2026-01-18, 18:59
Medlem
På precis alla andra platser i samhället är heterosexuella diskriminerade. Hon kan söka sig till svenska kyrkan, de älsker allehanda homos, tranvestiter och barnknullare.
Citera
2026-01-18, 19:12
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ditt problem blir att Jesus aldrig har funnits. Bibeln är bara påhittat som en saga. Den är helt sjuk och mycket ond. Som jag skrev så borde den ses på samma sätt som man ser på nazism. Man diskuterar inte sakfrågor.

Du byter ämne.

Först skriver du att “Bibeln säger att homosexuella ska dödas”. När du får svar med Nya testamentet så hoppar du till “Jesus fanns inte” och “allt ska förbjudas”. Det är inte argument, det är flykt.

Om du vill diskutera historiskt så är det rätt enkelt. Att Jesus som person har funnits är en mainstreamuppfattning även bland icke-troende historiker. Man kan bråka om mirakler, uppståndelse och teologi. Men att en judisk predikant i Galiléen som korsfästes under Pilatus existerade är inte någon vild sektgrej. Det är grundfakta i ämnet.

Men tråden handlar inte ens om det. Den handlar om moral.

Och då är ditt “förbjud allt” exakt samma logik som du säger dig hata. Du vill inte diskutera sakfrågor, du vill ha renhet. Du vill ha kontroll. Det är samma mentalitet som bokstavstroende när de vill stena folk. Du bara byter uniform.

Och det är därför Frida är intressant. För hon gör det som folk med ryggrad gör. Hon vägrar vara tyst när orätt sker.

”Tiga är guld” är en feg människas ordspråk. I kristen mening är det raka motsatsen till lärjungaskap. Jesus säger:

På detta skall alla förstå att ni är mina lärjungar: att ni har kärlek till varandra.(Joh 13:35)

Kärlek betyder intehåll käften så du inte stör”. Kärlek betyder att man tar strid när människor trampas ner.

Så nej, jag köper inte din nazism-liknelse. Nazism bygger på avhumanisering. Evangeliet bygger på motsatsen. Problemet är inte att Frida pratade. Problemet är att pingstkyrkan krävde tystnad.

Och om du nu menar allvar med att du vill bekämpa ondska så börja där. Sluta kräva mer tystnad. Sluta normalisera tanken att människor “ska dödas”. Det är där hatet bor. Inte i att någon vågar säga vem hon är.
Citera
2026-01-18, 19:14
Medlem
Donaldstrumpets avatar
I bland är tiga guld.
Att prideflaggan och det den står för inte är populärt i det där sällskapet kan väl en chimpans räkna ut.
Citera
2026-01-18, 19:28
Medlem
Ratads avatar
Vad förväntade hon sig av en gammal dödskult med en sagobok som används som en ursäkt för att racka ner på hennes sexuella läggning? Kanske ett tecken på att sluta med det tramset och bli ateistisk humanist istället?

Tipset från coachen - släpp sargen och kom in i matchen.
Citera
2026-01-18, 19:31
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlynx23
Svenska kyrkan viftar väl öppet med regnbågsflaggan hon skulle kunna försöka där istället?😁🫣
Ja, om hon nu känner att hon måste vara religiös som flata så är det ju smidigare att gå med i en kristen rörelse som inte anser att hennes medfödda läggning är en synd.

Eller så kan hon väl ljuga ihop en egen variant av kristendom. Det gick ju för mormonerna, så hon kan säkert få till något som passar.
Citera
2026-01-18, 19:32
Medlem
Det krävs också att man är troende för att arbeta hos Svenska kyrkan. Förjävligt! Jag har ju alltid velat arbeta tillsammans med skenheliga hycklare.
Citera
2026-01-18, 19:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ditt problem blir att Jesus aldrig har funnits. Så därför har hen aldrig kunnat göra något av det du skriver heller. Bibeln är bara påhittat som en saga. Det finns inte i verkligheten och är helt irrelevant för våra liv. Därför så blir hela den här grejen en nonsensgrej. Men jag påpekade att det var märkligt att hon inte begrep bättre eftersom hon var uppvuxen med påhittet. Så hon borde väl veta vad det står.

Oavsett hur du försöker snurra bort allt så står det så som jag skrev. Du kanske yrar bort dig själv bara helt enkelt och inte begriper?

Jag vet mycket väl vad de falska testamenterna är. Jag har läst bibeln mer än en gång. Den är helt sjuk och mycket ond. Som jag skrev så borde den ses på samma sätt som man ser på nazism. Man diskuterar inte sakfrågor om nazism. Man fördömer skiten från början till slut och slänger det i sopen.

Nu kan man väl hoppas att den här kvinnan får upp ögonen för hatet som kristendomen sprider och lämnar skiten. Hon är ju en lebba för tusan, vad hade hon väntat sig av pingst-tramset? De är ju idioter från början till slut.
Jag är kristen och tror inte, utan vet. Vad tycker du om det?
Citera
2026-01-18, 20:07
Avstängd
Korkad brud. Hennes dumhet kostade henne flera tusen kronor.
Citera
2026-01-18, 20:10
Avstängd
kyrkstockens avatar
Ja, att pingstkyrkan inte kommit längre och fortsätter värna familjen.

Här är podavsnittet så du kan bilda en egen uppfattning:
https://poddtoppen.se/podcast/1610378526/regnbagspodden/69-frida
Citera
2026-01-18, 20:11
Medlem
Smekarn87s avatar
Jag tycker inte det är bra. Men jag vill i det innersta att klubbar man skapar på frivillig basis äger rätten att agera hur de vill i de frågorna.
Citera
2026-01-18, 20:17
Medlem
Kan inte vara lätt för personer som är attraherade till samma kön i den kyrkan.
Citera
2026-01-18, 20:43
Medlem
Deagle66s avatar
Pingstkyrkan är rätt stränga med saker gällande kristendommen och avarter som bögar och flator är no no.

Hur hade det varit om hon va muslim och arbetade i en moske?

Ah, kanske fruntimmer inte ens får arbeta i en moske, rätta mig om jag har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in