2026-01-20, 23:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vi två är vänner, så jag skriver å hans vägnar. Det gäller den här profilen:

#Vänlige Viktor

Som ni märker går det inte att se profilen. Istället kommer det upp ett felmeddelande.

Här har ni istället några inlägg i en tråd, så ni vet vem det är jag pratar om. Inlägg 440 och 441.

(FB) Treblinka, Belzec, Sobibor – tyskarnas obegripliga planering?!

Profilen är som ni ser varken avstängd eller avslutad.

Allt började runt 15-16 december förra året när VV märkte att han blivit utloggad från sitt konto på mobilen. Det hade aldrig hänt förut. Och han kunde inte logga in igen pga av att han inte var helt säker på sitt lösenord. Han har haft sitt konto väldigt länge, så han visste inte heller vilken mailadress som var kopplat till det. Och om den mailadressen längre fanns kvar.

Han försökte först logga in om och om igen via mobilen. Sen försökte han skapa 2 nya användare, men det strulade också. Han fick aldrig nåt bekräftelsemail. Jag tror det kan bero på att den mailadress han använde kan vara kopplad till VV-profilen eller eventuellt nån ytterligare profil som han inte minns. Dvs att man inte kan ha samma mailadress till flera användare.

Han skrev då 16 december ett mail till forum@flashback.org, en mailadress som dök upp när han försökte komma in. Han fick inget svar. Han har sen dess skrivit ännu en gång till samma adress, men återigen utan svar. Är det ingen som läser och svarar på mail från den adressen eller används den inte alls?

Han nämnde problemet för mig i december. Jag tänkte inte mer på det sen. Tog för givet att det skulle lösa sig eftersom han kontaktat FB. Men det hade inte det. I förra veckan tog han nämligen återigen upp problemet med mig. Jag trodde hela tiden att han inte kunnat logga in, men han sa att han kunnat logga in på VV senare via datorn som sparat lösenordet, men att han inte längre kunde göra nåt när han var inloggad. Inte skriva nåt. Varken starta trådar eller skriva inlägg. Bara läsa i trådar.

Jag bad honom kolla om han hade några inlägg i kontrollpanelen. Inte ett enda. Hela profilen var på nåt vis tom. Och han kunde inte heller komma in på Min profil i rullgardinen när han var inloggad. Han fick då upp samma felmeddelande som jag får när jag klickar på hans användare i en tråd:

Användarnamn, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:
1. Ditt användarkonto har inte rätt behörigheter för att komma åt den här sidan. Försöker du att redigera någon annans inlägg, komma åt administrativa funktioner eller andra system som kräver särskild behörighet?
2. Om du försöker att posta, kan administratören ha stängt av ditt konto, eller det kan vänta på aktivering.

Länkadressen som han skickade mig på felmeddelandet är samma länkadress som står högst upp i den här tråden. Så det är verkligen hans VV-profil han är inloggad i.

Finns det nån snäll tekniker som skulle kunna hjälpa VV att få tillbaka sitt konto till ursprungsvarianten, så han kan fortsätta skriva på forumet? Han längtar verkligen tillbaka. Det har ju gått över en månad sen han kunde skriva här.

Behöver ni på FB veta mer, är det bara att skicka mig ett pm, så får ni hans mailadress för att kunna fortsätta kontakten där. Eller så kan jag vara en mellanhand i den här tråden.
Igår, 00:02
Medlem
Även om jag ogillar VV, han kan gå in på webbläsarens inställningar på datorn (där han loggas in på Flashback automatiskt, vilket betyder att lösenordet är sparat i själva webbläsaren). I inställningar för Braves webbläsare finns det en flik som heter lösenordshanteraren. Alla webbläsare har denna inställning, skulle hjälpa om du kan nämna webbläsare han har (där han loggas in automatisk på Flashback).

Där kan man i vilket fall se sina sparade lösenord på alla hemsidor man har automatisk ifyllning. Man behöver bara skriva datorns lösenord för att "visa" lösenordet (är dolda bokstäver annars.

Där kan han hitta sitt lösenord till flashback, hotmail, youtube, Facebook etc, och då är det såklart flashbacks lösenord han vill se.

Sedan låter det som ett problem med gamla kakor / ev gammal lagrad information? Ev behöver uppdateras? Kör han med Windows 10? Tänker ifall att Windows upphörande av säkerhetsuppdateringar påverkar hans webbläsare om han har Windows 10 fortfarande.

