2025-03-06, 22:35
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
[/u]

Kan du säga villka ?

Det vore dumt eftersom fler än privatpersoner läser FB.
Citera
2025-03-06, 22:59
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Hur är det, Morrow drar ingen skatt på räntan? Fick en smärre chock när jag öppnade deklarationen

Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Nej de är norska så drar ingen skatt på räntan. De redovisar däremot din intjänade ränta så att du inte kommer undan skatten. Finns dock aktörer som inte ens redovisar din intjänade ränta till skatteverket 👍

Antar att man lär fylla i det manuellt?
Citera
2025-03-07, 11:42
Medlem
AppleIntelligences avatar
Från Nyhetsbyrån Direkt:
Citat:
En dramatisk utveckling i omvärlden och överraskande hög inflation kan leda till att Riksbanken höjer styrräntan. Det är inte det mest troliga, men risken har ökat påtagligt.

Det skriver Torbjörn Isaksson, chefsanalytiker på Nordea, i ett kundbrev.

"Vi räknar fortfarande med att Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad framöver. Riskbilden i prognosen på styrräntan har dock skiftat påtagligt, till höjningar från räntesänkningar. Orsaken är den överraskande höga inflationen", skriver han.
Citera
2025-03-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Nej de är norska så drar ingen skatt på räntan. De redovisar däremot din intjänade ränta så att du inte kommer undan skatten. Finns dock aktörer som inte ens redovisar din intjänade ränta till skatteverket 👍

Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Antar att man lär fylla i det manuellt?

Nej, så länge de lämnar kontrolluppgift kommer det med automatiskt i den förenklade deklarationen – den enda skillnaden är att du får betala skatten i efterhand (som kvarskatt eller minskad skatteåterbäring) istället för direkt vid ränteutbetalningen.

För mig listas dock ränteintäkterna från Morrow under "KOMPLETT BANK ASA" i förteckningen över ränteinkomster, då deras namnbyte tydligen inte riktigt slagit igenom. Av en liknande anledning står det "BRABANK ASA" istället för Lea Bank. Och när vi ändå är inne på ämnet: Om man haft ett ISK hos SAVR under hela året, kommer en del av schablonintäkten att listas under "Max Matthiessen Värdepapper AB" eftersom SAVR lät dem sköta administrationen av fonder under en del av året.
Citera
2025-03-07, 22:02
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Nej, så länge de lämnar kontrolluppgift kommer det med automatiskt i den förenklade deklarationen – den enda skillnaden är att du får betala skatten i efterhand (som kvarskatt eller minskad skatteåterbäring) istället för direkt vid ränteutbetalningen.

För mig listas dock ränteintäkterna från Morrow under "KOMPLETT BANK ASA" i förteckningen över ränteinkomster, då deras namnbyte tydligen inte riktigt slagit igenom. Av en liknande anledning står det "BRABANK ASA" istället för Lea Bank. Och när vi ändå är inne på ämnet: Om man haft ett ISK hos SAVR under hela året, kommer en del av schablonintäkten att listas under "Max Matthiessen Värdepapper AB" eftersom SAVR lät dem sköta administrationen av fonder under en del av året.

Precis så är det, skatteverket sköter det, jag var själv lite orolig då jag använt morrow i 3år och inte tänkt på det haha. Fick tillbaka 89kr i år, antar att det är pga av morrow, i 15år har det alltid varit några tusen iaf
Citera
2025-03-12, 11:43
Medlem
Nordiska erbjöd för ett par veckor sedan ett nytt konto, "Flex plus grön", som hade högst ränta av deras rörliga konton, 2,75%.

Nu meddelar man att man sänker detta till 2,45% från den 26/3...
Citera
2025-03-13, 14:08
Medlem
Liten höjning bolån. Styrränta nästa ?
Citera
2025-03-19, 17:13
Medlem
zerokei64s avatar
Fick precis brev i Kivra från Resurs om att de avslutar mitt sparkonto+ hos Avanza som jag har. Googlade och fick reda på att:
Citat:
Nätbanken Avanza överger sin satsning på externa sparkonton och uppmanar kunderna att flytta över pengar till bankens egna sparkonto. Totalt berörs 43 miljarder kronor av kundinlåning.

Beslutet att avveckla den så kallade Sparkonto+-tjänsten kommer efter att Finansinspektionen skärpt kapitalkraven för inlåning via plattformar.

Detta framgår av Avanzas (börskurs Avanza Bank) kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2024.

Länk:
https://www.realtid.se/bank-fintech/avanza-avslutar-miljardsatsning-sa-paverkas-du/

Tyckte det var skönt att kunna samla allt hos Avanza och få månadsvis ränta som ändå var hyfsad. Hur kommer ni andra göra nu?
Citera
2025-03-19, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Fick precis brev i Kivra från Resurs om att de avslutar mitt sparkonto+ hos Avanza som jag har. Googlade och fick reda på att:

Länk:
https://www.realtid.se/bank-fintech/avanza-avslutar-miljardsatsning-sa-paverkas-du/

Tyckte det var skönt att kunna samla allt hos Avanza och få månadsvis ränta som ändå var hyfsad. Hur kommer ni andra göra nu?

Fick du något datum i beskedet? eller någon tidshorisont på när de avslutas?
Citera
2025-03-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Fick du något datum i beskedet? eller någon tidshorisont på när de avslutas?
28 april avslutas det, men räntan sänks till 0 % imorgon. Den har dock varit 1 % sen i januari någon gång så rimligen har man redan flyttat alla sina pengar därifrån. Får väl se hur länge övriga sparkonto+ får vara kvar. Santanders ger fortfarande 2,30 % vilket ju är en bit över Avanzas 1,75 % så det känns lite onödigt att de ska släcka ner det. Klarnas fick jag meddelande om skulle släckas ner den 16 april.
Citera
2025-03-19, 19:33
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64

Länk:

Skumt. Har sparkonto+ och fick meddelande idag att Borgo sänker räntan från 2,10 till 1,90.
Citera
2025-03-19, 19:41
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Skumt. Har sparkonto+ och fick meddelande idag att Borgo sänker räntan från 2,10 till 1,90.

Det är väl inte så skumt. De tar det i olika takt så de kan hantera inflödet till sitt egna konto på ett effektivt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in