Citat:
Ursprungligen postat av
Iamtheforce
Har nu sett intervjun hos CB. Göran är exakt den person jag förväntade mig, en kristen hycklare. Det var rent av vidrigt att se honom, han nämnde Toves anhöriga ett ögonblick, men allt handlade om hans stackars dotter och hans känslor efter mordet.
Intervjun är pinsam för alla inblandade, SVT och CB för att han fick komma till tals och dessutom göra reklam för sin bok, och gästerna som tyvärr tvingades medverka i samma program.
Till Göran: din dotter må vara lättpåverkad och feg, men du har fostrat henne och borde ha sett hennes svårigheter. Du vet mycket väl att hon var med under mordet också. Att du har skrivit en bok för att tjäna pengar av det är fullständigt vidrigt
Jag vill bara börja med att säga att jag inte tar ställning i frågan om det är rätt eller fel, att som förälder till en medbrottsling, skriva en bok om detta. Jag förstår absolut "känsligheten" och det moraliska dilemmat i att skriva en sådan här bok (dessutom så nära inpå händelsen) och min åsikt är att om man står i valet och kvalet om man skall skriva/släppa en sådan här bok eller inte - så skall man nog välja att
inte göra det. Det är nog också tydligt för oss alla att det är väldigt svårt att som förälder "vinna" någonting på att släppa en sådan här bok. Så du och jag är nog ganska eniga i denna frågan.
Men i din "känslostorm" så blir det lite missförstånd och feltolkningar. Denna boken handlar ju om författarens (pappan) tid/situation under den aktuella perioden. Pappan berättar ju i intervjuer att anledningen att han började skriva på boken var att hantera det han genomgick och strukturera sina egna tankar. Han berättar också att det finns många andra föräldrar i samma situation som inte kan skriva en bok, eller föra fram sina tankar i debatten, och att han därför valde att skriva "även för dom föräldrarna". Därför är detta en bok som skall utgå från pappans och M.H situation och perspektiv - och kanske inte lika mycket om Tove och hennes anhöriga (för deras känslor/situation är ju heller ingenting pappan kan/bör redogöra för eller sätta sig in i).
Att pappan endast nämnde Toves anhöriga vid ett ögonblick håller jag inte riktigt med om. Bara några sekunder in i intervjun nämner pappan att han i samband med bok-beslutet tvekade med hänvisning till offret och hennes familj, eftersom han inte vill riva upp någonting. På frågan hur mycket han själv tänkte på offrets familj under denna tiden så svarade han att han inte hade förmåga att tänka så mycket på dom, på ett sådant sätt han hade önskat att han kunde, vilket han skämts för i efterhand. Han berättade också att han i samband med besök pratat om skuld och skam med M.H och poängterat för M.H att det viktigaste var att sanningen skulle komma fram. Pappan avslutade också med att säga att han själv inte tar lätt på dotterns agerande - och framförallt inte med tanke på att dotterns agerande ledde till att Tove var försvunnen i två veckor, utan att de anhöriga visste vart hon var.
Vidare tycker jag det är fullt rimligt att ifrågasätta vilka media bjuder in och hur intervjuer vinklas. Det är krav man skall ställa på medierna med rätta. Men jag tror att om en sådan här bok släppts och inga medier uppmärksammat det så hade frågor dykt upp varför inte media belyser att en medgärningsmans förälder släpper en bok om ett oerhört tragiskt mord på en ung och oskyldig kvinna. Därför finns det ju en poäng med att bjuda in pappan/författaren (även om det givetvis kan tolkas som "reklam") för att belysa vad boken
egentligen handlar om och även ställa kritiska eller "problematiserande" frågor. Jag är dessutom 110% säker på att media jagar/jagat Toves anhöriga för att få likadana intervjuer med dom som motvikt till boken. Exempelvis nämnde ju SVT att man varit i kontakt med Toves anhöriga inför intervjun och att dom avböjt att kommentera.