2026-01-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag vet redan att du är en stor trådapa som besvarar exakt allt som skrivs men du kanske skall läsa igenom innan du skriver.
Jag frågade vart det stod att bostadsbyggare går i konkurs för att priserna är för låga, du gav mig en länk till en artikel om att det är många konkurser nu (vilket beror på lågkonjunktur vilket du borde märkt av eftersom du "lever i verkligheten") sedan en skriftlig fråga från en sosse och sist en lite mer relevant artikel.
Dock framhåller den inte att bostadspriserna är för låga, snarare att de är för dyra. Från din artikel läser vi:
"Men det krävs ännu mer reformer, menar hon. I höstas presenterades en statlig utredning, med ett antal förslag till reformer i byggbranschen. Det handlar bland annat om att lätta på kreditrestriktionerna, införa ett höjt bolånetak och minska amorteringskraven."

Detta är ju exakt vad jag sagt, folk har inte råd med bostäder för de är på tok för dyra. Hade för lågt pris varit ett problem hade de bara kunnat höja priset och ta ut kostnadsökningen. Detta går dock inte eftersom kunderna har inte råd, eftersom bostäderna är så extremt övervärderade.

Svenssons artikel ger även stöd för detta.
Som jag skrev här till din trådapa till polare så framhåller Svensson:
"The main results of this paper can be summarized with the help of figure 1.1. The solid blue line
shows the PTI indicator—the percentage deviation of the PTI ratio from its historical average,
where the PTI ratio is Swedish house prices divided by disposable income per capita. The peak
value is about 40% and occurs in 2022. According to the PTI indicator, Swedish houses were thus
overvalued by about 40% in 2022. "

Om man förutsätter en korrelation här så är det alltså på grund av att bostadspriserna är för höga, inte för låga som ekbo påstår.
Jag vet att detta är extremt komplicerad ekonomi för er två att förstå men om saker är för dyra och folk inte har råd brukar företagen som säljer sakerna som är för dyra generellt sett ha det kämpigt.

Som vanligt dock så fantiserar du och ekbo ihop något annat som går stick i stäv med verkligheten och det är fortsatt du antingen ljuger eller så förstår du inte enkel korrelation.

Är saker för dyra har folk inte råd att köpa, då går företagen som säljer i konkurs.
Så nästa gång ni två frågar "varför går byggföretagen i konkurs?!" som de apor ni är kan ni komma ihåg att det är för att folk inte har råd att köpa bostäderna som byggs

Det är lönlöst att diskutera med dig. Du tror seriöst att bolag hellre försätter sig själva i konkurs än att sänka sina priser när de har god lönsamhet. Tror man det klarar man inte av att förstå grundläggande marknadsekonomi. När priserna på marknaden går ned går bolagen i konkurs för att deras lönsamhet är kaputt.

I en fungerande arbetsmarknad hade de kunnat sänka sina lönekostnader. Men det vägrar facken gå med på, då har de hellre hög arbetslöshet.

Det kan vara lågkonjunktur utan att bostadspriser går ned nämnvärt. Det har hänt ett flertal gånger de senaste 30 åren. Men ingen av gångerna blev det kris eller konkurser i närheten av det vi ser i byggbranschen nu. Detta eftersom priserna inte gått ner eftersom folk fortsätter efterfråga dem.

Alla reformer som branschen efterfrågar är nödvändiga för att få tillbaka prisbilden på en nivå som gör att byggbolagen inte behöver försätta sig själva i konkurs.
Citera
2026-01-18, 22:03
Medlem
Citat:
Finns det något som helst bevis på att byggföretag går i konkurs för att bostadspriser är för låga?
Presentera dem, du har väl såklart fakta för dina påståenden eller hur?
Flanders har redan svara bra på det.

Det du borde fundera över är varför du har så svag verklighetskontakt att du släpar fram frågan.
Men kan ju tro att man har med någon som går i mellanstadiet att göra.
Då hade det varit en motiverad fråga.

Citat:
Från hans text:
"The main results of this paper can be summarized with the help of figure 1.1. The solid blue line
shows the PTI indicator—the percentage deviation of the PTI ratio from its historical average,
where the PTI ratio is Swedish house prices divided by disposable income per capita. The peak
value is about 40% and occurs in 2022. According to the PTI indicator, Swedish houses were thus
overvalued by about 40% in 2022.
"

40% övervärdering enligt Svensson, blir inte tydligare än så, dumbo.
Suck, nej det är inte övervärdering enligt Svensson. Du klarar inte av att läsa en mening och få det rätt.

Det står: "According to the PTI indicator".
Du har så svag hjärna att du tror att: PTI indicator = Svensson.

