2026-01-21, 19:00
Medlem
https://www.mitti.se/nyheter/jomana-18-skulle-ta-studenten-i-var--nu-utvisas-hon-6.3.341203.b4b7a527e8

Citat:
Hon har bott i Sverige nästan hela sitt liv och drömmer om att bli socionom.
Om fyra månader skulle hon ta studententen från gymnasiet i Solna. Men nu utvisas Väsbybon Jomana, 18.
– Hela mitt liv finns i Sverige, säger hon.

Varför är systemet så bakvänt? Kriminella får vara kvar men sådana här deporteras?
Citera
2026-01-21, 19:06
Medlem
Silltunnas avatar
Jag förstår inte heller hur urvalet sker. Vad finns det för reglemente kring vilka som ska utvisas? Går det att läsa sig till nånstans?
Citera
2026-01-21, 19:07
Medlem
Därför Tidögänget är värdelösa och orkar inte rätta till när något blir fel.
Citera
2026-01-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Därför Tidögänget är värdelösa och orkar inte rätta till när något blir fel.
Därför behövs ministerstyre så man kan agera i vissa fall.
Dessutom så är det just dessa som kommer i media (100% av fallen?).
Citera
2026-01-21, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag förstår inte heller hur urvalet sker. Vad finns det för reglemente kring vilka som ska utvisas? Går det att läsa sig till nånstans?
Om jag har förstått det rätt har det med spårbytet att göra du kan läsa mer här! https://www.migrationsverket.se/nyheter/nyhetsarkiv/2025-04-01-fran-och-med-1-april-forsvinner-mojligheten-till-sparbyte.html
Citera
2026-01-21, 19:20
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Varför är systemet så bakvänt? Kriminella får vara kvar men sådana här deporteras?

Du har inte tänkt tanken att en förorts socionom inte gör annat än försvåra utvisningar av kriminella.
Socionomer lever ju för saft, bulle och kramar.

ALLA som inte har rätt att vistas i Sverige ska utvisas! Spelar ingen roll om du bott i Sverige i 18 år, i 18 månader, om du är socionom eller om du är knarklangare. Nått fel har du uppenbarligen gjort eftersom Migrationsverket för en gångs skull faktiskt genomför en utvisning.
Citera
2026-01-21, 19:22
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Den högre makten vill rage-baita folk.
Citera
2026-01-21, 19:30
Avstängd
Kan hon inte bara gifta sig med en man här i Sverige så får hon stanna?
Citera
2026-01-21, 19:46
Medlem
kalkryggars avatar
Så blir det när SD och de högerextrema Moderaterna får styra och ställa. Det är ju inte första gången det här händer.

Det som är lite märkligt är att "vänner" omkring säger att de är ledsna och så vill de protestera. Vad innebär protestera för en vän för dessa människor. De borde engagera sig i detta med samma insats som klimat-Greta gjorde. Först då köper jag att de är "ledsna".
Citera
2026-01-21, 19:53
Medlem
Afro-Gregers avatar
Att kriminella inte åker ut beror på att det sitter diverse socialdemokratiska mångkulturextremister i beslutsfattande ställningar som alltid arbetar för att pedofiler, mördare och våldtäktsmän ska få vara kvar i landet.
Citera
2026-01-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Att kriminella inte åker ut beror på att det sitter diverse socialdemokratiska mångkulturextremister i beslutsfattande ställningar som alltid arbetar för att pedofiler, mördare och våldtäktsmän ska få vara kvar i landet.
Och just därför "ordnar" dessa fall så det blir kritik mot regeringen?
Citera
2026-01-21, 20:06
Medlem
Medierna skriver om samtliga sådana här fall numera, i alla fall om det rör sig om arbetande eller studerande, skötsamma människor.
Jag tycker att det blir lite tröttsamt för det är inte mycket till nyhet längre.
För den som till äventyrs inte vet vad det handlar om är det att man inte längre kan göra ett spårbyte.
Det vill säga direkt gå från en anledning till att stanna till en ny anledning utan att ha lämnat landet först.
Barn blir som bekant vuxna när de fyller 18 år och därför måste deras rätt att stanna i Sverige prövas för sig. De anses inte då längre höra till sina föräldrars skäl att stanna i landet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in