2026-01-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Hela intervjun var osmaklig, tyckte jag. Han verkar väldigt självupptagen (narcissistisk?). Vem bryr sig om hans vilopuls till exempel. Han fick läggas in på sjukhus etc etc. Fullständig ointressant. Han kunde skrivit boken för att sortera sina tankar (som han sa i intervjun) men låtit det stanna där och inte publicera den
Håller med dig, tänkte lika. Vem skulle också ge sig ut och springa för att rensa tankarna. Buhu vad synd om dig.

Känner också att det hade varit enklare att överse med Majas deltagande OM hon hade berättat för föräldrarna direkt eller ringt polisen själv. Det finns barn som kan ringa polisen men Maja valde att inte göra det och dessutom vara tyst så länge, undanhålla sanningen för att hoppas de aldrig skulle hittat Tove. Att helt kallt sitta tyst och inte berätta så länge, då kan man ljuga bra.
Citera
2026-01-18, 13:08
Medlem
Tänker även på att Maja var med och trakasserade Tove långt innan mordet.

Hon var ju med Johanna på kvällen då Tove mördades och gick med upp i lägenheten tilsammans med de andra två tjejerna.

Varför skulle hon helt plötsligt bara gå och lägga sig att sova?
Eftersom lägenheten var så liten måste även en person som lagt sig höra ljud under kampen mellan Tove och Johanna. Till och med grannarna hörde.

Att sedan vara med och forsla bort Toves kropp samt hjälpa till att bränna den säger sitt.
Denna unga tjej är definitivt inte oskyldig och skulle ha blivit dömd till ett strängare straff.

Vet inte vad jag ska tycka om pappan. Är han måhända rädd för att förlora status som 'pastor'?
Kan en pastors dotter öht få vara vara mördare? Det är ofta intressant att få ta del av olika versioner av en sådan här händelse och hur den drabbar människorna runt om. Då kan man förstås köpa pappans bok. Men hur många gånger ska han föra sin och dotterns talan i TV? Blir litet överdrivet. Men han får ju PR för sin bok. Han verkar spela på tittarnas känslor i detta så ohyggliga fall.
Citera
2026-01-18, 13:33
Medlem
Man adopterar väl med ett gott uppsåt.

Alla adoptioner slutar inte lyckligt. Maja bar på ett arv ingen kunde påverka. Föräldrarna ville väl men vad hjälper det mot sjukdom. Inget.

Det blev tragiskt för hela Majas familj. Det förtar inte tragedin som drabbade Tove och hennes familj! Dubbel tragedi.

Johannas jävla liv bryr jag mig däremot inte om ett jävla dugg!
Citera
2026-01-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Hela intervjun var osmaklig, tyckte jag. Han verkar väldigt självupptagen (narcissistisk?). Vem bryr sig om hans vilopuls till exempel. Han fick läggas in på sjukhus etc etc. Fullständig ointressant. Han kunde skrivit boken för att sortera sina tankar (som han sa i intervjun) men låtit det stanna där och inte publicera den

Såg Bergfeldt och reagerade på exakt samma saker. Tjänsteresa till Gävle, nattåg och låg vilopuls, så mycket detaljer som bara handlade om honom. Och dottern som ”hamnat i fel sällskap” vilket börjar bli en klassiker för övrigt. ”Som förälder blir man ju besviken att hon inte berättade vad som hänt dagen efter”. Besviken? Man blir väl chockad, asförbannad och mår illa så man vill spy? Hela tiden använde Pastor Görgen extremt milda ordval som gjorde det smaklöst.

Ingen kan väl hindra honom från att skriva och ge ut en bok men tv-kanalerna kunde valt att inte bjuda in honom alt ställa frågor som inte bara spelade med i hans narrativ utan som problematiserade och ifrågasatte saker.

Stackars Toves familj.
Citera
2026-01-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinoRex
Såg Bergfeldt och reagerade på exakt samma saker. Tjänsteresa till Gävle, nattåg och låg vilopuls, så mycket detaljer som bara handlade om honom. Och dottern som ”hamnat i fel sällskap” vilket börjar bli en klassiker för övrigt. ”Som förälder blir man ju besviken att hon inte berättade vad som hänt dagen efter”. Besviken? Man blir väl chockad, asförbannad och mår illa så man vill spy? Hela tiden använde Pastor Görgen extremt milda ordval som gjorde det smaklöst.

Ingen kan väl hindra honom från att skriva och ge ut en bok men tv-kanalerna kunde valt att inte bjuda in honom alt ställa frågor som inte bara spelade med i hans narrativ utan som problematiserade och ifrågasatte saker.

Stackars Toves familj.

Läs boken så får du dom känslomässiga beskrivningarna som chocken, skammen, illamåendet mm!
Citera
2026-01-18, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarilynVonSavant
Läs boken så får du dom känslomässiga beskrivningarna som chocken, skammen, illamåendet mm!

Då borde ju Görgen ha nämnt det i intervjuerna? Jag förstår att hans dotter har problem och att HDs dom kan vara korrekt, min åsikt gäller hans ordval och beteende i intervjuerna och kritik mot vilka frågor programledarna ställde.
Citera
2026-01-18, 14:32
Medlem
Citat:
Maja kom hem sa inte ett ord om vad som hänt.
Räcker för mig,
Citera
2026-01-18, 15:16
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:

Någon självinsikt/ självkritik i boken?
För det lyser då med sin frånvaro vid intervjuerna enligt mig !
Citera
2026-01-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Någon självinsikt/ självkritik i boken?
För det lyser då med sin frånvaro vid intervjuerna enligt mig !

Jag upplever ändå att han visar viss självkritik i boken.
Han erkänner att han var naiv, att han litade för mycket på kompisrelationen mellan Maja och Johanna, att han inte tog Johannas grymhet på tillräckligt stort allvar och att han underskattade drogproblematiken. Men samtidigt så det som hände va ju något helt sinnessjukt chockerande för honom. Inte bara för att hans dotter va med utan överhuvudtaget. Han blev ju hjärtsjuk! I övrigt verkar han va en väldigt ordningsam och högutbildad människa som träffat många olika människor i många olika situationer!
Citera
2026-01-18, 15:54
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Jag upplever ändå att han visar viss självkritik i boken.
Han erkänner att han var naiv, att han litade för mycket på kompisrelationen mellan Maja och Johanna, att han inte tog Johannas grymhet på tillräckligt stort allvar och att han underskattade drogproblematiken. Men samtidigt så det som hände va ju något helt sinnessjukt chockerande för honom. Inte bara för att hans dotter va med utan överhuvudtaget. Han blev ju hjärtsjuk! I övrigt verkar han va en väldigt ordningsam och högutbildad människa som träffat många olika människor i många olika situationer!

Mycket nutid ja.
Men något har ju gjort att Johanna kunde sätta klorna i Maja .
Citera
2026-01-18, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosesjr
Mycket nutid ja.
Men något har ju gjort att Johanna kunde sätta klorna i Maja .

Ja man får en mycket tydligare bild av Majas sociala ’problematik’ från det att hon va liten (i tex förskola) till vuxen.
Citera
2026-01-18, 16:49
Medlem
mosesjrs avatar
Citat:
Ja man får en mycket tydligare bild av Majas sociala ’problematik’ från det att hon va liten (i tex förskola) till vuxen.

Känns som han prioriterat karriär före barnuppfostran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in