Vad säger prof Svensson om PTI då?
Tittar man på rubriken som prof Svensson satt så innehåller den: "Why the Price-to-Income Ratio Is a Misleading Indicator".

PTI är en missledande indikator enligt Svensson. Var det vad Wallincus trodde.
Någon som tror att Wallincus klarat av att läsa rubriken och förstå orden?

Har Wallincus ingen självkritik alls. Varför är han här och skriver när han borde gå i grundskolans åk 4 eller så.

Citat:
Så vart är min ursäkt?
Jag vet inte vad din ursäkt är. Du kanske föll och slog huvudet när du var liten. Tyvärr bryr sig ingen om det.

Citat:
Och att se dig uttala dig om nationalekonomi är fan underbart kul, som att se en hund räkna.
Den förstår inte siffror eller matematik men skäller lika glatt ändå, precis som du!
Tja, var och en får väl dra sin slutsats om det.
Citera
2026-01-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är lönlöst att diskutera med dig.
För dig ja, eftersom du inte har varken argument, fakta eller intresse i att höra något annat än din egen åsikt.

Trots att du påstår att detta är lönlöst, jobbigt och svårt för dig så fortsätter du diskutera.

Byggföretag går i konkurs för att bostadspriserna är för höga, folk har inte råd.
Försök läs det en gång till så du förstår, sen kan du skapa en egen tråd där du diskuterar byggarbetarlöner. Jag bryr mig inte om vad du tycker om frågan så ovänligen fuck off med ditt off-topic tramsande
Citera
2026-01-18, 22:07
Medlem
Citat:
Det är lönlöst att diskutera med dig. Du tror seriöst att bolag hellre försätter sig själva i konkurs än att sänka sina priser när de har god lönsamhet. Tror man det klarar man inte av att förstå grundläggande marknadsekonomi. När priserna på marknaden går ned går bolagen i konkurs för att deras lönsamhet är kaputt.
Ja, att ägaren sätter bolaget i kk och förlorar allt är nog det mest naturliga i Wallincus värld. Wallincus väljer i 10 fall av 10 att förlora hela kapitalet än acceptera normal avkastning. (Ja, så är det nog).
Citera
2026-01-18, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/salda/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&location_ids %5B%5D=925951

Kista, Rinkeby. Bostadsrätter -24 % sedan "botten" jan 2023.
26700 kr/m2 dec 2025 vs 35 000 jan 2023.

Nu varslar Ericsson 1600 anställda i Sverige och flest från just Kista. Botten är troligtvis inte nådd.

Tror faktiskt prisfallet beror på avgiftshöjningar de senaste åren. Föreningarna i området har inte så bra ekonomi. Ingenjörer i Kista köper sällan lägenhet där ändå. Men det är absolut så att i en svagare marknad drabbas dess områden hårdast.
Citera
2026-01-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Flanders har redan svara bra på det.
Bra, då kan du ju läsa svaret till flanders och så får vi se om du klarar att begripa det.
jag är dock tveksam för ni är båda två lika dumma.

Länk till någon källa eller rapport som påpekar att bostadspriser är för låga, tack.
Du utgår väl från fakta, eller hur? Borde vara lätt att ta fram dessa då

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Suck, nej det är inte övervärdering enligt Svensson. Du klarar inte av att läsa en mening och få det rätt.

Det står: "According to the PTI indicator".
Du har så svag hjärna att du tror att: PTI indicator = Svensson.

Vad säger prof Svensson om PTI då?
Tittar man på rubriken som prof Svensson satt så innehåller den: "Why the Price-to-Income Ratio Is a Misleading Indicator".
Han säger att enligt PTI är bostäder övervärderade och sedan säger han, precis som jag, att PTI inte är en bra indikator på en förestående krasch i priser.
Tips; det är därför det står "PTI is a misleading indicator", det står inte "PTI is wrong".
Att övervärderade bostäder inte leder till en krasch betyder inte att de inte är övervärderade, jag vet att läsförståelse är svårt för dig men du kanske kan försöka ditt bästa.

Försök slingra dig du men texten står där, bara för att du inte klarar av att läsa så betyder det inte att andra inte kan.

Så med andra ord, bostadspriser i förhållande till inkomster är övervärderade.
Förväntar mig en ursäkt och erkännande att bostadspriser i förhållande till inkomst är övervärderade i ditt nästa inlägg, eller så får du förklara varför Svensson har fel om vad PTI visar
Citera
2026-01-18, 23:09
Medlem
Oj oj, nu blir det skakigt. Tänker jag iaf pga av de nya tullförhandligarna. Ngn som har ngn analys hur amerikanska tullar kan slå på ekonomin som i sin tur påverkar bostadspriser?
Citera
2026-01-18, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimpfimp2
Oj oj, nu blir det skakigt. Tänker jag iaf pga av de nya tullförhandligarna. Ngn som har ngn analys hur amerikanska tullar kan slå på ekonomin som i sin tur påverkar bostadspriser?

