Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,19%
1124 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,73%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,60%
100 röster
Vet ej/Annat
5,48%
83 röster
2026-01-19, 02:52
Medlem
goseigens avatar
Finns inte direkt några nyheter - förmodligen har protesterna slagits ned, och folk har dött tillräckligt mycket för att inte vilja fortsätta med det.

Med tanke på Trumps narcissism och medföljande snarstuckenhet, tror jag dock att vi kommer att få se något bombande, så kan Trump säga att han hjälpte dem, men kanske att de inte var starka nog.

Men vi får se.
Citera
2026-01-19, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Finns inte direkt några nyheter - förmodligen har protesterna slagits ned, och folk har dött tillräckligt mycket för att inte vilja fortsätta med det.

Med tanke på Trumps narcissism och medföljande snarstuckenhet, tror jag dock att vi kommer att få se något bombande, så kan Trump säga att han hjälpte dem, men kanske att de inte var starka nog.

Men vi får se.

Det är faktiskt ovanligt kallt i Teheran just nu. Med minusgrader på sina håll.
Man antar att stridsviljan inte är på topp då heller.
Man är nog inomhus och kurar, och försöker hålla värmen uppe.
På bergen runt omkring Teheran har det fallit snö, 10-30 cm. Det finns vackra vyer att se där.
Bergen runtom har mycket klar luft och Solen kan du lysa upp extra bra.
Detta därför att Solen har rätt hög solhöjd över horisonten.
Och skiner starkare än tex i Norra Sverige.

Kranvattnet är nu slut lite överallt i Iran, och de väntar fortfarande på regn,
hela 2,5 månader försenat.
På en del ställen så finns inte vatten att tvätta sig, tvätta kläder eller duscha heller.
Det finns dock dricksvatten på PET-flaska.

Teheran brukar oftast ha nästan världens sämsta luft för att vara en storstad,
eftersom staden ligger i en gryta.
En gryta som mestadels bara har svaga vindar mot nordost.
Den dåliga luften vädras alltså inte ut.

Iranierna eldar med kol/koks olja eller gas. Dessa bränslen är snorbilliga, men skitiga
Dieseln och bensinen kostar dryga futtiga kronan per liter.
Plus många gamla bilar utan avgasrening.

Väderprognosen ser ut att regnet kan komma lagom till söndagen om en vecka när USS Abraham Lincoln då ligger tryggt ankrat utanför Irans kust

Blir Trump då sedd som en räddande ängel som dels kommer med regnet, men också
med en stor portion trygghet. ??

Tänk om det blir så kraftiga regn att inte ens F35-orna kommer att kunna lyfta ?
Då har ju Trump åkt dit i onödan ???
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-01-19 kl. 03:29.
Citera
2026-01-19, 08:00
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle

Inte bara det, Jerusalem Post skrev också att de iranska demonstranterna inte hade någon respekt ens för en ambassad. Dvs PAs, Palestinian Authoritys ambassad som vandaliserades rejält.
Och att den kvinnliga ambassadören Salam al-Zawawi, hade skadats:

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/article-883762

Det har tydligen spritts rent allmänt bland iranierna att slöseriet med Irans oljepengar som gått till Assad, Hamas, Hizbollah, Houthies, PA och Yemen väckt en avsevärd ilska.
Så det är kanske inte helt oväntat att PAs ambassad har blivit attackerat.

Svindleriet och de många förlorade miljarderna har förstås fått Irans Rial valuta att störtdyka.
Och att den iranska MedelMohammedsson fått se sina pengar gå upp i rök.

Det är anmärkningsvärt att det har bara rapporterats om denna ambassad-incident men det kan vara flera ambassader som har attackerats.

Det kan ju också röra sig om en mera intern konflikt, också ?
Dvs att några iranska maffiabossar hyrt ett gäng bråkstakar för att passa på ?

Man kan ju inbilla sig att Iran har skralt med pengar i kassan, men de har trots allt sålt ansenliga volymer av sin olja ändå under det gångna året.
Så helt panka är inte Iran.
Som ditt citat ger är det inte ambassaden utan ambassadörens hem som blivit attackerat.

"Iranian protesters attack Palestinian Authority ambassador's residence, injure ambassador - report"

Hamas har ju uttalat stöd för regimen i Iran. De drar ju detta som även en del i tråden skriver, det handlar om sanktioner mot Iran och att de som protesterar är Israel och USA agenter. Att det inte är någon skillnad på dessa protester och demonstrationer vi ser i väst. Samt att Iran måste attackera Israel eftersom de ligger bakom protesterna.

