2026-01-21, 15:03
Bannlyst
Jag skulle flyga för ca 25 000, men planet blev inställt så jag ringde SAS och frågade om jag behövde betala något om jag avbokade.
Nej sa killen, och jag frågade flera ggr om det var säkert att jag inte behövde betala något!
Ja du behöver inte betala något blev svaret.
Så jag avbokade och nu sitter jag här med en räkning på ca 25 000 som gått till inkasso...
Citera
2026-01-21, 15:09
Medlem
Vad har SAS sagt om det hela efter att du har kontaktat dem och förklarat att du fått lovat att du inte behövde betala något?
Citera
2026-01-21, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Vad har SAS sagt om det hela efter att du har kontaktat dem och förklarat att du fått lovat att du inte behövde betala något?
Att dom ska lyssna på samtalet, det finns inspelat.

Jag fattar inte varför han sa att jag skulle få tillbaka alla pengarna, det måste blivit en missuppfattning, men det blev ju en ganska dyr missuppfattning för mig!
Citera
2026-01-21, 15:16
Medlem
Om planet blev inställt, varför skulle du avboka? Låter som att avbokningsreglerna har trätt in då, istället för reglerna som eventuellt skulle gälla när flygbolaget ställer in flyget. Personen du pratade med kanske pratade om reglerna om betalningsansvar vid inställda flyg, men att avbokning från resenären är en annan grej.

Vad säger flygbolaget nu? Du har väl pratat med dem efter det första samtalet?
Citera
2026-01-21, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groundstone
Om planet blev inställt, varför skulle du avboka? Låter som att avbokningsreglerna har trätt in då, istället för reglerna som eventuellt skulle gälla när flygbolaget ställer in flyget. Personen du pratade med kanske pratade om reglerna om betalningsansvar vid inställda flyg, men att avbokning från resenären är en annan grej.

Jag har pratat med dom. Det var för liten tidsskillnad på det rekommenderade nya flyget, och det hade jag ingen aning om. Killen hade ju alla uppgifterna så jag kan inte begripa varför han inte sa att jag måste betala resan ändå?
Då hade jag ju tagit det andra flyget (det rekommenderade), nu fick jag inget flyg och måste ändå betala 25 000...

Jag frågade flera gånger ifall det var säkert att jag inte behövde betala något!
Citera
2026-01-21, 15:37
Medlem
pyroclasms avatar
Då hoppas jag VERKLIGEN att du bestridit fakturan.
Citera
2026-01-21, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Då hoppas jag VERKLIGEN att du bestridit fakturan.
Jag ska försöka så gott jag kan...
Citera
2026-01-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag skulle flyga för ca 25 000, men planet blev inställt så jag ringde SAS och frågade om jag behövde betala något om jag avbokade.
Nej sa killen, och jag frågade flera ggr om det var säkert att jag inte behövde betala något!
Du ska ju begära en skriftlig bekräftelse ditt klappmongo!
Citera
2026-01-21, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BabbeNigger
Du ska ju begära en skriftlig bekräftelse ditt klappmongo!
Men samtalet är ju inspelat.
Det borde väl räcka?
Citera
2026-01-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groundstone

Precis, låter som när SJ ställde in tåg vid stormen i julas och skickade ut mass-SMS där de uppmanade resenärerna att avboka sina resor. Men om man gjorde det fanns inte längre något avtal och ansvar. Nu fick SJ pudla en aning eftersom det drogs upp i media, men lärdomen är att man som kund aldrig ska begära att frånträda något avtal, utan låta företaget stå för sin del och fullfölja det med allt vad avhjälpande och kompensation heter.
Citera
2026-01-21, 16:04
Medlem
Citat:
Men samtalet är ju inspelat.
Det borde väl räcka?
Du kommer inte att få tag i någon ljudfil på det samtalet.
Vad var det för en resa för övrigt som kostade 25.000 kr?
Citera
2026-01-21, 16:12
Medlem
Citat:
Jag ska försöka så gott jag kan...
Jobbigt att det redan hunnit gå vidare till inkasso.

Jätteviktigt att du bestrider så fort som möjligt både till SAS och inkassoföretaget. Det ska finnas kontaktuppgifter på fakturan respektive inkassokravet.

Bara att mejla och skriva:

Bestridande av faktura nr XYZ

Härmed BESTRIDER jag betalningsansvar för faktura nr XYZ eftersom tjänsten (resan) inte har levererats då utföraren ställt in den, samt att jag fått information av kundtjänst att resan därmed kunde avbokas utan kostnad för mig.

Ankeborg 21 januari 2026
Kalle Anka
min.mejladress@mejl.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in