2012-09-20, 22:56
Medlem
Slaskenstams avatar
Hej
Hittade efter sökning ingen lämplig tråd, och startar därför denna.

Enligt min kommun dvs Ljusdal, har Arbetsmiljöverket eller motsvarande förbjudit kommunen från att ha entrédörren till kontoren upplåst. Kan detta stämma? Det låter konstigt för vad jag vet har inga hot förekommit. (Det hör till saken att jag själv arbetar rätt mycket i detta förvaltningshus.)

Här är en länk om det hela: http://helahalsingland.se/ljusdal/ljusdalc/1.5110150-kommundorrar-kan-stangas-dagtid

Är det så, eller är detta någon slags undanflykt för att kunna stänga ute allmänheten?
2026-01-15, 13:52
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskenstam
Hej

Enligt min kommun dvs Ljusdal, har Arbetsmiljöverket eller motsvarande förbjudit kommunen från att ha entrédörren till kontoren upplåst. Kan detta stämma? Det låter konstigt för vad jag vet har inga hot förekommit. (Det hör till saken att jag själv arbetar rätt mycket i detta förvaltningshus.)

Här är en länk om det hela: http://helahalsingland.se/ljusdal/ljusdalc/1.5110150-kommundorrar-kan-stangas-dagtid

Är det så, eller är detta någon slags undanflykt för att kunna stänga ute allmänheten?
Så är det på alla kommunhus i hela Sverige nuförtiden för att stänga ute allmänheten och kunna besluta korrupta beslut!

Vi har demokratiproblem i Sverige!
2026-01-15, 14:16
Medlem
Varför ska folk kunna knalla runt som de vill bland kontoren, så är det ju ingen annanstans?

Har man avtalad tid med någon så går man väl till en reception och väntar?
2026-01-19, 10:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför ska folk kunna knalla runt som de vill bland kontoren, så är det ju ingen annanstans?
Det handlar verkligen inte om "ingen annanstans" utan öppna dörrar är verkligen ingenting ovanligt. Sedan misstänker jag att den tekniska utvecklingen med billigare digital lås gjort att allt fler företag numera låser sina dörrar. Men samtidigt tycker jag att det ska vara en skillnad mellan det offentliga och privata företag där den förra gruppen ska ha större krav på sig att vara tillgängliga eftersom deras finansiering utgår från tvångsbeskattning.
2026-01-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det handlar verkligen inte om "ingen annanstans" utan öppna dörrar är verkligen ingenting ovanligt. Sedan misstänker jag att den tekniska utvecklingen med billigare digital lås gjort att allt fler företag numera låser sina dörrar. Men samtidigt tycker jag att det ska vara en skillnad mellan det offentliga och privata företag där den förra gruppen ska ha större krav på sig att vara tillgängliga eftersom deras finansiering utgår från tvångsbeskattning.

Det gångna året har jag varit i stads/råd-husen i Hamburg, Oslo och Florens.
Som oanmäld besökare får du komme in i den ofta väldigt pampiga entréhallen. Men för att komma dit någon jobbar får du ha avtalat ärende annars kommer du inte längre.

Tycker det är naturligt att folk får arbeta ostört, det är om inte annat respektlöst mot övriga kommuninnevånare som får betala för tiden som slösas på att några få rättshaverister väl härja runt på kontoren och leka Robert Aschberg och Janne Josefsson.
2026-01-19, 11:02
Medlem
Citat:
Det låter konstigt för vad jag vet har inga hot förekommit.

(...)

Vi behöver inte vara fullt så konspiratoriska, det går ju även att jobba proaktivt/preventivt, och finns det ens något medborgarvärde i att kommunhusen har öppna dörrar eller är det enbart en säkerhetsrisk för personalen att någon random missbrukare som tycker att allt hemskt i hans liv är kommunens fel bara kan knalla in? Öppen dörr eller ej har ju tämligen lite med insyn och vad som egentligen pågår i verksamheten att göra. Går utmärkt att göra insyn i vad som händer enbart skenbar och sedan korrumpera under bordet, så att säga.
2026-01-20, 08:26
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det gångna året har jag varit i stads/råd-husen i Hamburg, Oslo och Florens.
Som oanmäld besökare får du komme in i den ofta väldigt pampiga entréhallen. Men för att komma dit någon jobbar får du ha avtalat ärende annars kommer du inte längre.
Här talar vi ju om någon form av hybridlösning. Möjlighet att komma in i lokalen, men för att komma vidare krävs avtalad tid. Bekymret uppstår ju om allting reduceras till en central mottagning som förväntas förmedla kontakter inom hela kommunen och de anställda förblir omöjliga att få kontakt med.

Citat:
Tycker det är naturligt att folk får arbeta ostört, det är om inte annat respektlöst mot övriga kommuninnevånare som får betala för tiden som slösas på att några få rättshaverister väl härja runt på kontoren och leka Robert Aschberg och Janne Josefsson.
Detta kan vara ett bekymmer, men är rättshaverister ett så stort bekymmer att den minskade möjligheten för gemene man att samtala med kommunens anställda är värt priset? Då kan ju stölder vara ett större bekymmer.

Sedan, om vi ska vara ärliga, kan ett fysiskt besök på plats vara mycket mer tidseffektivt även för den anställda gentemot att tid ska bokas, dokument ska mejlas, telefonkontakt i flera led ska samordnas, mötet ska dokumenteras etc.
2026-01-20, 08:29
Medlem
Galejans avatar
Helt rätt att låsa. Pöbeln har inte med kommunens beslut att göra. De ska inte ranta runt och ha insyn i sånt de inte har med att göra. Har man så mycket överenergi är det bättre att man tar ett extrajobb och bidrar med mer skatt till kommunen.
2026-01-20, 10:22
Avslutad
Citat:
Hej

Det är inte bara dem utan rätt många kommuner också i inlandet också, jag tror Bollnäs och Söderhamn är också stängda.
2026-01-20, 18:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ej arbete. Låser tråden.

Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här