Här är en artikel om detta från 14 januari i år.
https://www.memri.org/reports/hamas-figures-express-support-iranian-regime-protestors-are-agents-israel-and-us-iran-must

Jag vet ju självklart inget om motiven bakom attacken mot ambassadörens bostad men en del knyter ihop detta, att detta är alltså ett svar på Hamas nyliga uttalade om stöd för regimen och bagatelliserande av protesterna samt deras idé att det inte skulle vara folket som protesterar.
In a recent MEMRI report, various terrorists and media outlets affiliated with Hamas have voiced strong support for the Iranian regime in the wake of the protests that have shook the country: “According to these figures, the Western media is inflating the scope of the protests and portraying them as a revolution that will overthrow the regime, whereas in reality they are limited in scope and stem from the dire economic situation caused by Western sanctions on Iran. The writers added that the protesters in Iran are agents of Israel and America, and that Iran should launch a pre-emptive strike against the Israeli enemy.”

Following these provocative statements, a group of Iranians protesters, numbering around 200, have stormed the Palestinian ambassador’s residence in Tehran. The Jerusalem Post reported that hundreds of Iranian protesters, outraged by how Hamas has supported the regime, stormed the PA Ambassador’s residence, causing injuries to the ambassador and some embassy staff.
https://defendjerusalem.com/iranian-protesters-storm-palestinian-ambassadors-residence-in-tehran/

Jag tänkte bara nyansera diskussionen lite, du fick ju ett svar av en pro-Hamas och Pro-Iran regim medlem och då självklart svaret att det var mossad agenter som ligger bakom. Ja, regimen i Iran samt Hamas är kanske sanningsbärare och det var mossad agenter men det kan ju också vara så att Hamas nyliga uttalanden om stöd för regimen i Iran inte landat väl hos de som protesterar eller i alla fall 200st av dem. Eller för all del, en helt annan anledning.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-01-19 kl. 08:26.
Citera
2026-01-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle

Väderprognosen ser ut att regnet kan komma lagom till söndagen om en vecka när USS Abraham Lincoln då ligger tryggt ankrat utanför Irans kust

Blir Trump då sedd som en räddande ängel som dels kommer med regnet, men också
med en stor portion trygghet. ??

Poetiskt, jag kan ana harmonisk änglamusik i bakgrunden när fartyget ankrar.

Jag tycker att retoriken och tidslinjen/kalendern kan klaffa med din förutsägelse.
Denna vecka och ordutbytet är avgörande.

Barnknullaren Khamenei fyller 86 år 19:e april och verkar vara totalt avskärmad från verkligheten.
Visst vore det bra numerologi om året 2026 var det året då han kunde få smaka på toffel?
Citera
2026-01-19, 09:35
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen

Men vi får se.

De rapporter jag hört från folk i Iran är att det generellt inte protesteras organiserat men att det kan hända små saker här och där. Folk ropar ut från fönstrena fortfarande (men det har de gjort till och från i flera års tid) men överlag är man både trött och rädd för att helt enkelt mista livet. Många blir tydligen tagna ur sina hem efter att ha blivit identifierade också. Jag tror inte det har något med vädret att göra som en annan användare skriver. Det har gått lång tid och för mycket död har (för tillfället) stoppat det mesta.

Nu har de nästa nöt att hantera, allt bevismaterial. Det kommer, och har redan, läckt ut givetvis. Och så får vi se om Trump och Israel gör något.
Citera
2026-01-19, 13:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Jag gillar att lyssna på musik om aktuella händelser.

Denna är den jag gillar mest om situationen i Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=-qD4QJQVPYU
You promised us.
Lades ut igår.

En av de första saker texten handlar var för mig djupt störande och okänd.

Här kommer en artikel som handlar om det.

14 jan
Beväpnade säkerhetsstyrkor omringade sjukhus och regeringsbyggnader i staden Karaj efter flera dagars dödliga oroligheter och sköt i vissa fall skadade demonstranter som inte kunde röra sig, uppgav vittnen och sjukvårdare.

Vittnen sade att säkerhetspersonal gick in på medicinska center, tog bort skadade demonstranter till okända platser och avlossade "avslutande skott" mot några av de som blev kvar, och beskrev scener där kroppar och skadade lastades på lastbilar utan separation. Iran International kunde inte självständigt verifiera uppgifterna.
https://www.iranintl.com/en/202601144361

Jag har naturligtvis ingen aning om detta är sant, men är det sant är det nästan ofattbart vidrigt.

Extra länk om händelsen.
https://www.rferl.org/a/iran-protest-hospital/33647042.html
En läkare inne i Iran har berättat för RFE/RL:s Radio Farda att säkerhetsstyrkor har stormat sjukhus och avrättat sårade demonstranter i samband med en brutal statlig nedslagning av landsomfattande anti-etablissemangsprotester.

Läkaren, som sade att hon arbetar på ett sjukhus i södra Iran, sade att medlemmar av Irans säkerhetsstyrkor hade "avslutat" demonstranter som lagts in på sjukhus för behandling.