1. Få tag i lösenordet på det sättet som jag skrev ovan och sedan rensa webbhistorik och kakor, kolla efter uppdateringa. Funkar inte det så prova ladda ned en ny webbläsare, logga in på kontot och se hur det ser ut.
Senast redigerad av Nudelpaj Igår kl. 00:11.
Igår, 00:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Även om jag ogillar VV, han kan gå in på webbläsarens inställningar på datorn (där han loggas in automatiskt då lösenordet är sparat) sedan i brave t.ex finns det något som heter lösenordshanteraren. Där kan man se sparade lösenord när man skriver in datorns lösenord för att visa webbläsarens lösenord. Där kan han hitta sitt lösenord till flashback vilket finns för flashback.org.

Låter annars som ett problem med gamla kakor / ev gammal lagrad information?

1. Få tag i lösenordet på det sättet som jag skrev ovan och sen rensa webbhistorik och kakor, funkar inte det prova ladda ned en ny webbläsare, logga in på kontot och se hur det ser ut.

Som jag skrev kan han logga in på sin användare tack vare att lösenordet fanns på hans dator. Men han kan inte längre svara på inlägg, starta trådar etc. I kontrollpanelen syns inte ett enda inlägg. Det är tomt. Det har varit så i över en månad.

Citat:
Han nämnde problemet för mig i december. Jag tänkte inte mer på det sen. Tog för givet att det skulle lösa sig eftersom han kontaktat FB. Men det hade inte det. I förra veckan tog han nämligen återigen upp problemet med mig. Jag trodde hela tiden att han inte kunnat logga in, men han sa att han kunnat logga in på VV senare via datorn som sparat lösenordet, men att han inte längre kunde göra nåt när han var inloggad. Inte skriva nåt. Varken starta trådar eller skriva inlägg. Bara läsa i trådar.

Så han kan logga in. Därför tror jag inte ny webbläsare, cache etc löser hans problem, som alltså är att när han loggat in kan han inte skriva nåt.
Igår, 00:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Oy vei!

Fast du skrev

Tar han redan på vilket lösenord han har, kan han prova att logga in från andra ställen såsom mobil, andra webbläsare på sin dator, andra datorer osv...

Det är bästa sättet för att kunna felsöka vari problemet ligger för att kunna utesluta bara. Oftast är det något fel från användarens håll, särskilt om ingen annan har haft liknande problem samtidigt / sedan tidigare.

Jag tror inte du läste hela trådstarten. Allt det jag skriver nu står i trådstarten.

Det hela började med att han blev utloggad via mobilen. Han försökte logga in om och om igen, men kunde inte det. Han var osäker på lösenordet. Senare kom han på att han varit inloggad via datorn. När han loggade in där var alla inlägg borta och han kunde inte skriva via användaren.

När han gick in via Min profil fick han ett felmeddelande. Samma felmeddelande vi alla får om vi försöker klicka på hans profil. Dvs vi har inga rättigheten att se den. När jag klickar på andras användares profiler kommer det inte upp samma meddelande.

Testa att gå in på hans profil så ser du felmeddelandet. Så felet är ju uppenbarligen hos FB. Inte via dator, mobil, cache, webbläsare etc. Eller hur?
Igår, 00:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Nej, det är lite udda.
Vi håller på och bygger om koden, och det finns vissa användare som tillfälligt kan hamna i en grupp där deras profilsida inte visas.
Normalt så är det enbart avslutade konton som saknar profilsida, samt konton som "registrerades" innan 2002 (under perioden som "Flashback Konferenser" fanns, där profilsidan saknades helt).
Problemet kommer att åtgärdas, och vi vet orsaken till varför det inte går att komma åt profilsidan.
Vad det gäller kontot du länkar till så är det inte ett avslutat konto.

admin
Hej,

Se här.
Igår, 00:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Hej,

Se här.

Tack!

Ja, det låter som det kan vara orsaken, även om han inte stämmer in på beskrivningen. Han konto är ju inte avslutat, har profilbild och är från 2005.

Har du sett nåt om att (gamla) icke avstängda konton inte längre kan skriva?
Igår, 00:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack!

Ja, det låter som det kan vara orsaken, även om han inte stämmer in på beskrivningen. Han konto är ju inte avslutat, har profilbild och är från 2005.

