2026-01-19, 13:01
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Varför skulle den behöva komprimera ljudfilen när det går att strömma film i högre bitrate?

Den överförs digitalt i realtid från Spotifys för dig och för mig troligen redan reducerade källa. Tror du på riktigt det innebär att hela analoga ljudvågen bibehålls? Jösses amalia.

Därtill kanske någon ska tala om för dig att det är väldigt lätt att fejka, dvs konvertera till sk ”lossless” format men det betyder inte att ursprungsdatan har samma integritet.

Vet du vad en dataström är? Den approximerar ursprungsdatan för att nå slutdestinationen.

Känner du till viskleken? Låt oss anta Spotify faktist äger losslessdatan. Vilket är 2% chans men vi antar det för din skull.

Förstår du att den datan omöjligen är likadan när den når dina öron, efter datastream + laptop med skitljudkort + 200 krs DAC?

Förstår du detta eller ej? Det kallas placebo min söta vän.
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 13:04.
Citera
2026-01-19, 13:02
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Den överförs digitalt i realtid från Spotifys för dig och för mig troligen redan reducerade källa. Tror du på riktigt det innebär att hela analoga ljudvågen bibehålls? Jösses amalia.

Därtill kanske någon ska tala om för dig att det är väldigt lätt att konvertera till sk ”lossless” format men det betyder inte att ursprungsdatan har samma integritet.

Vet du vad en dataström är? Den approximerar ursprungsdatan för att nå slutdestinationen.

Känner du till viskleken?

Änsålänge har du bara presenterat dina antaganden.
Citera
2026-01-19, 13:04
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Men snälla vännen streaming är DIGITALT och PER DEFINITION lossy. Du kan inte strömma en lossless källa från Spotify och Amazon och ha lossless kvar efteråt.
Det är billig marknadsföring av Spotify.

”Billig dongle under 200 kr” herregud…

Du verkar inte vilja förstå vad wifi och 5g innebär och vad en uptodate mobil är kapabel till.
Använd dina öron och prova att lyssna och släpp loss från dina förutfattade preferenser...
Citera
2026-01-19, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Konstigt att lossless säljer trots att folk går omkring med trådlöst, what's the bloody point? Sedan är upplevelsen ändå till 99 procent placebo*, man inbillar sig saker. Kolla videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=YgEjI5PZa78

*Men är man nöjd så är man nöjd.
Jag gjorde testet som är länkat i beskrivningen. Hörde ingen skillnad alls. Kan iof bero på att jag har budgethögtalare från Logitech.
Citera
2026-01-19, 13:05
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Änsålänge har du bara presenterat dina antaganden.

Snälla lilla. Gå och läs en bok om PCM och kom tillbaka.
Citera
2026-01-19, 13:07
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Du verkar inte vilja förstå vad wifi och 5g innebär och vad en uptodate mobil är kapabel till.
Använd dina öron och prova att lyssna och släpp loss från dina förutfattade preferenser...

Oj vad efterblivet…du tror på riktigt att trådlöst ljud kan med noll bitloss återspegla källmaterialet?

Läs på. Tragiskt!
Citera
2026-01-19, 13:08
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Snälla lilla. Gå och läs en bok om PCM och kom tillbaka.

Det hade varit bättre att du förklarar ditt argument (du verkar ju ha koll), men strunta i det.
Citera
2026-01-19, 13:08
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

Du pratar om Wifi och mobiler i samma mening som lossless audio.

Man undrar verkligen vart världen är påväg. Detta är zoomer generationen, sitter på sina mobilhögtalare i bussen och lyssnar på ”lossless”…

Man blir faktiskt...helt mållös hur dumma folk blivit av konsumtionssamhället och sociala medier. Det som troligen sker är att Spotify inte ens har källmaterialet, utan plussar på din bas och diskant och lurar er ända vägen till månen. WOW VAD BRA DET LÅTER. Sitter ni med några Logitech högtalare från elgiganten och dunkar på...jösses.

Även om dom äger FLACarna kan ni aldrig återspela det i samma kvalitet, och det är ett stort OM. Verkligheten är att dom reducerar EN REDAN SKADAD fil genom bitströmmen och sen vrider de på någon skitig EQ och säljer det till er dumskallar.