Hur hårt tyckte du tullhoten 2025 slog?
Citera
2026-01-19, 00:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Finns inget som hindrar dig att köpa materialet själv och låta hantverkarna installera det.

Vill man slippa det bekymret överlåter man allt till hantverkarna. Men de kommer självklart ta lite extra betalt för tiden samt frakten de ombesörjer. De kommer inte jobba gratis åt dig.

Detta har alltså ingenting med några avgifter att göra som jag förstod

Brukade du verkligen vara så här korkad förut? Har ju inte lagt dig på ignore än men det är verkligen nära nu.

Att hantverkare (kanske ffa rörisar och elare) säljer material med 100-tals % påslag från de priser de själva betalar kan knappast komma som en nyhet för en som dagligen framhäver hur insatt denne är i renoveringar etc.

Visst kan du köpa materialet själv och försöka få någon att dyka upp och göra bara timjobbet men inom många skrån vill de nog helst både ha timpengen och materialpåslaget. Dessutom vill de inte jobba med vilket material som helst heller och ansvarsfrågan vid problem blir även det komplicerat.

Det var ju just materialkostnaderna det hela handlade om från början innan du och bajsbäret började yra om allt annat
Citera
2026-01-19, 01:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du har inte en susning om vad det kostar ha en anställd - det är ungefär faktor 1,7 utöver själva lönen. Har du en månadslön som exvis snickare på 35000 brutto så behöver företaget ta ut en adekvat timlön. Sedan tillkommer resor och övrigt. Sluta att fjanta dig med att det skall kosta 300kr timmen och sådana priser. Det är inte 1998 längre!!!!!

Nja de varierar från 1.5 till 1.65, beroende på bransch.
Senast redigerad av slemhog 2026-01-19 kl. 01:56.
Citera
2026-01-19, 04:23
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Lars E.O. Svensson vars alster diskuterats här i tråden de senaste dagarna är en känd motståndare mot amortering, "ofrivilligt sparande" som han kallar det för.

Jag skumläste bara "Are Swedish House Prices Too High?" som länkats ovan för att försöka ta till mig det viktigaste.

I Sverige har amorteringsfria lån och mycket låga räntor varit rådande under många år och detta har gjort det fördelaktigt att ha ett ägt boende: man har haft låga kostnader för boende i relation till ens inkomst och också jämfört med att hyra motsvarande. Därför är svensk bostadsmarknad kraftigt undervärderad, även under pristoppen 2022.

Han bryr sig alltså inte så mycket om inkomstsidan så som ECB och IMF m.fl. gör när de påstår att svensk bostadsmarknad är övervärderad eftersom värderingarna i Sverige är extremt höga jämfört med människors disponibla inkomst, utan han fokuserar på hur stora utgifter man har för boendet istället.

Det är svårt att förlika dessa indikatorer på över eller undervärde, de påstår ju tvärt emot varandra så det är väl mer hur man lägger sig filosofiskt som får avgöra vilken karta som stämmer bäst med verkligheten.

Personligen tycker jag att skulder ska betalas av men det är ju en kontroversiell uppfattning i Sverige.
Citera
2026-01-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Lars E.O. Svensson vars alster diskuterats här i tråden de senaste dagarna är en känd motståndare mot amortering, "ofrivilligt sparande" som han kallar det för.

Jag skumläste bara "Are Swedish House Prices Too High?" som länkats ovan för att försöka ta till mig det viktigaste.

I Sverige har amorteringsfria lån och mycket låga räntor varit rådande under många år och detta har gjort det fördelaktigt att ha ett ägt boende: man har haft låga kostnader för boende i relation till ens inkomst och också jämfört med att hyra motsvarande. Därför är svensk bostadsmarknad kraftigt undervärderad, även under pristoppen 2022.

Han bryr sig alltså inte så mycket om inkomstsidan så som ECB och IMF m.fl. gör när de påstår att svensk bostadsmarknad är övervärderad eftersom värderingarna i Sverige är extremt höga jämfört med människors disponibla inkomst, utan han fokuserar på hur stora utgifter man har för boendet istället.

Det är svårt att förlika dessa indikatorer på över eller undervärde, de påstår ju tvärt emot varandra så det är väl mer hur man lägger sig filosofiskt som får avgöra vilken karta som stämmer bäst med verkligheten.

Personligen tycker jag att skulder ska betalas av men det är ju en kontroversiell uppfattning i Sverige.
Vilket innebär att även personer som skulle vara "under vatten" har ett boende som enligt Lasse är "kraftigt undervärdera(t)"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in