2026-01-19, 23:22
Medlem
Ett kanske okänt fenomen kallas PWM känslighet.

När jag hade min förra mobil blev jag allt mer känslig för att titta på skärmen. Jag provade höja och sänka ljuset och massa annat, men det blev bara värre. Till slut gav det mig stora smärtor även dagen efter.

Vad jag inte visste var att mina ögon utvecklat en känslighet mot PWM. Detta är en slags extremt snabba ljusförändringar i mobilen. (Det är tekniskt förklara, den som vill veta kan googla)

När ens ögon väl blivit skadade (troligen rätt uttryck) så kommer man få problem med allt fler mobiler. Tråkigt nog är ofta de dyraste mobilerna de som är mest sannolika orsaka problemet. Samsung och iPhone nämns ofta som de som orsakat folk problem.

Det diskuteras rätt mycket i en tråd på Reddit som heter PWM_sensitivity.

Eftersom det dock är nästan okänt bryr sig ingen om det. Telefontillverkare exempelvis. Det finns inga gränsvärden.

Jag vet inte om tråden ska ligga här eller under teknik. Men för mig är det en hälsofråga.

Efter att ha köpt och sålt tre olika mobiler har jag nu en som har LCD skärm och problemen är borta.

Jag startar denna tråd utifall det finns andra som har detta problem och kanske inte vet vad det beror på.

Tyvärr kan ögon inte vänja sig ... Börjar man få ont av en mobil eller en laptop skärm måste man snarast sluta använda den.
Citera
2026-01-19, 23:31
Medlem
mikaelss avatar
Typ som 'elallergi'?
Citera
2026-01-19, 23:36
Medlem
sommarlovs avatar
Märker du skillnad på datorer, där man kan testa flera olika fps?
Citera
2026-01-20, 10:23
Medlem
Det är ett välkänt problem som drabbar vissa.

I iOS 26 för iPhone 17 och Air finns en inställning som kan lindra besvären.

https://www.macrumors.com/2025/09/09/iphone-17-pro-pwm-toggle/
Citera
2026-01-20, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Typ som 'elallergi'?

PWM-känslighet kan vara ett verkligt fenomen för trötta ögon eller ont i huvet särskilt vid sämre implementationer som har lägre frekvenser och har ingenting med de helt psykosomatiska "elallergi" eller "mikrovågskänslighet" att göra.
Jämför med de gamla monitorerna som fanns innan flatscreens blev en grej, och tydligt flimrade om uppdateringsfrekvensen var låg. Detta är typ samma grej fast mindre uppenbart.
Citera
2026-01-20, 11:14
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
PWM-känslighet kan vara ett verkligt fenomen för trötta ögon eller ont i huvet särskilt vid sämre implementationer som har lägre frekvenser och har ingenting med de helt psykosomatiska "elallergi" eller "mikrovågskänslighet" att göra.
Jämför med de gamla monitorerna som fanns innan flatscreens blev en grej, och tydligt flimrade om uppdateringsfrekvensen var låg. Detta är typ samma grej fast mindre uppenbart.
En CRT har en fast svepfrekvens, och dess 'pixlar', dvs fosforpunkter, lyser bara en kort stund, därför måste de refreshas hela tiden. Icke så med en LED, har du en statisk bild behöver LED överhuvudtaget inte uppdateras, pixlarna lyser tills de släcks.
Alltså låter det en smula som elallergi.
Citera
2026-01-20, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En CRT har en fast svepfrekvens, och dess 'pixlar', dvs fosforpunkter, lyser bara en kort stund, därför måste de refreshas hela tiden. Icke så med en LED, har du en statisk bild behöver LED överhuvudtaget inte uppdateras, pixlarna lyser tills de släcks.
Alltså låter det en smula som elallergi.

Nej, du har missförstått. PWM används för att reglera ljusstyrkan på OLED.
PWM 1% av cykeln = 1% ljuseffekt ut tex. Använder du skärmen på full karutta kanske det inte blir något flimmer, men det är många fall också obehagligt eftersom det blir så starkt.
Citera
2026-01-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Märker du skillnad på datorer, där man kan testa flera olika fps?

Personligen har jag inte problem med datorskärmar, vilket andra har.

Troligen pga jag använder äldre skärmar som inte har det problemet. (10 år+)

Ju nyare saker desto större risk man får problem.

De som tror det är påhittat kan googla på pwm sensitive. En sak mot motsäger att det skulle vara påhittat är att vi som har problemet har det i så olika omfattning beroende på skärm. Får vi bara en skärm utan detta mätbara flimmer så får vi inga problem utan kan leva våra liv.

Men det spelar förstås ingen roll oavsett hur många hänvisningar man gör till studier eller texter eller beskrivningar, så kommer folk som inte själva upplevt det att kalla det för påhittat. Det förväntade jag mig också.

Jag vill bara att fler ska vara medvetna om detta. När mina ögon fick allt mer problem fortsatte jag ändå använda min mobil i ett halvår. För jag visste inte om att detta fanns. Nu kan jag inte ens titta på en flimrande skärm ens en liten stund. Dessutom flimrar mobiler allt mer med nya modeller, så problemet kommer bara växa, utan att tillverkarna bryr sig.
Senast redigerad av grelin1999 2026-01-20 kl. 13:56.
Citera
2026-01-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Personligen har jag inte problem med datorskärmar, vilket andra har.

Troligen pga jag använder äldre skärmar som inte har det problemet. (10 år+)

Ju nyare saker desto större risk man får problem.

Ja din upplevelse skulle vara fullt logisk - övergången från små lysrör till LED gällande bakgrundsbelysning för TFT-skärmar började komma in på allvar för ca. 10 år sen.

Att det tydligen finns en hel del som kan förnimma detta flimmer, antingen från PWM av bakgrundsbelysning till en TFT eller pixlarna direkt på en LED-skärm, och blir störda av det är något oväntat då frekvenserna är så höga, brukar röra sig om flera hundra hertz. Gamla CRT-skärmar måste ha varit rena terrorn för den kategorin människor.

Men jag köper det och det är definitivt inte i samma kategori som inbillningssjukor likt elallergi eller mobilstrålningskänslighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in