2026-01-21, 19:29
Medlem
Havamal.s avatar
Hej allesammans

Jag hade en smart plan trodde jag som var att emigrera till Nederländerna för att slippa ÖPT och antipsykotiska injektioner som jag tror ligger bakom ett självmordsförsök och att jag ligger i sängen hela dagarna.

Sen kom jag på att läkarna där förmodligen kommer vilja ha ett intyg på att jag har diagnosen bipolär sjukdom för att förskriva litium och göra regelbundna blodprov, och det kommer ju min svenska läkare inte utfärda.

Så då är frågan vilket land jag nu kan emigrera till där de sätter in mig på litiumbehandling utan kontakt med svensk psykiatri?

Tack på förhand.
Citera
2026-01-21, 19:43
Medlem
Inget land. Ingen läkare skriver ut litium, utan att kalla dig till regelbundna besök för att kontrollera nivåerna i blodet.
Försök hitta balans i livet. ÖPT är ju långt bättre än LPT.
Senast redigerad av PatricHbg 2026-01-21 kl. 20:13.
Citera
2026-01-21, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havamal.
Hej allesammans

Jag hade en smart plan trodde jag som var att emigrera till Nederländerna för att slippa ÖPT och antipsykotiska injektioner som jag tror ligger bakom ett självmordsförsök och att jag ligger i sängen hela dagarna.

Sen kom jag på att läkarna där förmodligen kommer vilja ha ett intyg på att jag har diagnosen bipolär sjukdom för att förskriva litium och göra regelbundna blodprov, och det kommer ju min svenska läkare inte utfärda.

Så då är frågan vilket land jag nu kan emigrera till där de sätter in mig på litiumbehandling utan kontakt med svensk psykiatri?

Tack på förhand.

Jag är ledsen att du uppfattar det såhär, hela sjukdomen som du har resulterar i dålig sjukdomsinsikt och då tror du att allt kommer lösa sig bara jag åker till ett annat land och får behandling, men du inser nog inte konsekvenserna av den tanken. Frågan är om du kan förstå den här.
Citera
2026-01-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag är ledsen att du uppfattar det såhär, hela sjukdomen som du har resulterar i dålig sjukdomsinsikt och då tror du att allt kommer lösa sig bara jag åker till ett annat land och får behandling, men du inser nog inte konsekvenserna av den tanken. Frågan är om du kan förstå den här.

Testa själv att gå på antipsykotiska mediciner ett tag. Det är tortyr, klart han vill slippa det.
Citera
2026-01-21, 20:56
Medlem
Havamal.s avatar
Du missförstod nog. Jag vill ha regelbundna blodprov, men jag kan inte komma med intyg från svensk läkare såvida jag inte förfalskat det.
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inget land. Ingen läkare skriver ut litium, utan att kalla dig till regelbundna besök för att kontrollera nivåerna i blodet.
Försök hitta balans i livet. ÖPT är ju långt bättre än LPT.
Citera
2026-01-21, 20:58
Medlem
Havamal.s avatar
Har tagit i 3 år nu . Har du gått på antipsykotiska själv och upplevt det som tortyr?
Citat:
Ursprungligen postat av 3055
Testa själv att gå på antipsykotiska mediciner ett tag. Det är tortyr, klart han vill slippa det.
Citera
2026-01-21, 20:59
Medlem
Citat:
Du missförstod nog. Jag vill ha regelbundna blodprov, men jag kan inte komma med intyg från svensk läkare såvida jag inte förfalskat det.

Jag missförstod inte. Men man kan inte lämna blodprov för litium, om man inte har en diagnos och fått ordinerat den medicinen. Vid felaktiga blodnivåer, så uppträder riktigt allvarliga skador.
Citera
2026-01-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3055

Ja de är jobbigt. Men kanske nödvändigt. Ingen har sagt att du blir fri biverkningar på dessa mediciner. O dom kan vara höga. Men återigen kanske det är nödvändigt att behandlas. Oftast är det så.

Ibland kanske man kan hitta rätt dos eller rätt läkemedel för att minska biverkningarna m.m. Men det kan vara väldigt komplext. Det många saker som är inte så lätta alltid.
Senast redigerad av rawjudge 2026-01-21 kl. 21:37.
Citera
2026-01-22, 07:06
Medlem
Du vill inte ha det. Jag har tagit det förut och det gav ingen nytta. Dessutom kan biverkningarna vara allvarliga.

Citat:
Hej allesammans

Tack på förhand.
Citera
2026-01-22, 14:32
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge

Sluta sprida lögner som sanningar..

Bristande/ingen sjukdomsinsikt KAN vara ett symtom.
Alla med diagnosen har inte alla symtom.
Det finns många med sjukdomen som har bra sjukdomsinsikt.
Citera
2026-01-22, 14:35
Medlem
PainfulVacuums avatar
Citat:
Hej allesammans

Tack på förhand.

Har du testat ta upp det med läkaren?
Jag vet hur psykiatriker kan vara, men har du åtminstone försökt ha en vuxen diskussion kring hur du känner för injektionerna? De kanske kan erbjuda något alternativ?
Citera
2026-01-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Sluta sprida lögner som sanningar..

Bristande/ingen sjukdomsinsikt KAN vara ett symtom.
Alla med diagnosen har inte alla symtom.
Det finns många med sjukdomen som har bra sjukdomsinsikt.

Det där är en jätteviktig poäng av min text, absolutely finns det dom med insikt också.
Senast redigerad av rawjudge 2026-01-22 kl. 17:12.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in