2024-03-13, 10:08
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eluttaget
Efter 14 dagar har min cubensis cambodian growkit fortfarande inte växt. Vad gör jag för fel? Det är lite vitt vid kanterna av growkitet om man ser på den ovanifrån men i övrigt har det inte hänt någonting.

Enligt instruktionerna på Elephantos ska man inte lufta eller spreja vatten i påsen. Jag har runt 21 grader hemma och lite indirekt solljus under dagen. Hjälp mig!

kan ta 4-5 veckor innan den startar första gången.
Citera
2024-03-16, 07:21
Medlem
Tfvhts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianbenny
Ofan!
men hur ser dom på sprutor med mycelium i?

Hur ska man beställa på säkrast sätt då?

Mycelium som är flytande tror jag är väldigt ovanligt på marknaden, allt är väl flytande sporprint vad jag har sett. Köp bara ett sporprint, flytande eller ej.
Det är när det kommer till mycelium som har växt i ett substrat t.ex. ris dom kan dra det under förberedelse till narkotikabrott så som jag förstår det.
Citera
2024-04-15, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tfvht
Mycelium som är flytande tror jag är väldigt ovanligt på marknaden, allt är väl flytande sporprint vad jag har sett. Köp bara ett sporprint, flytande eller ej.
Det är när det kommer till mycelium som har växt i ett substrat t.ex. ris dom kan dra det under förberedelse till narkotikabrott så som jag förstår det.

Ja såklart du har helt rätt.
Citera
2024-05-20, 08:07
Medlem
Jag tänkte köpa ett growkit men jag har läst igenom tråden och blir lite nervös kring den här nya lagen om förberedelse för narkotikabrott. Gäller den lagen alla growkits med mycelium?
Om dom skulle ta den och det står mitt namn och adress på den, är det bara att neka eller kan dom göra något även om man nekar? Företagen släpper la ändå inte information om vilka som köpt?
Lådan ska ändå inte vara hos mig sen så bara jag får hit den så borde det vara rätt lugnt antar jag.
Citera
2024-06-11, 21:41
Medlem
Glömde min låda efter sista skörden, en vecka senare såg jag en stor och överväxt svamp som hade släppt sporer över stora delar av substratet. Ska jag kasta den eller låta stå?
Citera
2024-06-12, 14:10
Medlem
isgetens avatar
Undrar också om någon beställt någon låda från NL på senaste?! Kommer den fram untouched och utan oväntat besök 2 månader senare?
Citera
2024-06-20, 16:22
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Är det bara smoketower som har inrikes eller?
Citera
2025-02-07, 16:43
Medlem
popcorn.mannens avatar
Hallå! Lite frågor ang growbox, står klart och tydligt på sidan hur man gör, men jag blir ändå lite osäker, vill ej beställa sedan vänta flera veckor sen så har man gjort fel från början. Det står:

1. Efter 12 till 24 timmar öppnar du hörnet på locket igen och häller i vattenöverskottet.
2. Det är väldigt viktig att allt löst vatten rinner av, annars riskerar du att förorena din odlingsutrustning!

Vad menar dom med häller i vatten överskottet och sedan att allt löst vatten ska rinna av. Menar dom kanske häller ut vatten överskottet? Säkert en jätte dum fråga men vill vara säker på att dom menar att det vattnet ska slängas eller om just det vattnet ska i påsen där boxen ska vara i sedan?

Och när man sedan ska börja på nästa omgång i samma box, ska man uppreppa alla stegen med att fylla den med vatten i 12-24 timmar igen sedan hälla ut vattnet, sedan lite vatten i påsen, sedan vänta?

Och är det jätte viktigt att tempraturen är mellan 25-27 grader? Har rätt så kallt boende, så vet ej om jag kan komma upp till det, kanske är ca 20 grader inomhus.
Mvh popcorn!
Citera
2025-03-01, 16:59
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popcorn.mannen
Hallå! Lite frågor ang growbox, står klart och tydligt på sidan hur man gör, men jag blir ändå lite osäker, vill ej beställa sedan vänta flera veckor sen så har man gjort fel från början. Det står:

1. Efter 12 till 24 timmar öppnar du hörnet på locket igen och häller i vattenöverskottet.
2. Det är väldigt viktig att allt löst vatten rinner av, annars riskerar du att förorena din odlingsutrustning!

Vad menar dom med häller i vatten överskottet och sedan att allt löst vatten ska rinna av. Menar dom kanske häller ut vatten överskottet? Säkert en jätte dum fråga men vill vara säker på att dom menar att det vattnet ska slängas eller om just det vattnet ska i påsen där boxen ska vara i sedan?

Och när man sedan ska börja på nästa omgång i samma box, ska man uppreppa alla stegen med att fylla den med vatten i 12-24 timmar igen sedan hälla ut vattnet, sedan lite vatten i påsen, sedan vänta?

Och är det jätte viktigt att tempraturen är mellan 25-27 grader? Har rätt så kallt boende, så vet ej om jag kan komma upp till det, kanske är ca 20 grader inomhus.
Mvh popcorn!

Allt som rinner ska avlägsnas från growboxen. Blir substratet ståendes i stillastående vatten så kommer skiten bli kontaminerad på nolltid. Med mögel och soptunnan som följd!

De klarar sig allt i 20c med, det tar bara liite längre tid. Med betoning på lite.

Lycka till!
Citera
2025-03-16, 12:31
Medlem
Köp inte ifrån elephantos... Jag köpte därifrån och fick aldrig någon svamp, så jag länmade ett negativt omdömme och nu har dom tagit port de och bannat mitt konto, och någon dag efteråt so har dom skrivit ett 5/5 omdömme i mitt namn! Så ett tips är att inte handla där..Finns bättre webshops!
Citera
2025-08-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belial1488
Köp inte ifrån elephantos... Jag köpte därifrån och fick aldrig någon svamp, så jag länmade ett negativt omdömme och nu har dom tagit port de och bannat mitt konto, och någon dag efteråt so har dom skrivit ett 5/5 omdömme i mitt namn! Så ett tips är att inte handla där..Finns bättre webshops!

Som vilka. Meddela mig ngn stabil är du snäll.!
Citera
2026-01-19, 18:00
Medlem
PlanetCaravans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belial1488

Konstigt. Jag har köpt därifrån flera gånger och det har alltid gått väldigt smidigt!

I början betalade jag via PayPal och nu gör jag det via Revolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in