2026-01-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamtheforce
Jag är övertygad om att Maja också var med under mordet. Men även om det hon påstår skulle vara sant så har hon ändå skyddat mördaren och låtit föräldrarna gå i ovisshet i två veckor. Hur kan en förälder tycka det är okej, och dessutom skriva en bok om det?!

Jag vill bara börja med att säga att jag inte tar ställning i frågan om det är rätt eller fel, att som förälder till en medbrottsling, skriva en bok om detta. Jag förstår absolut "känsligheten" och det moraliska dilemmat i att skriva en sådan här bok (dessutom så nära inpå händelsen) och min åsikt är att om man står i valet och kvalet i om man skall skriva/släppa en sådan här bok eller inte - så skall man nog välja att inte göra det. Det är nog också tydligt för oss alla (inkl. pappan) att det är väldigt svårt att som förälder "vinna" någonting på att släppa en sådan här bok. Så du och jag är nog ganska eniga i denna frågan.

Dock håller jag inte med om att han tycker att skyddandet och transporteringen av kroppen "varit okej". Pappan sa ju i Carina Bergfeldt-intervjun att han under de obevakade besöken pratade om skuld och skam med M.H, eftersom att hon varit med och transporterat kroppen, vilket M.H då hade gett uttryck för att hon skämdes för. Pappan berättade vidare att han under dessa besök ville undersöka om hon var skyldig och därför ställde jobbiga frågor till henne. Pappan berättade också att han sagt till dottern att det viktigaste är att sanningen kommer fram. På frågan vad pappan tänker kring gravfridsbrottet som dottern begick svarade han att han/familjen fått "göra upp detta" med M.H och att han känner stor besvikelse över att hon inte tog hjälp av föräldrarna eller ringde polisen efter att detta hänt. Han tillade också att M.H uttryckt att hon varit traumatiserad och inte kapabel att göra rätt för sig, men att han själv inte tar lätt på dotterns agerande för den sakens skull - och framförallt inte med tanke på att dotterns agerande ledde till att Tove var försvunnen i två veckor, utan att de anhöriga visste vart hon var.
Citera
2026-01-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iamtheforce
Har nu sett intervjun hos CB. Göran är exakt den person jag förväntade mig, en kristen hycklare. Det var rent av vidrigt att se honom, han nämnde Toves anhöriga ett ögonblick, men allt handlade om hans stackars dotter och hans känslor efter mordet.
Intervjun är pinsam för alla inblandade, SVT och CB för att han fick komma till tals och dessutom göra reklam för sin bok, och gästerna som tyvärr tvingades medverka i samma program.
Till Göran: din dotter må vara lättpåverkad och feg, men du har fostrat henne och borde ha sett hennes svårigheter. Du vet mycket väl att hon var med under mordet också. Att du har skrivit en bok för att tjäna pengar av det är fullständigt vidrigt

Jag vill bara börja med att säga att jag inte tar ställning i frågan om det är rätt eller fel, att som förälder till en medbrottsling, skriva en bok om detta. Jag förstår absolut "känsligheten" och det moraliska dilemmat i att skriva en sådan här bok (dessutom så nära inpå händelsen) och min åsikt är att om man står i valet och kvalet om man skall skriva/släppa en sådan här bok eller inte - så skall man nog välja att inte göra det. Det är nog också tydligt för oss alla att det är väldigt svårt att som förälder "vinna" någonting på att släppa en sådan här bok. Så du och jag är nog ganska eniga i denna frågan.

Men i din "känslostorm" så blir det lite missförstånd och feltolkningar. Denna boken handlar ju om författarens (pappan) tid/situation under den aktuella perioden. Pappan berättar ju i intervjuer att anledningen att han började skriva på boken var att hantera det han genomgick och strukturera sina egna tankar. Han berättar också att det finns många andra föräldrar i samma situation som inte kan skriva en bok, eller föra fram sina tankar i debatten, och att han därför valde att skriva "även för dom föräldrarna". Därför är detta en bok som skall utgå från pappans och M.H situation och perspektiv - och kanske inte lika mycket om Tove och hennes anhöriga (för deras känslor/situation är ju heller ingenting pappan kan/bör redogöra för eller sätta sig in i).

