2026-01-19, 23:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ett indiskt pucko som tuggar kokablad ute på en bönematta, framstår som en idiot jämfört med en amerikan. Skillnaden är att denna pucko betalar inget, jämfört med den hårt arbetande amerikanen.

USA är känd för att ha enorma priser till enorma löner. Då är frågan hur dyra priserna är.
Jag har bland annat fått höra att man får betala 25 dollar för en pizza. Vilket är 250 kr.
Jag trodde att USA hade billig mat, billig bensin, billiga hus och allt var köparens marknad. Men det verkar inte vara det? Idag är det säljarens marknad? Rätt mig om jag har fel?

Har tullarna gjort det bättre för amerikanen?
Citera
2026-01-19, 23:16
Medlem
Tullarna gör det dyrare för amerikanerna naturligtvis hur korkad är du?
Citera
2026-01-19, 23:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans

Hur mycket dyrare?
Vad har gått upp i pris?
Går amerikaner på knä?
Eller bryr dom sig inte?
Citera
2026-01-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ett indiskt pucko som tuggar kokablad ute på en bönematta, framstår som en idiot jämfört med en amerikan.
Kokablad, Sydamerika är en bra bit bort från Indien lille Tompa, var det längesedan du hade geografi i skolan?
I Indien är de flesta hinduer eller sikher, i norra Indien finns en del muslimer men det är äckligt pack från Pack-i-stan.
Du måste ha nallat ordentligt på flaskan idag lille Tompa.
Citera
2026-01-20, 00:42
Medlem
Citat:
Ett indiskt pucko som tuggar kokablad ute på en bönematta, framstår som en idiot jämfört med en amerikan. Skillnaden är att denna pucko betalar inget, jämfört med den hårt arbetande amerikanen.

USA är känd för att ha enorma priser till enorma löner. Då är frågan hur dyra priserna är.
Jag har bland annat fått höra att man får betala 25 dollar för en pizza. Vilket är 250 kr.
Jag trodde att USA hade billig mat, billig bensin, billiga hus och allt var köparens marknad. Men det verkar inte vara det? Idag är det säljarens marknad? Rätt mig om jag har fel?

Var i USA för ca 3 år sedan. Allt var verkligen svindyrt, gick man ut och åt så kändes det som att allt var dubbelt så dyrt som i Sverige. Sedan ska det dricksas också.

Då var dollar mot SEK svindyr och vår valuta var historiskt låg. Idag är SEK lite starkare så saker och ting kanske är 10%-20% billigare nu än för 3 år sedan.
Citera
2026-01-20, 00:45
Medlem
Riksreptilens avatar
Det verkar knorras en del över bl a livsmedelspriserna som inte gått ner så mycket som utlovats.

Tullarna skulle även ordna fler inhemska jobb (kombinerat med ICE skulle få ut fler illegala emigranter) men siffrorna, står och stampar vid drygt 4,5 % fortsatt och det påverkar även upplevd privatekonomin.

https://www.dagensps.se/bors-finans/usas-arbetsmarknad-knakar-hogsta-arbetslosheten-pa-fyra-ar/

" Flera analytiker beskriver situationen som en avmattning i arbetsmarknaden. Trots att jobben växer på pappret, är den totala rekryteringsaktiviteten svag och många företag håller kvar vid nuvarande personal snarare än att anställa ny."
Citera
2026-01-20, 01:45
Medlem
$25 pizza beror ju både på stat och pizzeria. Alla är olika.

Här har du t ex en som kan anses vara en av de medeldyra https://www.dominos.com/deals Och en stor pizza räcker till 2 ganska hungriga vuxna eller 3 vuxna med svenska mått om de brukar dela på en svensk pizza. Långt under $25 per pizza.
Citera
2026-01-20, 01:54
Medlem
Rent praktiskt så innebär tullar att det blir ett högre pris i USA. En europeiskt bil som kostade 100.000 kr kommer med en tull på 25% att kosta 125.000 kr. Nu är det inte riktigt så enkelt som i exemplet, men ändå.

