2026-01-20, 18:02
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sedan när började Sverige ha jury?
Det började man med 1815. Du kan läsa mer om det i denna publikation.
Citera
2026-01-20, 18:03
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse1987
Vore intressant med namnen på jurymedlemmarna som vill skydda pedofilers rätt att våldta barn.

Spelar du icke påläst, eller har du så otroligt dålig koll på vad det handlar om? Förtal är förtal, vad målsägaren har gjort, eller vad han är etc är helt irrelevant. Vi skulle ha ett större problem om juryn inte var opartisk.
Citera
2026-01-20, 18:07
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Spelar du icke påläst, eller har du så otroligt dålig koll på vad det handlar om? Förtal är förtal, vad målsägaren har gjort, eller vad han är etc är helt irrelevant. Vi skulle ha ett större problem om juryn inte var opartisk.
Det är rent Dumpentänk: Om vi går efter jurymedlemmarna går det nog bättre för Dumpen. Undra på att folk stöttade dem när de inte kan se konsekvenserna av sina handlingar och tankar.
Citera
2026-01-20, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZURRTESHINKANSEN
Har du någon källa på det?

Du kan ju gå in på Dumpen och kolla.
Citera
2026-01-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tja, när bröjade vi använda jury i vissa högre skyddade mål? Det kanske Enterprise kan svara på, om det är 1974 eller om det är 1734.

TF 12kap
3 § I tryckfrihetsmål som gäller ansvar för brott ska en jury som består av nio medlemmar pröva om brott föreligger.
Jag vet inte första gången som jury användes i den här typen av mål. Men bestämelsen om jury kom 1949. Det var väl två systrar som fälldes för förtal av Dag Hamarskjöld. Men det var 1960-talet. Då var det en jury vad jag förstått
Citera
2026-01-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Jag vet inte första gången som jury användes i den här typen av mål. Men bestämelsen om jury kom 1949. Det var väl två systrar som fälldes för förtal av Dag Hamarskjöld. Men det var 1960-talet. Då var det en jury vad jag förstått

Tydligen hängde det tillbaka till 1815. Dock vet jag inte hur tillförlitligt rättssystemet var på den tiden, med tanke på vad man kan läsa i domböckerna från den tidsepoken.
Citera
2026-01-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Tydligen hängde det tillbaka till 1815. Dock vet jag inte hur tillförlitligt rättssystemet var på den tiden, med tanke på vad man kan läsa i domböckerna från den tidsepoken.
En rättelse från mej. Det var Sydsvenska Dagbladet som förtalade Dag Hammarskjöld. Inte två orivatpersoner.
Citera
2026-01-20, 18:36
Medlem
Citat:
En rättelse från mej. Det var Sydsvenska Dagbladet som förtalade Dag Hammarskjöld. Inte två orivatpersoner.

Misstänkte att så var fallet då två privatpersoner inte kan bli indragna i tryckfrihetsbrott utan utgivningstillstånd.
Citera
2026-01-20, 18:43
Medlem
Citat:

Tryckfrihetsförordningen är från 1766. Jury som del av rättsprocessen infördes i tryckfrihetsförordningen 1815.

Man ändrade bestämmelsen om juryn 1949 så den fick lite mindre makt.
Före 1949 så var juryns beslut helt bindande och kunde inte överklagas.
Sedan ändringen så är juryns beslut enbart bindande vid friande dom, vid fällande dom är inte domstolen bunden av deras beslut och en fällande dom i domstolen kan överklagas.
Citera
2026-01-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sedan när började Sverige ha jury?

Vi har jury enbart i tryckfrihetsmål.
Det infördes i tryckfrihetsförordningen 1815.
Citera
2026-01-20, 18:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Juryn rekommenderar inte åtal, den friar eller fäller. Domstolen bestämmer sedan straffet vilket i princip alltid brukar bli villkorlig dom för en förstagångare (henne tidigare brottskarriär är nog inte relevant här).

Ganska säkert en villkorlig fängelsedom en bit upp på skalan. Så dagsböter på det. Skadestånd också.

Upprepar hon sedan uthängningarna och någon väcker åtal igen, ja då får hon skaka galler ett tag.
Citera
2026-01-20, 19:17
Medlem
Det spelar ingen roll då det troligen blir ett solidariskt betalningsansvar. Vilket betyder att företaget också blir betalningsskyldig. Kan inte företaget betala så blir det konkurs och utmätning på tillgångar och egendom. Täcker inte det skulden så blir det som är kvar överfört till henne personligen och staten betalar ut resterande till han som stämt och sen blir hon betalningsskyldig staten istället.
Citat:
Ursprungligen postat av thinkmachine
Detta är en storm i ett vattenglas.

Pundar-Sara har redan miljonskulder. Hon kommer alltså inte kunna betala böter eller skadestånd den här gången heller.

Hon får villkorligt fängelse vilket inte innebär något rent konkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in