2026-01-20, 20:57
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lina2992
Jag tror att vi diskuterade anledningarna till varför han kommer att få det svårt vid gränsen och eventuellt nekas inresa

Svaret: Finns ingen anledning. Punkt slut.

Det vet inte du. Om han är irländsk medborgare så måste han visa sitt pass vid ankomsten till Sverige om han reser från England och i gränskontrollen så kommer man med stor sannolikhet att fråga vad syftet är med inresan till Sverige. Punkt slut.

Citat:
Hur klarade han att bo så länge i Storbritannien.

Svaret : har är Irländsk medborgare och kan göra det utan visa.

Han borde ha stannat i Sverige och tagit sitt straff istället för att "bo i England"

Citat:
Hur vore det om du kunde bara acceptera att du fattar ingenting om reglerna som gäller i EU och även i Storbritannien

Nu är det väl snarare du som inte har fattat vilka lagar som gäller i Sverige. Inte heller verkar personen du försöker försvara ha förstått detta.

Det är förbjudet att köpa sex och här har vi en person som har erkänt att han har köpt sex ett stort antal gånger på thaimassagesalonger.

Hur vore det om du kunde acceptera att han har gjort fel? Inte heller lär han vara välkommen tillbaka i TV efter allt detta.

.
Citera
2026-01-20, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det vet inte du. Om han är irländsk medborgare så måste han visa sitt pass vid ankomsten till Sverige om han reser från England och i gränskontrollen så kommer man med stor sannolikhet att fråga vad syftet är med inresan till Sverige. Punkt slut.

Han borde ha stannat i Sverige och tagit sitt straff istället för att "bo i England"

Nu är det väl snarare du som inte har fattat vilka lagar som gäller i Sverige. Inte heller verkar personen du försöker försvara ha förstått detta.

Det är förbjudet att köpa sex och här har vi en person som har erkänt att han har köpt sex ett stort antal gånger på thaimassagesalonger.

Hur vore det om du kunde acceptera att han har gjort fel? Inte heller lär han vara välkommen tillbaka i TV efter allt detta.

.

Inte många dagar kvar nu. Jag njuter av din irritation över att han inte blir dömd.
Citera
2026-01-20, 21:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Varför i helskotta ska han samarbeta med myndigheterna för?

Du menar alltså att personer som är misstänkta för brott ska inte samarbeta med myndigheterna?

Istället ska de fly utomlands tills brotten uppnått preskription? 🤔
Citera
2026-01-20, 21:02
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Som jag förstår det så är sista dagen att kunna delge honom misstanke den 25 januari. UK är ju en timme efter oss. Om han blir delgiven misstanke 23:00 i UK, gills det, då klockan blir 00:00 den 26 januari i Sverige? Vilken "klocka" utgår man från?
Citera
2026-01-20, 21:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseH2O2
Jaha?
Så om man är född på Irland så får man inte åka till England om det är så att man känner för det?
Eller hur ska man tolka ditt underliga resonemang?

Nu var det faktiskt som så att man sökte honom för delgivning och då flydde han till England. Han hade med stor sannolikhet inte åkt dit annars.

"Rättegången, som inledningsvis skulle ha hållits i mars, var planerad till nästa vecka – men nu har även den ställts in eftersom man inte har kunnat nå honom. Den skjuts nu fram till februari 2026.

– Han har inte kunnat bli delgiven stämningsansökan vilken är ett krav för att det ska kunna hållas en rättegång mot honom, säger D*vid Ol*nder, handläggare på Örebro tingsrätt"

Anser du att alla personer som är misstänkta för brott i Sverige ska fly till andra länder för att där gömma sig i väntan på att brotten ska uppnå preskription?

Om svaret är ja så är det väldigt underliga tankegångar du ger uttryck för.
Citera
2026-01-20, 21:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Som jag förstår det så är sista dagen att kunna delge honom misstanke den 25 januari. UK är ju en timme efter oss. Om han blir delgiven misstanke 23:00 i UK, gills det, då klockan blir 00:00 den 26 januari i Sverige? Vilken "klocka" utgår man från?

Irländsk tid kanske?

Han är ju irländsk medborgare ☺️

Hoppas verkligen att den engelska polisen sätter fart nu efter all uppmärksamhet, det är några dagar kvar 😁
Citera
2026-01-20, 21:20
Medlem
Citat:

Svensk tid gäller.
Citera
2026-01-20, 21:21
Avslutad
Citat:

Tror preskriberingen inträder i och med att det blir 25:e januari i Sverige, inte 26:e. Men, men, tänker inte ta gift på detta.
Citera
2026-01-20, 21:22
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Tror preskriberingen inträder i och med att det blir 25:e januari i Sverige, inte 26:e. Men, men, tänker inte ta gift på detta.
Som jag förstår det så träder preskriptionen i kraft den 26 januari. För då har 2 år passerat.

Själva preskriptionstiden är ju 2 år, allts från 25 januari 2024 till 25 januari 2026. Under denna tid finns möjlighet att lagföra brott.
Citera
2026-01-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu var det faktiskt som så att man sökte honom för delgivning och då flydde han till England. Han hade med stor sannolikhet inte åkt dit annars.

"Rättegången, som inledningsvis skulle ha hållits i mars, var planerad till nästa vecka – men nu har även den ställts in eftersom man inte har kunnat nå honom. Den skjuts nu fram till februari 2026.

– Han har inte kunnat bli delgiven stämningsansökan vilken är ett krav för att det ska kunna hållas en rättegång mot honom, säger D*vid Ol*nder, handläggare på Örebro tingsrätt"

Anser du att alla personer som är misstänkta för brott i Sverige ska fly till andra länder för att där gömma sig i väntan på att brotten ska uppnå preskription?

Om svaret är ja så är det väldigt underliga tankegångar du ger uttryck för.

Han har all rätt att använda alla rättsliga verktyg som står till buds. Att undvika delgivning är ett sådant verktyg. Han bryter inga lagar genom att göra det.
Citera
2026-01-20, 21:24
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så träder preskriptionen i kraft den 26 januari. För då har 2 år passerat.

Själva preskriptionstiden är ju 2 år, allts från 25 januari 2024 till 25 januari 2026. Under denna tid finns möjlighet att lagföra brott.

Det stämmer. Midnatt till den 26e är han i mål.
Citera
2026-01-20, 21:37
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Amazed121
Det stämmer. Midnatt till den 26e är han i mål.

Kommer ni fram till detta med logik? I så fall ber jag er om ett rättskälla för att det är vid dagens upphörande och inte inträde som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in