2026-01-19, 21:39
Medlem
Finns det någon PDF man kan få tag i som sammanställer alla arbetsrättsliga lagar? Typ Arbetsrätten totalt?

Tack för hjälp om du har det så blir jag extremt glad och lycklig på samma gång!
Citera
2026-01-19, 22:27
Medlem
Enterprises avatar
Varför just PDF?

Det är framförallt LAS som är relevant.
Citera
2026-01-19, 22:35
Medlem
bogerts avatar
Det är semesterlagen som är vicktigast!

Arbetstidelagen för centerpartister.
Citera
2026-01-20, 12:14
Medlem
Varför inte be AI, typ Chatgpt, sammanställa ett pdf åt dig?
Citera
2026-01-20, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Finns det någon PDF man kan få tag i som sammanställer alla arbetsrättsliga lagar? Typ Arbetsrätten totalt?

Tack för hjälp om du har det så blir jag extremt glad och lycklig på samma gång!

Det beror på, är du juriststudent har du sannolikt tillgång till databaser som JUNO, där kan du ladda hem vissa böcker i pdf genom att "skriva ut" spara som PDF (om du har Mac). Annars är det tyvärr köpa hem ett kompendium/lagtextsamling eller låna på ett universitetsbibliotek.

Brukar oftast heta något i stil med arbetsrätt 2026 aktuella lagtexter.

Tex:

Alternativt kommer du åt böckerna genom en gratis tjänst som legimus (yngre studenterna "fuskade" med detta innan jag tog min examen). Tjänsten är egentligen avsedd för personer med läs och skrivsvårigheter men de bränner hellre sina pengar på annat än kurslitteratur.

Annars är det bara innehållsförteckningen du behöver sedan kan du själv ladda hem lagarna i pdf format från tex. Svensk författningssamling eller dokument och lagar på riksdagens hemsida.

Medbestämmandelagen
Utstationeringslagen
Lagen om anställningsskydd
Uthyrningslagen
Främjandelagen
Visselblåsarlagen
Förtroendemannalagen
Arbetstidslagen
Semesterlagen
Studieledighetslagen
Föräldraledighetslagen
Lagen om ledighet för näringsverksamhet
Lagen om ledighet av trängande familjeskäl
Lagen om ledighet för att pga sjukdom prova annat arbete
Diskrimineringslagen
Lagen mot diskriminering av deltid/visstid
Sjuklönelagen
Kvittningslagen
Lagen om offentlig anställning
Lagen om rättegången i arbetstvister
Senast redigerad av sweetcrypto 2026-01-20 kl. 12:54.
Citera
2026-01-20, 14:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Juridik
/Moderator
Citera
2026-01-20, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Medbestämmandelagen
Utstationeringslagen
Uthyrningslagen
Främjandelagen
Visselblåsarlagen
Förtroendemannalagen
Arbetstidslagen
Semesterlagen
Studieledighetslagen
Föräldraledighetslagen
Diskrimineringslagen
Sjuklönelagen
Kvittningslagen

Ett par lagar som inte finns med i den ovanstående listan.

Arbetsmiljölagen
Lagen om betalningsföreläggande för fordringar i arbetstvister
Lagen om fullmaktsanställning
Lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar
Lagen om inskränkning i rätten att överklaga
Lagen om vissa anställningsfrämjande åtgärder
Regeringsformen (2 kap. 14 §)

Finns säkert fler, samt att det finns fler viktiga förordningar.
Senast redigerad av Utredaren2021 2026-01-20 kl. 16:28.
Citera
2026-01-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Varför just PDF?

Det är framförallt LAS som är relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Det är semesterlagen som är vicktigast!

Arbetstidelagen för centerpartister.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Varför inte be AI, typ Chatgpt, sammanställa ett pdf åt dig?

Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Det beror på, är du juriststudent har du sannolikt tillgång till databaser som JUNO, där kan du ladda hem vissa böcker i pdf genom att "skriva ut" spara som PDF (om du har Mac). Annars är det tyvärr köpa hem ett kompendium/lagtextsamling eller låna på ett universitetsbibliotek.