Att pappan endast nämnde Toves anhöriga vid ett ögonblick håller jag inte riktigt med om. Bara några sekunder in i intervjun nämner pappan att han i samband med bok-beslutet tvekade med hänvisning till offret och hennes familj, eftersom han inte vill riva upp någonting. På frågan hur mycket han själv tänkte på offrets familj under denna tiden så svarade han att han inte hade förmåga att tänka så mycket på dom, på ett sådant sätt han hade önskat att han kunde, vilket han skämts för i efterhand. Han berättade också att han i samband med besök pratat om skuld och skam med M.H och poängterat för M.H att det viktigaste var att sanningen skulle komma fram. Pappan avslutade också med att säga att han själv inte tar lätt på dotterns agerande - och framförallt inte med tanke på att dotterns agerande ledde till att Tove var försvunnen i två veckor, utan att de anhöriga visste vart hon var.

Vidare tycker jag det är fullt rimligt att ifrågasätta vilka media bjuder in och hur intervjuer vinklas. Det är krav man skall ställa på medierna med rätta. Men jag tror att om en sådan här bok släppts och inga medier uppmärksammat det så hade frågor dykt upp varför inte media belyser att en medgärningsmans förälder släpper en bok om ett oerhört tragiskt mord på en ung och oskyldig kvinna. Därför finns det ju en poäng med att bjuda in pappan/författaren (även om det givetvis kan tolkas som "reklam") för att belysa vad boken egentligen handlar om och även ställa kritiska eller "problematiserande" frågor. Jag är dessutom 110% säker på att media jagar/jagat Toves anhöriga för att få likadana intervjuer med dom som motvikt till boken. Exempelvis nämnde ju SVT att man varit i kontakt med Toves anhöriga inför intervjun och att dom avböjt att kommentera.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-01-19 kl. 14:35.
Citera
2026-01-19, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill bara börja med att säga att jag inte tar ställning i frågan om det är rätt eller fel, att som förälder till en medbrottsling, skriva en bok om detta. Jag förstår absolut "känsligheten" och det moraliska dilemmat i att skriva en sådan här bok (dessutom så nära inpå händelsen) och min åsikt är att om man står i valet och kvalet i om man skall skriva/släppa en sådan här bok eller inte - så skall man nog välja att inte göra det. Det är nog också tydligt för oss alla (inkl. pappan) att det är väldigt svårt att som förälder "vinna" någonting på att släppa en sådan här bok. Så du och jag är nog ganska eniga i denna frågan.

Dock håller jag inte med om att han tycker att skyddandet och transporteringen av kroppen "varit okej". Pappan sa ju i Carina Bergfeldt-intervjun att han under de obevakade besöken pratade om skuld och skam med M.H, eftersom att hon varit med och transporterat kroppen, vilket M.H då hade gett uttryck för att hon skämdes för. Pappan berättade vidare att han under dessa besök ville undersöka om hon var skyldig och därför ställde jobbiga frågor till henne. Pappan berättade också att han sagt till dottern att det viktigaste är att sanningen kommer fram. På frågan vad pappan tänker kring gravfridsbrottet som dottern begick svarade han att han/familjen fått "göra upp detta" med M.H och att han känner stor besvikelse över att hon inte tog hjälp av föräldrarna eller ringde polisen efter att detta hänt. Han tillade också att M.H uttryckt att hon varit traumatiserad och inte kapabel att göra rätt för sig, men att han själv inte tar lätt på dotterns agerande för den sakens skull - och framförallt inte med tanke på att dotterns agerande ledde till att Tove var försvunnen i två veckor, utan att de anhöriga visste vart hon var.

Det framgår i boken varför Maja inte sa något till sina föräldrar innan häktningen!
Citera
2026-01-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Osmakligt av SVT att hjälpa till att göra reklam för pappans bok med tanke på svaret från Toves familj. Ännu mer osmakligt av pappan att försöka göra kommers av denna tragedi.

Jag tycker det är fullt rimligt att ifrågasätta vilka media bjuder in och hur intervjuer vinklas. Det är krav man skall ställa på medierna med rätta. Här är vi helt överens! Men jag tror att om en sådan här bok hade släppts och inga medier uppmärksammat det så hade frågor dykt upp varför inte media belyser att en medgärningsmans förälder släpper en bok om ett oerhört tragiskt mord på en ung och oskyldig kvinna. Därför finns det ju en poäng med att bjuda in pappan/författaren (även om det givetvis kan uppfattas som "reklam") för att belysa vad boken egentligen handlar om och även ställa kritiska eller "problematiserande" frågor. Jag är dessutom 110% säker på att media jagar/jagat Toves anhöriga för att få likadana intervjuer med dom som motvikt till boken.

