2026-01-21, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Nu är jag inne på dag sex och upplever att suget generellt har minskat något, även om det fortfarande är väldigt starkt. Dag tre till fem var särskilt svåra eftersom jag lidit av konstant sömnbrist och vaknat klockan 03.00 varje natt utan att kunna somna om. I natt lyckades jag dock sova från 21.41 till 03.00, för att sedan faktiskt somna om och sova ända till 06.23.

Jag förstår inte riktigt varför jag mår så pass dåligt den här gången. Tröttheten är rent utsagt förlamande, jag är ständigt sugen på sötsaker, äter oavbrutet och tiden sniglar sig fram. Det känns som om tillvaron står helt stilla och att varje gång jag sneglar på klockan har det knappt gått en minut.

Något som däremot har blivit bättre de senaste dagarna är hur jag hanterar intryck från omvärlden. Ett tag var det omöjligt att sortera vad folk sa och alla upplevdes som oerhört irriterande, men det har tack och lov börjat lätta nu.

Grymt jobbat!

Något jag funderade på sist var uppfattningen av tiden. Om det egentligen kan vara så att vi blir mer i nuet i allmänhet när vi slutat (+ extra i början på grund av kroppens upplevda paniksituation) men inte är vana vid det och därför hellre vill tillbaka till 'lalla omkring på autopilot' -tillståndet där man i jämförelse inte behövde vara i nuet?
Om man lyckas hantera det, dvs inte behöver aktivt fightas mot sig själv varenda sekund i perioder, så upplevde jag den aspekten ganska trevlig faktiskt. Men har man någon krämpa, huvudvärk är trött eller så och inte klarar stänga av det så blir det förstås många och långa sekunder/minuter.

Det kan vara så att din metabola hälsa är lite sämre denna gången, eller så kanske du bara brukat mer/starkare nikotin? Nikotin i sig kan fucka med blodsockret/insulinet, det är högre risk att få diabetes t ex om man snusar. Så det är ju positivt då att man slutar, men lätt att hamna i fällan att man fortsätter höja det lika mycket eller mer med mat och snask istället för att låta det 'läka'. För man har ett inbillat hål efter snusen som man tror att man måste/kan fylla. Istället råkar man ju bara stretcha ut det igen när man försöker, precis som när man tog en snus som snusare.

Hursomhelst, grymt jobbat som sagt, skönt att höra att vissa delar har blivit lättare!
Citera
2026-01-21, 10:36
Medlem
Snartfinsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Grymt jobbat!

Något jag funderade på sist var uppfattningen av tiden. Om det egentligen kan vara så att vi blir mer i nuet i allmänhet när vi slutat (+ extra i början på grund av kroppens upplevda paniksituation) men inte är vana vid det och därför hellre vill tillbaka till 'lalla omkring på autopilot' -tillståndet där man i jämförelse inte behövde vara i nuet?
Om man lyckas hantera det, dvs inte behöver aktivt fightas mot sig själv varenda sekund i perioder, så upplevde jag den aspekten ganska trevlig faktiskt. Men har man någon krämpa, huvudvärk är trött eller så och inte klarar stänga av det så blir det förstås många och långa sekunder/minuter.

Det kan vara så att din metabola hälsa är lite sämre denna gången, eller så kanske du bara brukat mer/starkare nikotin? Nikotin i sig kan fucka med blodsockret/insulinet, det är högre risk att få diabetes t ex om man snusar. Så det är ju positivt då att man slutar, men lätt att hamna i fällan att man fortsätter höja det lika mycket eller mer med mat och snask istället för att låta det 'läka'. För man har ett inbillat hål efter snusen som man tror att man måste/kan fylla. Istället råkar man ju bara stretcha ut det igen när man försöker, precis som när man tog en snus som snusare.

Hursomhelst, grymt jobbat som sagt, skönt att höra att vissa delar har blivit lättare!

Tanken har faktiskt slagit mig också att nikotinet gör att man inte är fullt ut närvarande, utan snarare lite frånkopplad eftersom systemet redan är "nöjt".

Jag snusade ganska starkt, kanske inte i klass med Siberia, men jag växlade mellan Loop Hyper Strong och Lundgrens Skåne, varvat med perioder av cigaretter, cigariller och vapes. Med tanke på att jag bokstavligen badat i nikotin är det kanske inte så märkligt att jag mått som jag gjort när jag från en dag till en annan gick ner till noll.