Brukar oftast heta något i stil med arbetsrätt 2026 aktuella lagtexter.

Tex:

Alternativt kommer du åt böckerna genom en gratis tjänst som legimus (yngre studenterna "fuskade" med detta innan jag tog min examen). Tjänsten är egentligen avsedd för personer med läs och skrivsvårigheter men de bränner hellre sina pengar på annat än kurslitteratur.

Annars är det bara innehållsförteckningen du behöver sedan kan du själv ladda hem lagarna i pdf format från tex. Svensk författningssamling eller dokument och lagar på riksdagens hemsida.

Medbestämmandelagen
Utstationeringslagen
Uthyrningslagen
Främjandelagen
Visselblåsarlagen
Förtroendemannalagen
Arbetstidslagen
Semesterlagen
Studieledighetslagen
Föräldraledighetslagen
Diskrimineringslagen
Sjuklönelagen
Kvittningslagen

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren2021
Ett par lagar som inte finns med i den ovanstående listan.

Arbetsmiljölagen
Lagen om betalningsföreläggande för fordringar i arbetstvister
Lagen om fullmaktsanställning
Lagen om rätten till arbetstagares uppfinningar
Lagen om inskränkning i rätten att överklaga
Lagen om vissa anställningsfrämjande åtgärder
Regeringsformen (2 kap. 14 §)

Finns säkert fler, samt att det finns fler viktiga förordningar.

Jag vill ha allt sammanställt i en PDF som är 100% korrekt för att kunna köra det igenom AI när jag behöver ha svar. Jag har märkt att om jag har en PDF med information så kan AI mycket bättre och mer utförligt lämna information och hallucinerar ingenting jämfört med om jag skulle börja ställa frågor som är lite invecklade om just lagar osv annars. Därav PDF kravet. Så skapar man en egen "RAG" och kör så det ryker
Citera
2026-01-20, 18:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Jag vill ha allt sammanställt i en PDF som är 100% korrekt för att kunna köra det igenom AI när jag behöver ha svar. Jag har märkt att om jag har en PDF med information så kan AI mycket bättre och mer utförligt lämna information och hallucinerar ingenting jämfört med om jag skulle börja ställa frågor som är lite invecklade om just lagar osv annars. Därav PDF kravet. Så skapar man en egen "RAG" och kör så det ryker
AI är en språkmodell och besitter varken kunskap eller analytisk förmåga. Att mata in lagar hos en sådan språkmodell är nog det sämsta man kan göra om man vill ha rättsligt relevanta svar på sina frågor. Inte ens en mänsklig jurist kan ge korrekta juridiska svar genom att endast se till lagtexten, utan man måste även se till rättsfall, förarbeten och doktrin.

Kontakta en jurist istället.
Citera
2026-01-21, 00:26
Medlem
Citat:

Jag skulle starkt avråda dig från att ens försöka låta AI vägleda dig, än mindre att utgå från dess slutsatser.

Att AI fungerar väl inom vissa områden, såsom medicin, beror på att den har tränats på ett mycket omfattande och relativt homogent material - i praktiken hela den samlade medicinska litteraturen.

När det gäller svensk lagstiftning är däremot mängden och tillgängligheten av relevant träningsdata alltför begränsad för att AI ska kunna lämna tillförlitliga eller nyanserade svar.

Först när AI når någon form av verkligt generell intelligens, och på ett tillförlitligt sätt kan extrapolera slutsatser utifrån begränsat och kontextberoende underlag, finns det skäl att börja förlita sig på den.
Citera
2026-01-21, 09:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Du kan gå in på riksdagens hemsida för varje lag som listas i tråden och trycka på "Skriv ut" och sedan ändra skrivare till "Microsoft PDF" eller liknande, om du sitter vid Windows.

Sen är ju frågan hur du ska säkerställa att du får rätt information även om du ber AI läsa lagen åt dig. AI är relativt kass på att läsa lagstiftning, även när man matar den med information.

Men du gör såklart som du själv vill. Har du frågor så är du välkommen att starta en tråd här i juridikforumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in