2020-05-10, 23:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
This! Finns en anledning till att folk som skruvar på riktigt använder momentnycklar. En "knix" om du har ett 1m långt rör kan vara flera tiotals kilo hårdare än vad det ska dras med.

Jag är rätt noggrann med momentnyckel där jag anser att det är viktigt och kritiskt. På en hjulbult (eller hjulskruv som det egentligen heter) tycker jag det är mer viktigt att det sitter än att man använder det moment som tillverkaren angett. Dessa muttrar eller skruvar är också rätt kraftigt dimensionerade och tål en del och det ska fan till för att dra sönder dem. Det som pajar gängen är folk som kör med mutterknackare innan man vet att man hamnat i rätt gängspår och så hamnar den snett.

Kan ge ett exempel: jag ägde en Passat en gång i tiden och jag roade mig att dra dessa med rätt moment för en gångs skull då jag äger en momentnyckel. Strax därefter skulle en VAG-kille fixa drag på bilen och då påpekade han att flera hjul var så lösa att dom höll på att trilla bort så han fick skruva åt dem. Därefter - aldrig momentnyckel på hjulen.
Jag har testat och det går ändå att få bort bultarna med handkraft men visst, man måste ta i lite. Tycker ni inte att det då är värre att en däckverkstad drar bultarna som dom gjort?
Citera
2020-05-11, 03:21
Medlem
YLD1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag är rätt noggrann med momentnyckel där jag anser att det är viktigt och kritiskt. På en hjulbult (eller hjulskruv som det egentligen heter) tycker jag det är mer viktigt att det sitter än att man använder det moment som tillverkaren angett. Dessa muttrar eller skruvar är också rätt kraftigt dimensionerade och tål en del och det ska fan till för att dra sönder dem. Det som pajar gängen är folk som kör med mutterknackare innan man vet att man hamnat i rätt gängspår och så hamnar den snett.

Kan ge ett exempel: jag ägde en Passat en gång i tiden och jag roade mig att dra dessa med rätt moment för en gångs skull då jag äger en momentnyckel. Strax därefter skulle en VAG-kille fixa drag på bilen och då påpekade han att flera hjul var så lösa att dom höll på att trilla bort så han fick skruva åt dem. Därefter - aldrig momentnyckel på hjulen.
Jag har testat och det går ändå att få bort bultarna med handkraft men visst, man måste ta i lite. Tycker ni inte att det då är värre att en däckverkstad drar bultarna som dom gjort?
Men att dra allt vad man pallar med ett 1m rör blir ju ca 600-900nm beroende på hur stark man är. En schysst armbåge räcker. Jag är mekaniker dock inte bilmeck, men skruvar mina egna fordon. Risken är att skruven blir konkav och spänningen för hög, då kan den gå av vid belastning och blir jävligt svårt att skruva i och ur för att gängorna är förstörda.
Citera
2020-05-11, 06:09
Medlem
Citat:

Ett skruvförband till en fälg är såklart inte lika kritiskt med korrekt moment som t ex ramlageröverfall etc. Men det du själv beskrivit att du gör är faktiskt riktigt dumt, och du gör dig själv en otjänst som egentligen gör att du riskera mer problem än att dra med korrekt moment.

Att sen som du gör, hålla en enda händelse med lossad fälg som argument för det du gör är dumt. Du vet ju inte exakt varför detta då skedde.... Kan ha varit du som satte fel moment den gången (vi gör ju fel ibland fast vi tycker vi är säkra på att vi inte Ha gjort fel. Eller så var momentnyckeln defekt, skruvarna eller fälgarna kanske var defekta etc etc.

Så varför då inte ansätta dessa skruva igen, men lite extra kraft. Och inte som du själv nu beskriver, i princip dra för kung o fosterland med med extra förläggare och allt....? Skulle man kolla upp det moment du dragit med så skulle jag inte bli förvånad om det kan ligga på upp runt 10 ggr mer än föreskrivet moment. Tror du på allvar att grejorna är designade för att tåla den belastningen utan risk för problem...? Varför i hela friden skulle man då uppge ca 120Nm (vilket är ca 12kg tryck 1 m ut från vridcentrum) om det inte skulle vara noga testat och verifierat vara nog för att säkra hjulet under alla normala omständigheter och belastningar...?

Du skulle räkna lite på vilket tryck ditt åtdragsmoment belastar komponenterna med. Jag kan säga dig att det lär handla om många många tons tryck mellan anliggningsytan fälg/nav. Och så stort att det lär orsaka skadlig deformation på fästelementen eller t o m fälg/hjulnav, vilket även det kan ge problem på sikt.

Det är inte ovanligt att bilverkstäder får reparera efter att folk har orsakat problem genom att just dra åt skruvförband alldeles för hårt.
Citera
2020-05-11, 09:17
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YLD1989
Men att dra allt vad man pallar med ett 1m rör blir ju ca 600-900nm beroende på hur stark man är. En schysst armbåge räcker. Jag är mekaniker dock inte bilmeck, men skruvar mina egna fordon. Risken är att skruven blir konkav och spänningen för hög, då kan den gå av vid belastning och blir jävligt svårt att skruva i och ur för att gängorna är förstörda.