Nu har åtta dagar passerat sedan den sista prillan, och jag är fortfarande helt nikotinfri. Om suget sätter in lägger jag in en påse ingefärste under läppen eller tar ett tuggummi.
Citera
2026-01-21, 10:37
Medlem
vichy6s avatar
Funkar ”sluta snusa paketet”?
Citera
2026-01-21, 13:00
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Jojo. Det är dock inte bara en mental grej utan fysiskt konkret grej. Liksom i mitt fall blir nervsystemet i panik-mode och faktiska fysiska grejer inklusive delar av hjärnan börjar försöka läka (läkning kan upplevas smärtsamt/obehagligt). Det går ju liksom inte att komma ifrån att dopaminsystemet kommer fortsätta vara fuckat rejält i flera månader minst och oklart om det ens någonsin blir normalt. Det betyder ju inte att boken har fel överlag eller om andra saker, men den trycker verkligen på att ALLT som har med abstinensbesvär att göra beror på ens inställning. Som att DOMS till exempel vore ett rent hittepå, trots att jag upplevt det flera gånger med eller utan bok.

För att jag skulle banga förr eller senare under sluta-processen på grund av ett alldeles för hjärn-krävande jobb. Känner man att varken sömn eller hjärna funkar och vet att åtminstone hjärnan måste det så blir det ju det eller sjukskrivning, men det senare funkar inte ens eftersom jag ändå måste jobba (med hjärnan) t o m om jag är hemma sjukskriven. Det skulle mao otvivelaktigt sluta med att jag går och köper en dosa. Inte för att jag är pessimistisk utanför att jag har provat förr med exakt det resultatet. Har man däremot haft lite mindre hjärnkrävande jobb så har det i enstaka fall kunnat vara en fördel för att hålla sig sysselsatt och inte kunnat gå på kiosken under jobbdagarna.

Sen kan man behöva ett tag att ladda om mentalt om man försökt men misslyckas. Omarbeta sin plan eller peppa om sig själv. Hur/varför blir det annorlunda denna gången? Ironiskt nog så skulle man behövt ha sin snuttefilt (snusen) för att palla med den stressen. Inför denna omgången har jag t ex skurit ner rejält på alkohol och planerat att fortsätta vara rätt så strikt med det, sällan och max ett par glas. Sist t ex så föll jag på att jag var lite för rund under fötterna och plötsligt tyckte snusfylla verkade som en bra idé. Sen tänkte jag även sluta med kaffe, för att jag egentligen bara gör det av gammal vana/som ritual och det får dopaminreceptorerna i princip att skrika efter en snus under läppen så egentligen är kaffe mest självplågeri om jag ska sluta snusa. Men jag lär börja fasa bort det lite innan, inte allt på en gång.

Fallgroparna är i sanning många. Bra att du överväger omarbetning av planen om det inte funkat tidigare. Att förvänta sig nytt resultat med samma approach är ju överoptimistiskt. Jag önskar dig lycka till.
Citera
2026-01-21, 21:03
Medlem
Spider-Girls avatar
Ser nu att jag i en kommentar ovan skrev att jag efter Alen Carrs bok hållit mig snusfri i 15 år 🙈
Hur glad jag än är över mina snart 12 snusfria år behöver jag ju inte avrunda uppåt som en mytoman 🤣
Vet faktiskt inte hur detta gick till och ber om ursäkt 😁🙏
Citera
2026-01-22, 09:21
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Har varit snusfri i 16 timmar nu och det jag känner är en 'intensiv' känsla i munnen och kroppen. Jag tänker på snus och att jag vill gå och köpa en dosa. Förutom detta känner jag inga akuta abstinensbesvär. Kroppen känns som att den är spänd. Står fast vid mitt beslut att sluta!
Citera
2026-01-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Har varit snusfri i 16 timmar nu och det jag känner är en 'intensiv' känsla i munnen och kroppen. Jag tänker på snus och att jag vill gå och köpa en dosa. Förutom detta känner jag inga akuta abstinensbesvär. Kroppen känns som att den är spänd. Står fast vid mitt beslut att sluta!

Kan varmt rekommendera tyngdtäcke. Lite otippat nog så tycker jag att kroppen blir mer utvilad när man vaknar på morgonen även i lägen där den i princip gått och spontan-spänt-ihop sig av sig själv, som det kan bli när man slutar snusa. Förra omgången brukade jag vakna mer spänd än när man gick och la sig ibland, med träningsvärk i käkarna och nästan nackspärr. Så jag har höga förhoppningar om att man slipper gå med ryggvärk i 6+ månader den här omgången.
Citera
2026-01-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snartfinsk
Tanken har faktiskt slagit mig också att nikotinet gör att man inte är fullt ut närvarande, utan snarare lite frånkopplad eftersom systemet redan är "nöjt".

Jag snusade ganska starkt, kanske inte i klass med Siberia, men jag växlade mellan Loop Hyper Strong och Lundgrens Skåne, varvat med perioder av cigaretter, cigariller och vapes. Med tanke på att jag bokstavligen badat i nikotin är det kanske inte så märkligt att jag mått som jag gjort när jag från en dag till en annan gick ner till noll.

Nu har åtta dagar passerat sedan den sista prillan, och jag är fortfarande helt nikotinfri. Om suget sätter in lägger jag in en påse ingefärste under läppen eller tar ett tuggummi.