Det gör att produkten blir dyrare för den amerikanske konsumenten, som ju betalar tullavgiften. Om produkten inte säljs, då är det ingen tullavgift. Nu kan det europeiska företaget i teorin välja att inte höja priset utan själva minska sin vinstmarginal i hopp om att behålla marknadsandelar och fortsätta sälja lika många produkter.

Iallafall att sälja färre produkter innebär att europeiska företaget inte behöver lika många anställda längre, dvs tullarna försvagar vinstmarginaler och arbetsmarknaden i europa.

Trumps långsiktiga syfte är att den amerikanske konsumenten då istället köper en amerikansk bil, på så sätt stärker egna arbetsmarknaden.

Men när Trump rör om i grytan och dessutom ändrar sig hela tiden så hänger inte produktionen med. Det är inte bara att flytta en fabrik eller att starta upp en större produktion, nya fabriker i USA. Sådant tar tid och kostar mycket pengar i form av investeringar, därför är det mest sannolikt att den amerikanske konsumenten åtminstone för de närmaste åren får betala nästan fullt pris för tullen.

Vilket innebär att produkten blir dyrare ja.

Indirekt så är det en extra skatt på den amerikanske konsumenten, för tullpengarna går till Trump.
Citera
2026-01-20, 04:41
Medlem
Inkommers avatar
En large pepperoni lover på pizza hut verkar kosta runt 220 spänn i usa. I Sverige kostar den 249.
Citera
2026-01-20, 09:04
Medlem
RiverStyxs avatar
Jag har kollat en massa streams där Amerikaner klagar att de inte har råd att leva och visst gnälls det på att maten är dyr och inflation generellt. Men det som verkligen sticker ut är ett par andra saker:

Huspriser. Även om det inte i pengar är dyrare än här tillkommer så mycket i USA. Räntorna är högre, amorteringstakten är i princip alltid över 30 år sen har de fastighetsskatt som kan vara sinnessjukt dyr och hemförsäkring som oftast är galet dyr. Och har du lån på ditt hus MÅSTE du ha hemförsäkring enligt lag.

Försäkringar förtjänar ett eget litet avsnitt här för det är inte bara hemförsäkring utan vill du ha sjukförsäkring och inte har turen att jobba för rätt arbetsgivare kan det gå på flera hundra dollar i månaden. Bilförsäkringar på 3-400 dollar i månaden verkar normalt där. Jag fattar inte hur det kan vara så satans dyrt men kanske krockar de hit och dit och kanske stjäls det bilar stup i kvarten.

Bilar verkar de besatta av och köper de flesta på avbetalning men dyra kostnader varje månad. 7-800 dollar anses inte ens särskilt mycket.

Krediktkortsräntor. De verkar blippa det mesta utan att fundera över om de har råd och sen inte betala av kreditkortet varje månad så dyra räntor börjar ticka.

Studielån. Inte ovanligt med flera hundra tusen dollar i studieskuld. Räntorna redan på de federala lånen kan vara 7-8% och många har utöver detta tagit lån hos privata institut med ockerräntor upp till nästan 20%.

Summerat skulle jag säga att många Amerikaner sitter fast med åt helvete för höga fasta kostnader och det är därför deras ekonomi är skit. Mycket är helt självförvållat medans annat mer ser ut som systemfel inom vissa områden. Men det är de fasta utgifterna som knäcker dem. Sen märker de det mer när en Bigmac gått från $4 till $7 på kort tid och rasar över det.
Citera
2026-01-20, 09:17
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanochhans
Ingen kan vara så korkad och ignorant som du euro-blatte.
Det är länder under EUs kontroll som har en större inflation än USA.
USAs inflation har minskat sedan sanktionerna
Citera
2026-01-20, 10:12
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Antar att det är en retorisk fråga ? Såklart inte.Det förvärrar en redan pressande situation , prisökningar samtidigt som löner inte följer med.

Amerikanen mår inte bra. Kreditkort används numera av hälften av alla amerikanare för att köpa mat, bensin och betala fasta kostnader som el och vatten.
https://affordablehousinghub.org/affordable-housing/crisis-fatigue-the-burnout-behind-the-cost-of-living-in-america
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in