"De dödade många [demonstranter], arresterade många, och många är på flykt," sade läkaren, som talade med Radio Farda under förutsättning att vara anonym av rädsla för vedergällning. "Situationen är mycket dålig."
Senast redigerad av .nattramn. 2026-01-19 kl. 13:45.
Citera
2026-01-19, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Jag gillar att lyssna på musik om aktuella händelser.

Denna är den jag gillar mest om situationen i Iran.

https://www.youtube.com/watch?v=-qD4QJQVPYU
You promised us.
Lades ut igår.

En av de första saker texten handlar var för mig djupt störande och okänd.

Här kommer en artikel som handlar om det.

14 jan
Beväpnade säkerhetsstyrkor omringade sjukhus och regeringsbyggnader i staden Karaj efter flera dagars dödliga oroligheter och sköt i vissa fall skadade demonstranter som inte kunde röra sig, uppgav vittnen och sjukvårdare.

Vittnen sade att säkerhetspersonal gick in på medicinska center, tog bort skadade demonstranter till okända platser och avlossade "avslutande skott" mot några av de som blev kvar, och beskrev scener där kroppar och skadade lastades på lastbilar utan separation. Iran International kunde inte självständigt verifiera uppgifterna.
https://www.iranintl.com/en/202601144361

Jag har naturligtvis ingen aning om detta är sant, men är det sant är det nästan ofattbart vidrigt.

Extra länk om händelsen.
https://www.rferl.org/a/iran-protest-hospital/33647042.html
En läkare inne i Iran har berättat för RFE/RL:s Radio Farda att säkerhetsstyrkor har stormat sjukhus och avrättat sårade demonstranter i samband med en brutal statlig nedslagning av landsomfattande anti-etablissemangsprotester.

Läkaren, som sade att hon arbetar på ett sjukhus i södra Iran, sade att medlemmar av Irans säkerhetsstyrkor hade "avslutat" demonstranter som lagts in på sjukhus för behandling.

"De dödade många [demonstranter], arresterade många, och många är på flykt," sade läkaren, som talade med Radio Farda under förutsättning att vara anonym av rädsla för vedergällning. "Situationen är mycket dålig."

Det finns videoklipp från när de stormar sjukhus, fortsättningen får man ju inte se för då behöver ju personalen fly.

Det krossade fönstrena och stormade sjukhuset.
Dessa uppgifter som nu kommer ut är groteska och något tidigare faktiskt inte har hört om.
Att ögonen på demonstranterna petas ut och det blir förblindade för alltid är något som jag inte tror kommer släppas förbi.
Brutaliteten kommer att bestraffas, ser att IDF rustar, rekar.
Citera
2026-01-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid

Brutaliteten kommer att bestraffas, ser att IDF rustar, rekar.

Du tror att judiska statliga mördare som utan att blinka mördat palestinska barn, ska hjälpa folket i Iran?

Varför tror du det?

Skulle inte Trump hjälpa demonstranterna i Iran lovade han i tv. Men ännu en av alla tusentals lögner från Trump och USA uppenbarligen.
Citera
2026-01-19, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du tror att judiska mördare som mördat palestinska barn, ska hjälpa folket i Iran?

Varför tror du det?

Skulle inte Trump hjälpa demonstranterna i Iran lovade han i tv. Men ännu en av alla tusentals lögner från Trump och USA uppenbarligen.

Ska du waina om Palestina får du skriva OT först, för det är offtopicasfuck!
Gå till alla trådar om Palestina och stoooorwaina. Wain wain waiiiin!

Jag VET att ISRAEL gladeligen rövknullar varje äckelmulla om de får chans.
De behöver bara ett tillfälle.

Såså, iväg och gråtrunkwaina då, du är ju bra på det.
Citera
2026-01-19, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Du tror att judiska statliga mördare som utan att blinka mördat palestinska barn, ska hjälpa folket i Iran?

Varför tror du det?

Inte för att jag gillar trumpeten , men han sa aldrig hur han ska hjälpa..
Dina palestinier som älskar hamas mördar lika många..
Citera
2026-01-19, 15:03
Medlem
Mistyarrows avatar
Det verkar som tarifferna är det enda Trump kommer hjälpa till med? (Jag tror inte ens det kommer bli nåt)

Om Trump blåst Iranierna på Demokratin så kommer USA-hatet explodera i hundratals år framöver som det största sveket nånsin!
Citera
2026-01-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Om Trump blåst Iranierna på Demokratin så kommer USA-hatet explodera i hundratals år framöver som det största sveket nånsin!
De svek Irans demokrati redan när de hjälpte till att störta Mossadegh och såg till att Shahen kom till makten. Sen svek de iranierna igen när de stödde Iraks invasion. De sköt ned Iran Air 655 lastad med pilgrimer över Iran osv.

Det här handlade aldrig om att hjälpa någon demokrati utan om att ytterligare försvaga Iran som stat å Israels vägnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in