2026-01-19, 22:24
Medlem
jontepsgs avatar
Har ett värdland i modern tid någonsin skämt ut sig så mycket som Marocko gjort denna turnering? Men jag antar att vi inte kommer behöva vänta så länge för att se ytterligare ett värdland skämma ut sig..

Följer inte mycket landslagsfotboll, därav frågan.
Citera
2026-01-19, 22:33
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Har ett värdland i modern tid någonsin skämt ut sig så mycket som Marocko gjort denna turnering? Men jag antar att vi inte kommer behöva vänta så länge för att se ytterligare ett värdland skämma ut sig..

Följer inte mycket landslagsfotboll, därav frågan.

Japp. Qatar, Ryssland och garanterat USA.

Marocko spelar däremot grym fotboll och dominerar kontinenten på alla plan. Många negrer i Afrika känner ett mindervärdeskomplex och skriker korruption för minsta grej.

Marocko gjorde en fenomenal turnering och hade fler chanser (om inte riktigt lika klara som Senegal).

Att domarnivån varit katastrof turneringen igenom är inte Marockos fel utan CAF.

Så tycker inte Marocko skämde ut sig. Dem tog sig till final med en enorm press och dem gjorde det bra.
Senast redigerad av tjallepetter 2026-01-19 kl. 22:38.
Citera
2026-01-19, 22:40
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Japp. Qatar, Ryssland och garanterat USA.

Marocko spelar däremot grym fotboll och dominerar kontinenten på alla plan. Många negrer i Afrika känner en mindervärdeskomplex och skriker korruption för minsta grej.

Marocko gjorde en fenomenal turnering och hade fler chanser (om inte riktigt lika klara som Senegal).

Att domarnivån varit katastrof turneringen igenom är inte Marockos fel utan CAF.

Så tycker inte Marocko skämde ut sig. Dem tog sig till final med en enorm press 8xh dem gjorde det bra.

Jag tänkte dock inte på vad dom gjorde på planen, utan hur alla betedde sig utanför planen. Hela grejen med handdukarna är så jävla pinsamt. Att spelare som Hakimi och den andra snubben som ställer sig i vägen för reservmålvakten bara för att han inte ska kunna använda SIN handduk, så jävla osportsligt.

Att 5-6 bollkallar påhejade av publiken jagar en spelare för att försöka sno en handduk dom inte ens ska peta på. Vilket dom tydligt fått instruktioner om att görs eftersom det skedde i flera matcher. Ett normalt värdsland hade slängt ut ungjävlarna direkt.

Journalister som springer ut ur presskonferensen när vinnarnas tränare kommer in, och sen går Marockos tränare ut och säger att Senegals tränare förstör AFCONs rykte.

Om dom dominerar så jävla hårt så är det väl inte fenomenalt att ta sig till final..
Citera
2026-01-19, 22:51
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Jag tänkte dock inte på vad dom gjorde på planen, utan hur alla betedde sig utanför planen. Hela grejen med handdukarna är så jävla pinsamt. Att spelare som Hakimi och den andra snubben som ställer sig i vägen för reservmålvakten bara för att han inte ska kunna använda SIN handduk, så jävla osportsligt.

Att 5-6 bollkallar påhejade av publiken jagar en spelare för att försöka sno en handduk dom inte ens ska peta på. Vilket dom tydligt fått instruktioner om att görs eftersom det skedde i flera matcher. Ett normalt värdsland hade slängt ut ungjävlarna direkt.

Journalister som springer ut ur presskonferensen när vinnarnas tränare kommer in, och sen går Marockos tränare ut och säger att Senegals tränare förstör AFCONs rykte.

Om dom dominerar så jävla hårt så är det väl inte fenomenalt att ta sig till final..

Håller med om handdukarna. Fattade inte det där faktiskt och det är väldigt onödigt må jag säga.

Däremot tror jag inte bollkallarna blev beordrade att göra så utan dem agerade nog på eget bevåg.

Försvarar inte beteendet kring handduken men det är ganska harmlöst ändå.

Problemet blir nog när Senegal på riktigt lämnar planen för att dem inte håller med om ett korrekt domslut (straffen). Kan förstå att man blir arg över bortdöma målet dock.

Sen så försöker ju Senegals supportar storma planen och skadar x antal säkerhetsvakter.

Stökig final pga inkompetent domare men det kan inte Marocko råd över.

Min teori är att neger domare inte klarar av pressen när hela stadion är för hemmalaget.

Marocko är just nu rankade 8a i världen och har vunnit det mesta på senare tid.
Citera
2026-01-19, 23:48
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Håller med om handdukarna. Fattade inte det där faktiskt och det är väldigt onödigt må jag säga.

Däremot tror jag inte bollkallarna blev beordrade att göra så utan dem agerade nog på eget bevåg.

Försvarar inte beteendet kring handduken men det är ganska harmlöst ändå.

