2026-01-10, 23:16
Medlem
Pra har börjat med sina 31-dagars konton. Hela 2.25% lyckas dom klämma till med. Nåja det är bättre än deras 1.8% som rörligt låg på.

Inbillade jag mig eller stod det att dom skulle betala ut räntan till extern bank efter varje period?

Jag har valt att prova en 31-dagars och då står det efter en bockruta att man återinvesterar summan+räntan en period till. Jo, det går att ta bort bocken ur rutan, tror jag - har inte provat då jag tänkte låta den gå. Såg ut så i alla fall eftersom det finns en uppdatera-knapp under.

EDIT: Svarar mig själv att det är det rörliga kontot som avslutas i februari och upplupen ränta betalas ut till externt konto.
Senast redigerad av pwxdwqvcqauobgvfua 2026-01-10 kl. 23:24.
Citera
2026-01-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Men du fick de pengar du hade rätt till att få eller?

MArginalen betalar bara pengarna när kontot väl avslutas så jag vet inte hur det fungerar. Deras obligationer handlades till skräp status för något år sedan och de tvingades till kapitaltillskott ifrån storägaren ungefär samtidigt. De tar ut en avgift för att man ska kunna få ett intyg med att saldo finns på banken. Hade jag vetat detta hade jag aldrig bundit några pengar där
Citera
2026-01-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dinosaurier5
MArginalen betalar bara pengarna när kontot väl avslutas så jag vet inte hur det fungerar. Deras obligationer handlades till skräp status för något år sedan och de tvingades till kapitaltillskott ifrån storägaren ungefär samtidigt. De tar ut en avgift för att man ska kunna få ett intyg med att saldo finns på banken. Hade jag vetat detta hade jag aldrig bundit några pengar där

Men du fick dina pengar och sparräntan du skulle ha när kontot avslutades eller?
Citera
2026-01-12, 04:12
Medlem
Citat:
Men du fick dina pengar och sparräntan du skulle ha när kontot avslutades eller?

Det är inte avslutat än så jag vet inte om jag får det. Har inte hittat någon annan på forumet som använt denna banken heller tyvärr
Citera
2026-01-12, 04:31
Medlem
Citat:
Det är inte avslutat än så jag vet inte om jag får det. Har inte hittat någon annan på forumet som använt denna banken heller tyvärr
Marginalen har varit bra på att betala ut. Tyvärr kommer jag inte att sätta in mer pengar så länge som de vill ha 500:- för ett engagemangsbesked. Alla andra banker skickar det gratis
Citera
2026-01-12, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Marginalen har varit bra på att betala ut. Tyvärr kommer jag inte att sätta in mer pengar så länge som de vill ha 500:- för ett engagemangsbesked. Alla andra banker skickar det gratis
Om du menar engagemangsbesked i pappersform är de inte ensamma om att ta ut en avgift för detta, speciellt om det handlar om ett extra engagemangsbesked som inte sammanfaller med årsbeskedet. Googla på "engagemangsbesked avgift" (utan citationstecken) så hittar du många exempel på detta. Missnöjd över detta kan man förstås vara ändå.
Citera
2026-01-12, 23:55
Medlem
Citat:

Ska nog inte vara någon fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt

Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Om du menar engagemangsbesked i pappersform är de inte ensamma om att ta ut en avgift för detta, speciellt om det handlar om ett extra engagemangsbesked som inte sammanfaller med årsbeskedet. Googla på "engagemangsbesked avgift" (utan citationstecken) så hittar du många exempel på detta. Missnöjd över detta kan man förstås vara ändå.

Är det nödvändigt med engagemangsbesked? Kan man inte bara logga in och kolla kontona själv?
Citera
2026-01-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ska nog inte vara någon fara.

Är det nödvändigt med engagemangsbesked? Kan man inte bara logga in och kolla kontona själv?

Ibland behöver man kontoutdrag för att kunna uppvisa att man har pengar vid lån, myndigheter, visum osv. Marginalen är riktigt underutvecklad med sina tjänster
Citera
2026-01-17, 15:54
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nej, så länge de lämnar kontrolluppgift kommer det med automatiskt i den förenklade deklarationen – den enda skillnaden är att du får betala skatten i efterhand (som kvarskatt eller minskad skatteåterbäring) istället för direkt vid ränteutbetalningen.

Ja, det var det jag skrev..
Citera
2026-01-21, 11:07
Medlem
Vilka erbjuder insättning via banköverföring (d.v.s. inte bara insättning via bankgiro) nu för tiden? Jag hade velat ha ett konto hos någon aktör där jag kan göra insättningar direkt från Avanza/Nordnet utan att först behöva gå via min vanliga bank.

Frågan har nog varit uppe någon gång innan och jag vill minnas att Resurs var en av få som nämndes då, men det har kanske tillkommit någon mer sen dess?
Citera
2026-01-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Vilka erbjuder insättning via banköverföring (d.v.s. inte bara insättning via bankgiro) nu för tiden? Jag hade velat ha ett konto hos någon aktör där jag kan göra insättningar direkt från Avanza/Nordnet utan att först behöva gå via min vanliga bank.

Frågan har nog varit uppe någon gång innan och jag vill minnas att Resurs var en av få som nämndes då, men det har kanske tillkommit någon mer sen dess?
Gjorde lite snabb egen research och hittade:

-Marginalen
-MedMera Bank
-Nordax (om jag tolkar deras FAQ rätt https://www.nordax.se/fragor-och-svar/hur-satter-jag-in-pengar-pa-mitt-sparkonto någon kanske kan bekräfta?)
-Resurs
-SBAB

Möjligt att det finns någon mer, hos vissa framgår det varken i FAQ:n eller allmänna villkor...
Citera
2026-01-21, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Ja, det var det jag skrev..
Det var det nedersta inlägget i citatet jag besvarade, inte ditt. Jag citerade ditt inlägg ovanför för att sammanhanget skulle bli begripligt. Trodde den typen av citat var begripliga utan närmare förklaring, men så är det kanske inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in