Har du sett nåt om att (gamla) icke avstängda konton inte längre kan skriva?
Du missförstår admins inlägg. Buggen gäller oavslutade konton som beter sig på samma sätt som om de är avslutade.

Enligt admin handlar det om att man som användare på något vis hamnat i en tillfällig grupp med vissa behörigheter. Så det låter exakt som denna bugg. En av deras tekniker är själv utsatt för exakt samma bugg, vilket jag skriver i tråden där admins inlägg citeras. På höjden av ironi
(FB) Kan inte komma in på användares profil?

Här har jag hittat en annan som har samma problem: (FB) Kan inte komma in på användares profil?

Jag antar att under tiden detta löser sig så får VV skapa ett till konto och skriva på det. Känns kanske lite sådär att få börja om på noll och utan tillgång till Laidback, där han är ganska aktiv. Men men.
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 00:49.
Igår, 00:51
Medlem
SnilleFixs avatar
Det är klart att vänlige viktor ska få komma in i värmen igen!

Det är nog två helt skilda saker. Det är flera (inklusive jag själv) på Flashback som har haft samma problem på sistone, nämligen att man inte kan använda Flashback som vanligt, ens när man är inloggad. När dessa personer har problemen och man trycker på deras profiler får man samma meddelande som svar.

Jag själv väntade några dagar utan att logga in och sedan var allt som vanligt igen.
Igår, 00:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Du missförstår admins inlägg. Buggen gäller oavslutade konton som beter sig på samma sätt som om de är avslutade.

Enligt admin handlar det om att man som användare på något vis hamnat i en tillfällig grupp med vissa behörigheter. Så det låter exakt som denna bugg. En av deras tekniker är själv utsatt för exakt samma bugg, vilket jag skriver i tråden där admins inlägg citeras. På höjden av ironi
(FB) Kan inte komma in på användares profil?

Här har jag hittat en annan som har samma problem: (FB) Kan inte komma in på användares profil?

Jag antar att under tiden detta löser sig så får VV skapa ett till konto och skriva på det. Känns kanske lite sådär att få börja om på noll och utan tillgång till Laidback, där han är ganska aktiv. Men men.

Ah, ursäkta min tröghet.

Tack för tråden. Och det är ju verkligen ödets ironi att en tekniker råkat ut för det.

Men ingen där verkar ha samma problem som VV. Det sägs inget om att de inte längre kan skriva. Det är som att hans profil är en ny användare. Som när man nyss reggat en ny användare och man måste vänta i några dagar. Men det är verkligen hans gamla användare. Bara det att han inte längre kan skriva med den.
Igår, 01:03
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ah, ursäkta min tröghet.

Tack för tråden. Och det är ju verkligen ödets ironi att en tekniker råkat ut för det.

Men ingen där verkar ha samma problem som VV. Det sägs inget om att de inte längre kan skriva. Det är som att hans profil är en ny användare. Som när man nyss reggat en ny användare och man måste vänta i några dagar. Men det är verkligen hans gamla användare. Bara det att han inte längre kan skriva med den.
Vilket rent tekniskt låter som att han har en annan behörighet än oss övriga. Behörigheter styr vilka funktioner man har tillgång till. Det styr även vilka forum man kan se.

Be honom skriva
Kod:
sudo chmod 777 .

Viktigt med punkten efter mellanslaget på 777

Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 01:32. Anledning: Fel siffror
Igår, 01:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det är klart att vänlige viktor ska få komma in i värmen igen!

Det är nog två helt skilda saker. Det är flera (inklusive jag själv) på Flashback som har haft samma problem på sistone, nämligen att man inte kan använda Flashback som vanligt, ens när man är inloggad. När dessa personer har problemen och man trycker på deras profiler får man samma meddelande som svar.

Jag själv väntade några dagar utan att logga in och sedan var allt som vanligt igen.

Men stackarn. Så han har drabbats av 2 olika problem samtidigt.

Tack för tipset! Ska be honom om att logga ut och sen inte logga in på ett antal dagar. Han kan ju läsa på forumet ändå.
Igår, 01:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Vilket rent tekniskt låter som att han har en annan behörighet än oss övriga. Behörigheter styr vilka funktioner man har tillgång till. Det styr även vilka forum man kan se.

Be honom skriva
Kod:
sudo chmod 999 .

Viktigt med punkten efter mellanslaget på 999

Var ska han skriva in det?

Senast redigerad av Mogna-Meloner Igår kl. 01:19.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in