Skrev jag att jag drog allt vad jag pallade med röret? Det fattar jag med att det skulle bli otroligt högt och rent av skadligt moment. Som jag skrev: jag drar tills det tar stopp och sen använder jag röret till att ge det en extra knix. Det rör sig om kanske 10 grader, inte ett kvarts varv eller så. Man skulle kunna göra samma sak helt utan rör men för att slippa snedbelastning i rygg och annat så tillämpar jag denna metod.
Citera
2020-05-11, 09:24
Medlem
Citat:
Skrev jag att jag drog allt vad jag pallade med röret? Det fattar jag med att det skulle bli otroligt högt och rent av skadligt moment. Som jag skrev: jag drar tills det tar stopp och sen använder jag röret till att ge det en extra knix. Det rör sig om kanske 10 grader, inte ett kvarts varv eller så. Man skulle kunna göra samma sak helt utan rör men för att slippa snedbelastning i rygg och annat så tillämpar jag denna metod.

Ok, då övertolkade nog även jag det du skrev först. Men tycker ändå du skulle lita på de moment som uppges av tillverkaren.
Citera
2020-05-11, 09:26
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Sluta använd fälgkors, det är bara skit.
Anledningen är att stålet är alldeles för mjukt.
När du belastar korset går mycket utav energin förlorad till att flexa stålet
istället för till hjulmutterhylsan.
Använd istället en hjulmutternyckel med kvalitetsstål.
Då går all energi in i hylsan och skillnaden är monumental.
Det är just vid det där första knycket som man märker skillnaden.

Den blåa hjulmutternyckeln nedan är skitbra och billig, den har aldrig
svikit mig, oavsett hur hårt dom har dragit muttrarna från verkstad:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/hjulmutterverktyg/hjulmutternyckel-2000021313

Den där tycker jag är rentav skadlig att använda då man inte belastar bulten/muttern vinkelrät utan det sker i någon slags konstig vinkel som definitivt gör att belastningen blir sned. Har man skador på bult/mutter finns betydande risk att hela helvetet släpper. Har ägt en sån själv en gång men den har jag gjort mig av med.
Citera
2020-05-11, 09:28
Medlem
Förr i tiden, när bilarna hade trumbromsar som fälgarna var monterade i, var det viktigare att momentdra fälgskruvarna/-muttrarna.
Det var även viktigt att fälgen hamnade på samma plats efter demontering.
SAAB rekommenderade färgmärkning av ett fälghål.
Många bilfabrikat hade en "pinne" på bromstrumman eller navet för att säkerställa rätt montering på rätt plats.
Sen kom lättmetall/aluminiumfälgarna.
Till att börja med så hade dessa ett "stålfoder" dom fälgskruven eller muttern monterades mot(Land Rover har det fortfarande).
För att förbilliga fälgarna så uteslöts "stålfodret".
Därför kan det vara befogat att efterdra fälgskruvar/-muttrar.
Jag har dock aldrig, vid "efterkontoll", kunnat rubba fälgskruvarna/-muttrarna.

Dock har jag erfarit att VAG-bilars pinnskruvar ofta inte tål efterdragning, utan brister.
Men VAG har ju erkänt låg kvalitet på det mesta.
Citera
2020-05-15, 06:32
Medlem
YLD1989s avatar
Citat:
Skulle jag skruva åt med vanligt fälgkors tills det tar stop snackar vi över 4-500nm, att sen dra det lilla extra blir det säker mer än 700nm. Är du normalstark så hamnar du nog på samma siffror som mig.
Citera
2020-05-17, 02:54
Medlem
kajan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
D
Momentet som uppges är korrekt, och inget man bara dragit till med i en killgissning. Drar man som du sannolikt gör, långt över detta så är risken att du översträcker skruven, överbelastar gängorna etc etc. Kanske inte på första dragningen, men på sikt med flera dragningar. Det är just av sådana ovanor som folk kommer in med sabbade hjulnav eller förstörda gängor på pinnskruvarna etc.

Jag skulle säga att den VANLIGASTE anledningen till sabbade gängor på hjulskruvar/muttrar snarare är att folk envisas med att åka och byta hjul hos en flock babianer som knappt kan stava till "hjul" och drar allt med muttersnurra utan momentstag. Dessa babianer häckar ofta på stormarknadsparkeringar osv vid däckbytartider.

Man kan lätt se skillnad på en seriös däckfirma och en oseriös på det sättet..
Citera
2020-05-20, 23:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Ser i ett gammalt kvitto att verkstan stämplat ett meddelande att man inte ska glömma att efterdra muttrarna efter däckbytet. Hur går det till?. Är det bara att lyfta upp bilen med domkraften och dra muttrarna åt höger?.

Det där är ett sätt för att däck firman ska klara sig ifrån om du skulle tappa ett däck för att dom har glömt att dragit åt hjul muttrarna. Jag har bytt däck själv i 35 års tid, har aldrig efter dragit mina hjulbultar vid däck skiften då jag bytt däck.
Citera
2020-05-20, 23:47
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
När jag tog körkort för 20 år sen var det en självklarhet att kontrollera muttrarna/ skruvarna efter hjulbyte.
Har varit med om vid flera tillfällen att ett hjul börjat lossna på andras bilar när jag åkt med dem. (plåtfälgar)
De har iof varit helt oförstående till att man skulle göra en efterkontroll, så helt spridd kunskap var det tydligen inte.

Klant arslen som inte klarar av att byta däck ska inte ge sig på det. Varför tror du dom lossnar för? Jag har bytt däck själv i 35 års tid, har aldrig efterdragit bultarna på varken plåt eller aluminium fälgar. Har aldrig tappat några heller.
Citera
2020-05-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Klant arslen som inte klarar av att byta däck ska inte ge sig på det. Varför tror du dom lossnar för? Jag har bytt däck själv i 35 års tid, har aldrig efterdragit bultarna på varken plåt eller aluminium fälgar. Har aldrig tappat några heller.

Det är mycket "sär skrivning" och "däck." Byter du endast däck och aldrig hjul? Det är stor skillnad.

Jag drar åt tills det gör småont i mitten av handen. Det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in