Problemet blir nog när Senegal på riktigt lämnar planen för att dem inte håller med om ett korrekt domslut (straffen). Kan förstå att man blir arg över bortdöma målet dock.

Sen så försöker ju Senegals supportar storma planen och skadar x antal säkerhetsvakter.

Stökig final pga inkompetent domare men det kan inte Marocko råd över.

Min teori är att neger domare inte klarar av pressen när hela stadion är för hemmalaget.

Marocko är just nu rankade 8a i världen och har vunnit det mesta på senare tid.

Att dom lämnade planen hade väl att göra med att fansen(deras fans dvs.) började fucka ur och iaf gav ett försök till att storma planen. Det kan vara så, är osäker om det stämmer. Men om tränaren ser att saker började spåra ur så gör han rätt i att ta av spelarna från planen. Som jag såg det så gjorde han det inte enbart pga straffen, men jag såg inte matchen live så det är svårt att veta exakt hur dramatisk stämningen var just då.

Anledningen till att jag tror det där med bollpojkarna är för att det började tidigare i tävlingen och blev värre för varje match. Någon på reddit hade identifierat att samma killar i finalen där och gjorde samma sak dä. Det kanske inte var beordrat från början, men att dom blev fler och fler samt agerade mer aggressivt utan att slänges ut får iaf mig att tänka att dom uppmuntrades till att fortsätta.

Tråkigt att AFCON får ett avslut som det här. Minns för 20 år sedan när tävlingen sågs som ett skämt, det vore sorgligt om tävlingen gick bakåt. Det är så mycket mer känslor i den här turneringen än VM/EM.
Citera
2026-01-20, 09:10
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Att dom lämnade planen hade väl att göra med att fansen(deras fans dvs.) började fucka ur och iaf gav ett försök till att storma planen. Det kan vara så, är osäker om det stämmer. Men om tränaren ser att saker började spåra ur så gör han rätt i att ta av spelarna från planen. Som jag såg det så gjorde han det inte enbart pga straffen, men jag såg inte matchen live så det är svårt att veta exakt hur dramatisk stämningen var just då.

Anledningen till att jag tror det där med bollpojkarna är för att det började tidigare i tävlingen och blev värre för varje match. Någon på reddit hade identifierat att samma killar i finalen där och gjorde samma sak dä. Det kanske inte var beordrat från början, men att dom blev fler och fler samt agerade mer aggressivt utan att slänges ut får iaf mig att tänka att dom uppmuntrades till att fortsätta.

Tråkigt att AFCON får ett avslut som det här. Minns för 20 år sedan när tävlingen sågs som ett skämt, det vore sorgligt om tävlingen gick bakåt. Det är så mycket mer känslor i den här turneringen än VM/EM.

Nej dem lämnade planen för att dem ansåg att det inte var straff och att dem borde fått målet innan godkänt.

Deras fans försökte storma i samma veva.

Japp, hände i Nigeria matchen också men jag tycker det äe ganska harmlöst. Det är en handduk.

Kom dessutom nyheter om att en marockansk säkerhetsvakt ligger i koma efter att ha fått en stol över sig av Senegals fans.

Ja det var tråkigt. Marocko tog turneringen till en ny nivå med infrastruktur i världsklass. Tyvärr var inte domarna i samma klass.
Citera
2026-01-20, 22:07
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Nej dem lämnade planen för att dem ansåg att det inte var straff och att dem borde fått målet innan godkänt.

Deras fans försökte storma i samma veva.

Japp, hände i Nigeria matchen också men jag tycker det äe ganska harmlöst. Det är en handduk.

Kom dessutom nyheter om att en marockansk säkerhetsvakt ligger i koma efter att ha fått en stol över sig av Senegals fans.

Ja det var tråkigt. Marocko tog turneringen till en ny nivå med infrastruktur i världsklass. Tyvärr var inte domarna i samma klass.

Då uppfattade jag situationen fel när jag såg extended highlights, där såg det som sagt ut som att dom lämnar planen pga att dom är säkra på att planen håller på att stormas. Men ja jävlar, då förstår jag Marockos tränares utspel mot Senegals tränare. Riktigt dåligt gjort.

Vadå harmlöst? Handduken är där för att hjälpa målvakten med flera saker, hur kan det vara harmlöst att spelare, funktionärer och bollpojkar går långt över gränsen för att Mendy eller Nwabalis inte ska kunna ha tillgång till sina handdukar? Det är så jävla osportsligt som spelare att bete sig som dom gör, och ännu osportsligare som värdnation att inte se till att problemet åtgärdas efter semifinalen. Det är afrikas största fotbollsturnering det handlar om..

https://youtube.com/shorts/Tekz2Df6qSw?si=cR76LDZGMMoDs377 under semifinalen, och direkt efter att Nwabali fått hämta en ny handduk(notera kläderna på personen som snor handduken, undrar vad hans egentliga uppgifter är..) - https://t.me/intvideos111/5738

https://www.youtube.com/shorts/CcTvMKm-Vzg - bisarra scener under finalen.