Med all respekt för Toves anhöriga och deras situation så tycker jag inte att deras beslut om att inte vilja kommentera boken/intervjun (vilket egentligen inte säger så mycket) skall ha någon inverkan på huruvida SVT skall genomföra intervjun eller inte. Man får komma ihåg att en sådan här bok, med en sådan här inriktning, i princip aldrig skrivits i Sverige. Så den är unik och det finns både ett allmänintresse och värde i att berätta om den. Man får heller inte glömma att boken handlar om en person som hängts ut som mördare, men faktiskt friats i domstol - vilket ur ett samhälleligt perspektiv är någonting som bör belysas. Men dock skall givetvis en sådan intervju innehålla förklarande, kritiska och problematiserande frågor, och givetvis skall offrens anhöriga ha möjlighet att kommentera boken/intervjun både före och efter intervjun.

Sammanfattningsvis: En sådan här slags intervju måste få/kunna genomföras, MEN det skall göras på ett oerhört respektfullt och varsamt sätt.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-01-19 kl. 14:51.
Citera
2026-01-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tänker även på att Maja var med och trakasserade Tove långt innan mordet.

Hon var ju med Johanna på kvällen då Tove mördades och gick med upp i lägenheten tilsammans med de andra två tjejerna.

Varför skulle hon helt plötsligt bara gå och lägga sig att sova?
Eftersom lägenheten var så liten måste även en person som lagt sig höra ljud under kampen mellan Tove och Johanna. Till och med grannarna hörde.

Att sedan vara med och forsla bort Toves kropp samt hjälpa till att bränna den säger sitt.
Denna unga tjej är definitivt inte oskyldig och skulle ha blivit dömd till ett strängare straff.

Vet inte vad jag ska tycka om pappan. Är han måhända rädd för att förlora status som 'pastor'?
Kan en pastors dotter öht få vara vara mördare? Det är ofta intressant att få ta del av olika versioner av en sådan här händelse och hur den drabbar människorna runt om. Då kan man förstås köpa pappans bok. Men hur många gånger ska han föra sin och dotterns talan i TV? Blir litet överdrivet. Men han får ju PR för sin bok. Han verkar spela på tittarnas känslor i detta så ohyggliga fall.

"Tänker även på att Maja var med och trakasserade Tove långt innan mordet" - Absolut. Detta är ju en omständighet som rimligen skall tillskriva M.H. Dock är det ju ganska tydligt att M.H är en person med särskilda svårigheter och som har svårt med det sociala samspelet. I utredningen framgår det ju att J.J var den ledande av dessa två, och ledde in M.H i konflikten med Tove. För den som tagit del av detta fallet råder det ingen tvekan om att J.J varit den som utnyttjat, och att M.H är den som blivit utnyttjad, i denna vänskapsrelationen. Det är ju också allmänt känt att J.J var äldre än M.H, och att J.J var M.H:s första och enda vän. Man får heller inte glömma att åtalspunkterna kring skadegörelse (mot Toves bostad) endast avsåg J.J. Så M.H har ju inte deltagit i några andra brottsliga gärningar mot Tove.

"Varför skulle hon helt plötsligt bara gå och lägga sig att sova?" - En anledning kan ju vara att hon varit i Göteborg dagen innan och att hon vid tiden hade festat och druckit alkohol två nätter i rad. Att hon KAN ha sovit stöds ju delvis av mobilen/hälsoappen som endast visar stegrörelser kl.02.19 samt 02.43. Med tanke på vad hälsoappen visar så känns det troligt att hon kan ha sovit, men knäckfrågan är ju om/när hon sov i förhållande till vilket händelseförlopp.

"Eftersom lägenheten var så liten måste även en person som lagt sig höra ljud under kampen mellan Tove och Johanna" - Hovrätten kan inte säkert säga om M.H sov eller inte när tumultet inleddes. Man lägger därför inte någon större värdering i detta utan nöjer sig med att fastslå att M.H uppgifter är osannolika med hänvisning till lägenhetens storlek och de skrik och dunsar/tumult som varit. Kort och gott; antingen var hon vaken och hörde/uppfattade detta, eller så sov hon och borde då ha vaknat. Man konstaterar att M.H troligen förstått, sett, hört och/eller vet mer än vad hon berättat, men att det för den sakens skull inte betyder att hon är ansvarig för Toves död.

