2021-12-31, 21:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tja, gjorde en liten steloperation för en månad sen och käkar fortfarande oxy :/ så jag har en fråga till er som gjort steloperation, hur länge gick du med smärta efter operationen?
Mvh A.A
Citera
2021-12-31, 22:20
Medlem
4yoonlys avatar
Kan inte svara för mig själv, men för en vän. Och det blev ett beroende... Har ingen aning när smärtan tog slut och beroendet tog över men du får akta dig...

Tipset är nog uppleva smärtan och försöka vänja dig, än bara automagiskt ta en tablett och "njuta"...
Citera
2021-12-31, 22:59
Medlem
Vad har du gjort för steloperation? nacken, ryggen eller ländryggen?
Citera
2021-12-31, 23:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerdance
Vad har du gjort för steloperation? nacken, ryggen eller ländryggen?
ländryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan inte svara för mig själv, men för en vän. Och det blev ett beroende... Har ingen aning när smärtan tog slut och beroendet tog över men du får akta dig...
Beroende är inget jag direkt behöver tänka på, får aldrig några "roliga" effekter av mediciner tar dessutom lägsta doseringen vid behov.
Citera
2021-12-31, 23:49
Medlem
Låter som ett förhållandevis enkelt kirurgiskt ingrepp. Vävnadsläkning efter kirurgi brukar ta 2-3 månader, så den tiden har ju inte passerat i ditt fall.

Det mest intressanta i ditt fall är att man stelopererat på rätt grunder, dvs att det man gjort gör något åt grundorsaken till din smärta. Har man inte opererat på rätt grunder så spelar ju inte efterförloppet någon större roll.

Antar att du hade diagnosen segmentell rörelsesmärta. Då har man listat upp några kriterier som man vill att patienten ska nå upp till för att öka chansen för gott operationsresultat:

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/ortopedi/segmentell-rorelsesmarta-srs/
"Det finns också evidens för att resultaten efter kirurgi för SRS är bättre för patienter med s k icke-neurotisk personlighet och utan ”mental distress”."
Citera
2026-01-19, 11:20
Medlem
Har också stelopererat mig 2022.
Rent av nyfikenhet hur har det gått såhär i framtiden för er?
Har ni några tips.
Har börjat få problem med ena höften eller åtminstone smärta som kommer från området.
Även viss känningar i benet/benvecket och ankeln.
Citera
2026-01-19, 12:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke1989
Har också stelopererat mig 2022.
Rent av nyfikenhet hur har det gått såhär i framtiden för er?
Har ni några tips.
Har börjat få problem med ena höften eller åtminstone smärta som kommer från området.
Även viss känningar i benet/benvecket och ankeln.
ryggen är känslig, har lite reducerad rörlighet och muskelsmärta mellan skulderbladen av och till, hela ryggen har kontrollerats efter operation och allt ser bra ut, det kommer och försvinner rätt snabbt så misstänker att musklerna inte orkar med.
Senast redigerad av Arne.Anka 2026-01-19 kl. 13:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in