CAF borde dela ut böter till bägge lagen, men med tanke på att Marocko vinner fair play-priset så har jag svårt att se att det kommer bli mycket böter.. Inget av finallagen förtjänar priset.
Citera
2026-01-20, 22:33
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Då uppfattade jag situationen fel när jag såg extended highlights, där såg det som sagt ut som att dom lämnar planen pga att dom är säkra på att planen håller på att stormas. Men ja jävlar, då förstår jag Marockos tränares utspel mot Senegals tränare. Riktigt dåligt gjort.

Vadå harmlöst? Handduken är där för att hjälpa målvakten med flera saker, hur kan det vara harmlöst att spelare, funktionärer och bollpojkar går långt över gränsen för att Mendy eller Nwabalis inte ska kunna ha tillgång till sina handdukar? Det är så jävla osportsligt som spelare att bete sig som dom gör, och ännu osportsligare som värdnation att inte se till att problemet åtgärdas efter semifinalen. Det är afrikas största fotbollsturnering det handlar om..

https://youtube.com/shorts/Tekz2Df6qSw?si=cR76LDZGMMoDs377 under semifinalen, och direkt efter att Nwabali fått hämta en ny handduk(notera kläderna på personen som snor handduken, undrar vad hans egentliga uppgifter är..) - https://t.me/intvideos111/5738

https://www.youtube.com/shorts/CcTvMKm-Vzg - bisarra scener under finalen.

CAF borde dela ut böter till bägge lagen, men med tanke på att Marocko vinner fair play-priset så har jag svårt att se att det kommer bli mycket böter.. Inget av finallagen förtjänar priset.

Kan hålla med om att det ser riktigt illa ut gällande handduken.
Dock är det en tjuvknep många gör för att "störa" motståndaren, sett liknande händelser många gånger, särskilt i Sydamerika.
Marocko gjorde dock misstaget att försöka till varje pris vilket är beklagligt.

Håller med om att Marocko bör böta för handduksincidenten men Senegal borde bannad från världsfotbollen ett bra tag framöver.

Apor till fans och ett beteende från stenåldern.

Marockos lag gjorde inget fel utan det är domaren och CAF som ska stå till svars för domarbesluten.

Man har beskyllt Marocko för allt (t.ex skyllde Senegals tränare på myggor i hotellet som är ett 5 stjärnigt hotell i Tanger) trots världsklass behandling och infrastruktur.

Förra AFCON bodde 4 landslag på samma 1 stjärniga hotell i en usel miljö och planerna var jordplättar. Inget klagomål överhuvudtaget då.

Man har en enorm avund och hat gentemot Marocko och vad dem gjort för kontinenten.
Citera
2026-01-21, 00:34
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:

Tre fel i en mening. Jag förstår att du tycker att marockanerna inte gjorde nåt fel och förtjänade fair play-utmärkelsen.
Citera
2026-01-21, 08:49
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Tre fel i en mening. Jag förstår att du tycker att marockanerna inte gjorde nåt fel och förtjänade fair play-utmärkelsen.

Inget fel alls. Pape Thiaw har redan gått ut och sagt varför dem lämnade planen, dvs på grund av domarbesluten.
Citera
2026-01-23, 00:00
Medlem
karlsoons avatar
Tänk att inte ens på en fotbollsplan kan dom hålla sams. Den där circus turneringen är ju rena rama skämtet.
Citera
2026-01-24, 16:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Märkliga påståenden eller avslöjanden här:

https://www.flashscore.com/news/soccer-africa-cup-of-nations-senegal-official-reveals-disturbing-revelations-before-beating-morocco- to-afcon-title/zNb87DGt/

Citat:
Speaking in a latest interview, a few days after the AFCON concluded, Bacary Cisse, member of the FSF and president of the Communication Commission, detailed how Senegal players turned sick hours before the final game kicked off in Rabat.

“I called Sadio Mane, and he explained to me that Krepin Diatta had felt unwell and had been taken to the hospital. It was only later that we learned he had been replaced in the starting eleven,” said Cisse in an interview with TFM.

Cisse, who was present on the sidelines during the final, continued: “During the players’ warm-up, three minutes later, I saw Ousseynou Niang collapse.

“Mayacine told me he had the same symptoms as Krepin Diatta. Diatta was sitting in a wheelchair, seemingly losing control of his tongue; it was truly disastrous.

“He was then taken to the hospital. Pape Matar Sarr, who had warmed up before halftime, also collapsed in the locker room at the break. He had the same symptoms as Krepin and Ousseynou. It was complicated for Krepin, and for Pape Matar and Ousseynou, it seemed even more serious. It was really very strange.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in