TS och alla andra här inne är uppenbarligen dumma som spån. Drivrutiner, DAC och mjukvara har ni inte ens tänkt på utan skickar er "lossless Spotify SUPER DUPER QUALITY" fil igenom vilken skit som helst.

Keep believing in ghosts
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 13:19.
Citera
2026-01-19, 13:14
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Ooops!

Dessa, t.ex, används för att göra det: https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-wave-link-wls-tradlost-kit-for-ljudoverforing.html

Audio Pro började sälja en sådan produkt för över c:a 30 år sedan, en produkt som sålde som smör smälter i solsken då den revolutionerade området. De har slutat nu men andra fortsätter. Går ju att koppla även till telefonen.

Så i över 30 år har detta gått att göra och du har inte haft den blekaste, hmm. Nu har du lärt dig något nytt, varsågod.
Citat:
Så här gör jag.
Har en laptop med Spotify och Amazon HD strömningstjänster aktiverade. Kopplar laptop med en bättre USB-sladd till en Dac som konverterar det digitala till analogt ljud. Dator+Dac gör samma jobb som vad en CD-spelare gjorde innan.

Spotify lossless med en ordinär Androidmobil ger enastående bra ljud med hjälp av en billig dongle med dac (under 200 kr) som också konverterar från usb-utgången till 3,5 hörlursutgång.
Tillsammans med trådbundna Koss PortaPro hörlurar för 350 kr låter detta bättre än någon annan mobil spelare jag haft tillgång till innan.
Jaha, DAC. Jag har hela tiden i den här tråden förhållit mig till digitalt ljud från start till mål. Med en DAC skickar man ut lossless, men signalen omvandlas vilket ger kvalitetsförluster ute i högtalaren. Mer eller mindre, därav termen hifi.
Citera
2026-01-19, 13:21
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Så här gör jag.
Har en laptop med Spotify och Amazon HD strömningstjänster aktiverade. Kopplar laptop med en bättre USB-sladd till en Dac som konverterar det digitala till analogt ljud. Dator+Dac gör samma jobb som vad en CD-spelare gjorde innan.

Spotify lossless med en ordinär Androidmobil ger enastående bra ljud med hjälp av en billig dongle med dac (under 200 kr) som också konverterar från usb-utgången till 3,5 hörlursutgång.
Tillsammans med trådbundna Koss PortaPro hörlurar för 350 kr låter detta bättre än någon annan mobil spelare jag haft tillgång till innan.

Har du ens Yaxi-pads på de där 350krs Koss PortaPro-lurarna från 80-talet, din audiohomofil?
Citera
2026-01-19, 13:24
Medlem
solstrålars avatar
Citat:

Förstår du ens hur många gånger i din ljudkedja ljudet digitalt omvandlas? För var enda gång det sker skadas det som du kallar "lossless", dvs det kan aldrig vara lossless när det når dina öron i den kedjan du beskriver av streamingtjänster, billiga DACar, skitiga laptops, USB kablar för att inte tala om vad du ens lyssnar igenom. Tror du på riktigt Spotify ens sitter där och rippar CD skivor? De har köpt materialet, eller streamar det själva någon annan stans ifrån så det innebär ännu mer data loss.

Du tvättar här i princip en T-shirt full med ketchup och när den kommer ut rosa efter 10 minuter snabbtvätt säger du "DEN SER JU UT SOM NY"...

Det ENDA sättet du lyssnar lossless är om du äger CD skivan, eller vinylen och har utrustning som inte färgar materialet. Det är helt omöjligt att uppnå lossless i ljudkedjan du beskriver.
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 13:27.
Citera
2026-01-19, 13:27
Medlem
Ibland undrar man när folk gjorde en öronundersökning sist och kollade hörseln.

Med tanke på att medelåldern i Sverige är runt 44 år så har väl folk sämre hörsel rent generellt, då de är äldre.

Klart att man inte hör skillnad då, om man har sämre hörsel.
Sedan beror det på hur bra högtalare man har, ju bättre högtalare, ju större är skillnaden.

Jag och andra runtomkring märker dock en stor skillnad.

Med tanke på allt pladder om "placebo" så bör ni alla undersöka hur en extremt negativ inställning (nocebo) gör att man inte heller får en representabel och objektiv upplevelse av ljud.

Som sagt så ligger sanningen mittemellan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nocebo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in