Kul att du fortfarande är still going strong!

Ja precis, kanske hyfsat närvarande men lite för 'nöjd' eller bekväm för att vara så produktiv som man skulle kunna vara. Man lär inte vara lika skärpt i hjärnan heller, fast man märker ju inte det då - förändringen går så segt så man vänjer sig vid normaltillståndet. Man t ex så är ju egentligen sömnen konstant något negativt påverkad av snus, iom att det ändå är ett gift man trycker i den mer eller mindre konstant. Jag klarade mig på två timmar mindre sömn och vaknade ändå mer utvilad efter ca 1 mån som snusfri. Det mesta man 'tror' kommer bli förjävligt när man slutar snusa blir lustigt nog tvärtom bara man har varit utan tillräckligt länge och är fullt ut nöjd/ok med det, inte romantiserar snusen. Man blir t ex mindre lättirriterad och mer stresstålig, inte tvärtom.
Citera
2026-01-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Funkar ”sluta snusa paketet”?

Som jag förstår det så är det bara en kalender, vilket man lätt skulle kunna simulera på andra sätt (appar, bara ett papper/en whiteboard/en vanlig kalender där man kryssar dagar) och egentligen så ur vissa psykologiska synvinklar så kan dom ge motsatt effekt också - man skulle kunna bli besviken om man går och tänker att just nu är det förjävligt, men om xx dagar så kommer jag må finfint, om så nu inte blir fallet just exakt då för just dig. + Nikotinfritt snus, vilket är lite samma där - du är ju närmare beroendet om du har något snusliknande i munnen - så steget bort blir lite närmare men även steget tillbaka.

Men om det på något minsta lilla sätt hjälper dig ta klivet att komma igång, eller ger dig någon slags placebo-bonus så kan ju det vara mycket värt.
Citera
2026-01-24, 13:03
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:
Kan varmt rekommendera tyngdtäcke. Lite otippat nog så tycker jag att kroppen blir mer utvilad när man vaknar på morgonen även i lägen där den i princip gått och spontan-spänt-ihop sig av sig själv, som det kan bli när man slutar snusa. Förra omgången brukade jag vakna mer spänd än när man gick och la sig ibland, med träningsvärk i käkarna och nästan nackspärr. Så jag har höga förhoppningar om att man slipper gå med ryggvärk i 6+ månader den här omgången.

Det har gått 3 dagar nu och jag mår toppen!
Dag 1-2 kände jag mig som mest spänd i kroppen. Svårt att sova. Tur att man har benzo och imovan =)
Det värsta är över nu. Men jag har då fan inte upplevt det så svårt som många andra här? Huvudvärk osv, inget jag känt av. Har iofs halverat mitt koffeinintag.
Citera
2026-01-24, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Det har gått 3 dagar nu och jag mår toppen!
Dag 1-2 kände jag mig som mest spänd i kroppen. Svårt att sova. Tur att man har benzo och imovan =)
Det värsta är över nu. Men jag har då fan inte upplevt det så svårt som många andra här? Huvudvärk osv, inget jag känt av. Har iofs halverat mitt koffeinintag.

Ja det verkar väldigt individuellt. Sjukt avis! Haha.
Grymt jobbat! 3 dagar är ju jättebra jobbat hittills! *applåderar*
Man brukar få vara lite försiktig bara för många trillar dit just denna dagen.
Citera
2026-01-26, 22:30
Medlem
Nu är det 100 dagar sedan jag slutade snusa.
Minus typ 14 dagar där någonstans runt 60/70 dagar.
Det var riktigt skumt.
Efter ca 60/70 dagar kände jag bara äh. Skitsamma. Jag börjar snusa igen. Var så sjukt trött på tilvaron.
Hade ingen energi. Inget driv. Inget motivation. Ingen lust till något. Och inget gav någon som helst form av tillfredställelse. Allt kändes bara helt tomt. Inklusive jag.
Så då bestämde jag mig för att äh. Jag provar o ta en snus. Se vad som händer.
Så jag åkte till affären och köpte snus. Hade väldigt höga förväntningar.
Stoppa in en snus och började köra hemmåt. Förväntade mig att när som helst skulle nikokicken komma.
Och livet skulle va som vanligt. Till min stora förvåning så hände ingenting.
Jag tänkte va i helvete och stoppade upp en till. Fortfarande. Ingenting.
Fatta ingeting. Helt platt. Inget hände.
Jag fortsatte snusa i typ 2 veckor. I hopp om att det skulle börja funka igen.
Det gjorde det inte. Så jag fick sluta igen. HAHA. Så jävla skumt.
Det har varit ganska platt sedan dess. Men det har börjat ljusna lite smått känns det som.

Någon som varit med om liknande? Eller Förstår sig på det mer än jag?
Min misstanke är att min kropp typ stängde av receptorerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in