"Denna unga tjej är definitivt inte oskyldig och skulle ha blivit dömd till ett strängare straff" - Nej, oskyldig är hon definitivt inte. Men givet ovan nämnda så finns det inte särskilt mycket mer till straff att utdöma. M.H har uppenbarligen ljugit, men det är inte brottsligt att ljuga. M.H har ju i det inledande skedet haft alla anledningar i världen att ljuga; Dels för att skydda/hjälpa sin bästa kompis, dels för att komma undan det grova gravfridsbrottet, men också för att M.H kan ha känt att hon blivit såpass involverad så att även hon skulle kunna misstänkas för mord.
Citera
2026-01-19, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bambasamba
Mördaren ondskan djävulens avkomma Maja och hennes familj har flyttat till Gävle,
pappan arbetar på Lantmäteriet.
Så se upp och vakna Gävlebor låt inte era barn komma närheten av djävulens utsända.

Vad har du fått det ifrån..
Alla har fortfarande adress i Vetlanda
Citera
2026-01-19, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bambasamba
Mördaren ondskan djävulens avkomma Maja och hennes familj har flyttat till Gävle,
pappan arbetar på Lantmäteriet.
Så se upp och vakna Gävlebor låt inte era barn komma närheten av djävulens utsända.

Stämmer inte. Lyssna 13:55-14:30: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/gorgens-hellmans-dotter-misstanktes-for-mord-en-fullstandig-kris
Citera
2026-01-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Utan att ta ställning i frågan om det är rätt eller fel, att som förälder till en medbrottsling, skriva en bok om detta så måste man nog vara nykter nog att konstatera att pappan både haft och har många anledningar att tro på sin dotter i frågan om medverkande till själva mordet eller inte:

1. Han är förälder till den misstänkte. Vem av oss hade inte (medvetet eller omedvetet) skyddat sin dotter och valt att tro på henne?
Det är ju en fullt adekvat reaktion.

2. Han känner ju sin dotter och vet hur hon fungerar. Det är ju ganska tydligt att M.H är en person med särskilda svårigheter och som har svårt med det sociala samspelet. Om det inte före utredningen var känt att J.J var den ledande av dessa två, och ledde in M.H i konflikten med Tove, så har det iallafall blivit oerhört tydligt efter utredningen. Oavsett vad man tror om M.H:s medverkan så råder det ju ingen tvekan om att J.J varit den som utnyttjat, och att M.H är den som blivit utnyttjad, i denna vänskapsrelationen.

3. Detta är ju ett fall där det under hela utredningen och rättegången stod i vägde i frågan om M.H verkligen skulle kunna dömas för mordet. Det har ju i många delar fattats bindande bevisning mot M.H. Detta kommenterade ju många rättsexperter under resans gång. Så Hovrättens friande dom kom ju inte oväntat som ett blixtnedslag precis. Så det finns ju både bevis/omständigheter, och en friande dom, som han kan luta sig emot.

4. Dessutom har ju M.H själv upprepade gånger sagt till sin pappa att hennes värsta mardröm är "att dömas felaktigt".

M är inte ett offer i detta.
M är delaktig i mordet och även om bevisningen föll är det upoenbart att hon medverkat till mordet.
Att hon skulle sovit i soffan mpste man vara hovrättsidiot för att tro på.
Mördares föräldrar ska inhe promota sina egonarcissistiska böcker i skattefinansierad tv. En riktig psykopat precis som dottern.
Citera
2026-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbywee
M är inte ett offer i detta.
M är delaktig i mordet och även om bevisningen föll är det upoenbart att hon medverkat till mordet.
Att hon skulle sovit i soffan mpste man vara hovrättsidiot för att tro på.
Mördares föräldrar ska inhe promota sina egonarcissistiska böcker i skattefinansierad tv. En riktig psykopat precis som dottern.

Hovrätten har aldrig påstått det. Läs mitt inlägg: (FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2026-01-20, 01:04
Medlem
Borde blivit ett tyngre straff än Maja fick..
Skyddande av brottsling borde bli fängelse en längre tid
Dessutom håller käften om mordet i flera veckor och sitter på olika häkten .
Snacka om att rättssystemet är fel..
Hon var delaktig i mordet helt klart
Citera
2026-01-20, 11:16
Medlem
Gold94s avatar
[quote=MarilynVonSavant|94072702]
Det framgår i boken varför Maja inte sa något till sina föräldrar innan häktningen!
[/QUOTE

Ja ENLIGT PAPPAN ja, som har noll trovärdighet enligt mig....
Citera
2026-01-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarilynVonSavant
Därav skyddet angående brottsling.straffet borde varit strängare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in