna vid byte av däck? 🤔 Dom som tappar hjulen är dom som inte klarar av att byta så enkelt är det. Jag ber om ursäkt för att jag skrev fel, var lite trött vid tillfället🤪
Senast redigerad av glajarn 2020-05-21 kl. 12:34.
Citera
2020-05-21, 15:21
Medlem
Citat:
Du glömmer att på bilfabriken är allt fabriksnytt, ingen har varit där med extra fett/kopparpasta och man vet att skruvarna eller muttrarna aldrig blivit så hårt dragna att det uppstått sträckning. Det existerar heller inget skräp där så förutsättningarna är lite annorlunda.

Att montera det hela rätt även då bilen har rullat ett tag fungerar alldeles utmärkt, bara torka av, kanske ett snabbt tag med stålborsten på gängorna och sedan dra med rätt moment och det sitter som det skall. Det finns lite marginal..

Citat:
Som jag tidigare skrev så har jag själv råkat ut för att stans största och mest kända däckverkstad dragit skruvarna så att det krävdes ett 1,5 m långt rör för att lossa dem...

Jajamän, och det kan beror på flera saker varav för högt moment är ett. Till det kommer att det kan fastna pga rost och värmeväxlingar mm..så kraften för att lossa är inte automatisk kopplat till åtdragningsmomentet.

/Dick
Citera
2020-05-21, 20:58
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Tänk att en så enkel sak kan vara så komplicerad för vissa att den måste diskuteras i en nu 12 sidor lång tråd på flashback...
Ja, det är helt jävla otroligt faktiskt.
Citera
2020-05-24, 23:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Muttrarna sitter sällan i däcken.... det brukar ofta resultera i problem...

De sitter vanligen i fälgarna, och det enda du behöver göra är att lossa ev. navkapslar så du kommer åt muttrarna/skruvarna och kan känna på den att de sitter ordentligt fast. T ex med ett fältkonsulent och ta i rejält men inte massvis medsols.

Känner ingen fältkonsulent men en socionom kanske vet hur hårt man ska dra?
Citera
2020-05-25, 08:59
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Att montera det hela rätt även då bilen har rullat ett tag fungerar alldeles utmärkt, bara torka av, kanske ett snabbt tag med stålborsten på gängorna och sedan dra med rätt moment och det sitter som det skall. Det finns lite marginal..

Jajamän, och det kan beror på flera saker varav för högt moment är ett. Till det kommer att det kan fastna pga rost och värmeväxlingar mm..så kraften för att lossa är inte automatisk kopplat till åtdragningsmomentet.

/Dick

Tror du på fullt allvar att däckverkstäderna tar sig tid till att rengöra skruvar eller gängor innan dom monterar? Snabbt ska det gå!

Självklart är kraften till att lossa direkt kopplat till åtdragningsmomentet men det kan finnas saker som gör att detta ökar som då t ex rost eller att fälgarna inte har varit avmonterade på flera år. Men värmeväxlingar?
I mitt fall rörde det sig om aluminiumfälgar (rostar inte) med skruvar avsedda för dessa fälgar och ett skifte mellan sommar- till vinterdäck, dom hade alltså suttit på bilen 6-7 månader.
Citera
2026-01-22, 19:26
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mystiska-lappen-fran-christer-kan-ha-raddat-vart-liv
På väg hem från mataffären upptäckte Victoria Berglund en lapp i vindrutan. En man som skrivit under som ”Christer” varnade henne för att köra vidare.
När Victoria Berglund packat in varorna och kört en bit såg hon något på sin framruta.

– Det såg ut som en jätte-böteslapp, säger hon.

På lappen stod det att bilens vänstra bakhjul höll på att lossna. Undertecknat ”Christer”.

– Om han inte skrivit lappen hade jag fortsatt köra. Det märktes inte att det var något fel. Både jag och mina barn hade kunnat vara med om en jätteolycka med tanke på att hela bakvagnen var sprucken, säger Victoria Berglund i Svalöv.

Det visade sig senare att bilen var i så dåligt skick att den fick skrotas.

Kan det verkligen inte märkas? Fälgen rostat fast?
Och det är ju länge sen hjulskiftestider men hon kanske inte kör så många mil
Märkligt om muttrarna börjar lossna efter hundratals mil

Skrotad? Rost?
Citera
2026-01-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/mystiska-lappen-fran-christer-kan-ha-raddat-vart-liv
På väg hem från mataffären upptäckte Victoria Berglund en lapp i vindrutan. En man som skrivit under som ”Christer” varnade henne för att köra vidare.
När Victoria Berglund packat in varorna och kört en bit såg hon något på sin framruta.

– Det såg ut som en jätte-böteslapp, säger hon.

På lappen stod det att bilens vänstra bakhjul höll på att lossna. Undertecknat ”Christer”.

– Om han inte skrivit lappen hade jag fortsatt köra. Det märktes inte att det var något fel. Både jag och mina barn hade kunnat vara med om en jätteolycka med tanke på att hela bakvagnen var sprucken, säger Victoria Berglund i Svalöv.

Det visade sig senare att bilen var i så dåligt skick att den fick skrotas.

Kan det verkligen inte märkas? Fälgen rostat fast?
Och det är ju länge sen hjulskiftestider men hon kanske inte kör så många mil
Märkligt om muttrarna börjar lossna efter hundratals mil

Skrotad? Rost?

Om sådant eller annat märks eller inte kan till mycket stor del bero på personerna som brukar aktuellt fordon.
Jag och andra teknik och bilintresserade kanske hade märkt att nåt kan ha varit knas. Medan många andra som inte är så tekniska kanske inte märkt nåt all innan det brakar sönder totalt, typ.

Sen kan det även vara så att de hört eller märkt nåt men inte förstått att ljudet etc kan vara tecken på nåt som är eller kan bli farligt om det inte kollas upp och åtgärdas, ja om inte bilen verkligen upplevs bete sig väldigt annorlunda och riskfyllt t ex. Det kanske hör eller märker nåt men det verkar inte så allvarligt för dem, så de kör vidare och vänjer sig vid ljudet eller fenomenet vad det nu är, och glömmer i princip bort det.

T ex så har mer än en man upptäckt att nåt verkar knas med frugans bil, beter sig annorlunda och nån varningslampa kan lysa på instrumentpanelen, och frugan inte märkt nåt alls, eller kan säga ”ja den har lyst flera veckor nu”……
Citera
2026-01-22, 23:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
och frugan inte märkt nåt alls, eller kan säga ”ja den har lyst flera veckor nu”……

Var en som hoppa in i fruns bil o åkte iväg o upptäckte att oljelampan lös o stängde av direkt.

Fråga frun , "sett nån röd varningslampa?"

"Ja det tändes en sån där röd alladinlampa förra veckan"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in