Citat:
Nu är jag inne på dag sex och upplever att suget generellt har minskat något, även om det fortfarande är väldigt starkt. Dag tre till fem var särskilt svåra eftersom jag lidit av konstant sömnbrist och vaknat klockan 03.00 varje natt utan att kunna somna om. I natt lyckades jag dock sova från 21.41 till 03.00, för att sedan faktiskt somna om och sova ända till 06.23.
Jag förstår inte riktigt varför jag mår så pass dåligt den här gången. Tröttheten är rent utsagt förlamande, jag är ständigt sugen på sötsaker, äter oavbrutet och tiden sniglar sig fram. Det känns som om tillvaron står helt stilla och att varje gång jag sneglar på klockan har det knappt gått en minut.
Något som däremot har blivit bättre de senaste dagarna är hur jag hanterar intryck från omvärlden. Ett tag var det omöjligt att sortera vad folk sa och alla upplevdes som oerhört irriterande, men det har tack och lov börjat lätta nu.
Jag förstår inte riktigt varför jag mår så pass dåligt den här gången. Tröttheten är rent utsagt förlamande, jag är ständigt sugen på sötsaker, äter oavbrutet och tiden sniglar sig fram. Det känns som om tillvaron står helt stilla och att varje gång jag sneglar på klockan har det knappt gått en minut.
Något som däremot har blivit bättre de senaste dagarna är hur jag hanterar intryck från omvärlden. Ett tag var det omöjligt att sortera vad folk sa och alla upplevdes som oerhört irriterande, men det har tack och lov börjat lätta nu.
Grymt jobbat!
Något jag funderade på sist var uppfattningen av tiden. Om det egentligen kan vara så att vi blir mer i nuet i allmänhet när vi slutat (+ extra i början på grund av kroppens upplevda paniksituation) men inte är vana vid det och därför hellre vill tillbaka till 'lalla omkring på autopilot' -tillståndet där man i jämförelse inte behövde vara i nuet?
Om man lyckas hantera det, dvs inte behöver aktivt fightas mot sig själv varenda sekund i perioder, så upplevde jag den aspekten ganska trevlig faktiskt. Men har man någon krämpa, huvudvärk är trött eller så och inte klarar stänga av det så blir det förstås många och långa sekunder/minuter.
Det kan vara så att din metabola hälsa är lite sämre denna gången, eller så kanske du bara brukat mer/starkare nikotin? Nikotin i sig kan fucka med blodsockret/insulinet, det är högre risk att få diabetes t ex om man snusar. Så det är ju positivt då att man slutar, men lätt att hamna i fällan att man fortsätter höja det lika mycket eller mer med mat och snask istället för att låta det 'läka'. För man har ett inbillat hål efter snusen som man tror att man måste/kan fylla. Istället råkar man ju bara stretcha ut det igen när man försöker, precis som när man tog en snus som snusare.
Hursomhelst, grymt jobbat som sagt, skönt att höra att vissa delar har blivit lättare!