2026-01-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Kan du tala ur skägget gubbe hur du kopplar ihop det.

Så, du tillhör gruppen som inte har, vad var det du kallade det - "allmän kännedom"?
Citera
2026-01-19, 12:22
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Så, du tillhör gruppen som inte har, vad var det du kallade det - "allmän kännedom"?
Jag har ingen lust att tramsa. Ta del av mina andra inlägg och ta intryck eller avstå.
Citera
2026-01-19, 12:39
Medlem
Citat:
Jag har ingen lust att tramsa. Ta del av mina andra inlägg och ta intryck eller avstå.

Ooops!

Dessa, t.ex, används för att göra det: https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-wave-link-wls-tradlost-kit-for-ljudoverforing.html

Audio Pro började sälja en sådan produkt för över c:a 30 år sedan, en produkt som sålde som smör smälter i solsken då den revolutionerade området. De har slutat nu men andra fortsätter. Går ju att koppla även till telefonen.

Så i över 30 år har detta gått att göra och du har inte haft den blekaste, hmm. Nu har du lärt dig något nytt, varsågod.
Citera
2026-01-19, 12:44
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Upptäckte att mina inställningar var satta på automatisk ljudkvalité igår.

Satte på lossless/FLAC och herregud vilken upplevelse. Vartenda ljud i låtar är isolerat och kristallklart, inget ljud tar över det andra.

Höjer du volymen så bibehålls samma balans.

Faktum är att jag har sänkt volymen t.o.m för att det är så ” crispigt” ljud.

Finns det några andra lossless-entusiaster här och vad använder ni för utrustning?

Läste att om man använder Bluetooth så kommer den nedgradera lossless ett snäpp men ändå vara markant högre än 320 kbps.

Någon som vet exakt hur mycket det nedgraderas?

Det du upplever är placebo, för det kan omöjligen vara lossless om det streamas över internet.

Har du inte förstått det?
Citera
2026-01-19, 12:46
Medlem
solstrålars avatar
Hur kan folk vara så dumma att de tror lossless spelar roll, på en streamingtjänst

Är utbildningsnivån såhärlåg idag

Kvaliteten är aldrig bättre än den svagaste länken i kedjan, i det här fallet är det att datan överförs digitalt i en ström till dig, du tror på riktigt det innebär samma kvalitet som ”lossless”? Jösses. Du kan aldrig uppleva lossless om du inte sitter med kabelanslutning till ljudkällan…

Därtill sitter du väl med trådlösa bluetoothlurar
Citera
2026-01-19, 12:48
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
"vet man vad man ska lyssna efter så går det" = placebo.

Musik med högre ljudkvalitet är mer detaljrikt, dynamiskt och fylligare. Jag har länkat till en sida tidigare i tråden där man kan göra ett blindtest hemma. Om det bara var placebo hade det inte varit möjligt att svara mer rätt på exemplena än vad slumpen tillåter.
Det finns mycket ormolja inom hifi, men det betyder inte att allting är det. Sen är det klart att lossless är fullständigt onödigt för många och att ju mer pengar du investerar inom området ju mindre blir förbättringen.
Citera
2026-01-19, 12:49
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Kan du tala ur skägget gubbe hur du kopplar ihop det.

Så här gör jag.
Har en laptop med Spotify och Amazon HD strömningstjänster aktiverade. Kopplar laptop med en bättre USB-sladd till en Dac som konverterar det digitala till analogt ljud. Dator+Dac gör samma jobb som vad en CD-spelare gjorde innan.

Spotify lossless med en ordinär Androidmobil ger enastående bra ljud med hjälp av en billig dongle med dac (under 200 kr) som också konverterar från usb-utgången till 3,5 hörlursutgång.
Tillsammans med trådbundna Koss PortaPro hörlurar för 350 kr låter detta bättre än någon annan mobil spelare jag haft tillgång till innan.
Citera
2026-01-19, 12:49
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Musik med högre ljudkvalitet är mer detaljrikt, dynamiskt och fylligare. Jag har länkat till en sida tidigare i tråden där man kan göra ett blindtest hemma. Om det bara var placebo hade det inte varit möjligt att svara mer rätt på exemplena än vad slumpen tillåter.
Det finns mycket ormolja inom hifi, men det betyder inte att allting är det. Sen är det klart att lossless är fullständigt onödigt för många och att ju mer pengar du investerar inom området ju mindre blir förbättringen.

Om någon pratar om digital streaming av ljud och hävdar att den är på något sätt ”lossless” säljer de definitivt ormolja, ja.
Citera
2026-01-19, 12:51
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Så här gör jag.
Har en laptop med Spotify och Amazon HD strömningstjänster aktiverade. Kopplar laptop med en bättre USB-sladd till en Dac som konverterar det digitala till analogt ljud. Dator+Dac gör samma jobb som vad en CD-spelare gjorde innan.

Spotify lossless med en ordinär Androidmobil ger enastående bra ljud med hjälp av en billig dongle med dac (under 200 kr) som också konverterar från usb-utgången till 3,5 hörlursutgång.
Tillsammans med trådbundna Koss PortaPro hörlurar för 350 kr låter detta bättre än någon annan mobil spelare jag haft tillgång till innan.

Men snälla vännen streaming är DIGITALT och PER DEFINITION lossy. Du kan inte strömma en lossless källa från Spotify och Amazon och ha lossless kvar efteråt.

Det är billig marknadsföring av Spotify.

Har du gått i skolan?

”Billig dongle under 200 kr” herregud…
Senast redigerad av solstrålar 2026-01-19 kl. 12:56.
Citera
2026-01-19, 12:51
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Om någon pratar om digital streaming av ljud och hävdar att den är på något sätt ”lossless” säljer de definitivt ormolja, ja.

Varför skulle det inte kunna vara möjligt att strömma ex. Flac-filer?
Citera
2026-01-19, 12:54
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Varför skulle det inte kunna vara möjligt att strömma ex. Flac-filer?

För att strömningstjänsten ALLTID, A-L-L-T-I-D reducerar ursprungsdatan digitalt eftersom den överförs från en server till din dator för uppspelning. Hela poängen med ”lossless” är att källan INTE reducerats digitalt.

Jag blir lätt mörkrädd hur dåligt folk är informerade idag.

Tror ni man kan ladda ner RAM också?
Citera
2026-01-19, 12:56
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
För att strömningstjänsten ALLTID, A-L-L-T-I-D reducerar ursprungsdatan digitalt eftersom den överförs från en server till din dator för uppspelning. Hela poängen med ”lossless” är att källan INTE reducerats digitalt.

Jag blir lätt mörkrädd hur dåligt folk är informerade idag.

Tror ni man kan ladda ner RAM också?

Varför skulle den behöva komprimera ljudfilen när det går att strömma film i högre bitrate?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in