2026-01-18, 18:19
Avstängd
Drömmer gör jag inte, jag ser mönstren innan de syns i nyheterna.
När du ser Pete Hegseth framför skärmen vet du att USA har växlat över till militära handlingar och jag ger max åtta timmar sen är Grönland USAs.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Gosse vad du drömmer.
EU och NATO sätter emot. Pågår möte just nu.

Gubben är rökt om han försöker sig på ett militärt angrepp.
Riksrätt nästa.

För övrigt borde han ägna sig åt Alaska.
Där är fartygen han hallucinerar om runt Grönland.
Citera
2026-01-18, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Du kan skratta åt honom hur mycket du vill men just nu styr de ändå spelet. Danmark kommer stå handfallet när det smäller och då hjälper inga ord om "pajasar". Grönland är redan på väg bort.
Jasså, då var det bestämt… Varför låter det som att du försöker övertala mig i så fall?

Som sagt, Trump kör på med Grönland för att få folk att glömma Epstein, fattar du inte detta??
Citera
2026-01-18, 18:24
Avstängd
Dessa alternativ gäller, med undantag för punkt ett som redan har prövats:

- Ekonomisk övertalning: USA kan försöka förhandla direkt med Danmark eller rikta generösa ekonomiska erbjudanden till Grönlands befolkning för att vinna lokal förankring.

- Ekonomisk press: Tullar och sanktioner mot Danmark eller EU kan användas för att tvinga fram en uppgörelse.

- Självständighetslinjen: Genom att aktivt stödja ett självständigt Grönland kan USA senare ingå någon form av skydds‑ eller försvarssamarbete, ungefär som i flera Stillahavsstater.

- Militär förstärkning: Pituffikbasen kan successivt byggas ut inom ramen för 1951 års försvarsavtal, utan att det formellt handlar om någon invasion.

- Sista utvägen: En militär operation med specialförband om alla andra vägar har uttömts något Hegseth öppet sagt i kongressen att man är beredd på.

Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Jasså, då var det bestämt… Varför låter det som att du försöker övertala mig i så fall?

Som sagt, Trump kör på med Grönland för att få folk att glömma Epstein, fattar du inte detta??
Citera
2026-01-18, 18:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Drömmer gör jag inte, jag ser mönstren innan de syns i nyheterna.
När du ser Pete Hegseth framför skärmen vet du att USA har växlat över till militära handlingar och jag ger max åtta timmar sen är Grönland USAs.
Jasså du. Påminner mer om de höga förväntningarna på Musk och DOGE....

Faktum är att ditt ståfräs om Hegseths uppenbarelse vittnar om hur skev du är.

Hela högen kommer ställas inför riksrätt då kongressen bipartisant signalerar om att det är ren galenskap det Trump ägnar sig åt.

Enbart imperialism. Om det vore arktisk säkerhet så är det Alaska han ska bry sig om.
Citera
2026-01-18, 19:08
Medlem
Ingenting är omöjligt för Trump; han kan ensidigt deklarera att Grönland tillhör USA.
Citera
2026-01-18, 19:12
Medlem
Vatos.Locoss avatar
USA kan skicka in tre CIA agenter och få kontroll över ön på mindre än ett dygn. Lätt.
Citera
2026-01-18, 19:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Ingenting är omöjligt för Trump; han kan ensidigt deklarera att Grönland tillhör USA.

Nej när det handlar om den mannen är allt möjligt. Men det skulle ändå innebära komplikationer när han skulle försöka utöva ’ägandet’ i praktiken. Invånarna verkar ju extremt ovilliga till att börja med, så att implementera amerikanska lagar, bära upp skatt, ändra valuta och lagar kommer bli svårt.
Citera
2026-01-18, 19:29
Avstängd
Trump visar gång på gång att han vågar tänka stort och sätta USA först. Precis som George Washington var grundaren av nationens självständighet, kan Trump bli den som återupprättar dess styrka och mod. Att tala om Grönland är bara ännu ett tecken på hans vilja att utmana det gamla tänkandet.

Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Citera
2026-01-18, 19:43
Avstängd
Jag hoppas att Trump går vidare till punkt fem efter tullarna.
Citera
2026-01-18, 19:46
Avstängd
Ger Pentagon max åtta timmar, så är Grönland USA:s.
Citera
2026-01-18, 20:18
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Jag tyckte att det kunde vara intressant att se vad den amerikanske historikerna Victor Davis Hansen har att säga om USA:s planer på att ta över Grönland.

Jag tänkte att om han är positiv så kommer han att argumentera för ett övertagande genom att anföra militärstrategiska argument. Och ja, han går verkligen i spinn och är all in for it.

De enorma hoten mot USA är ett självklart motiv för att Grönland ska bli en del av USA anser Hanson. Det är slut med diplomatiska fjantigheter och fantasierna om internationell rätt och okränkbara gränser. Här tar USA:s intressen över och de små staterna får vika sig helt enkelt. It´s peace through strength, stupid.

Hansom riktigt gottar sig i hur Pentagon jobbar på invasionsplanerna. Det här är ingen bluff, nu är det allvar o.s.v. Är det en skyddsväst han har på sig?...

Hanson som jag följde med intresse när han pratade om WW2 och annan krigshistoria, från bl.a. antiken har verkligen löpt linan ut.

Makt är rätt. Försök fatta det era veka idioter tycker Victor. Jisses.

Inte ett ord om om att USA har alla möjligheter att stärka sitt försvar på Grönland inom NATO-samarbetet och samverkan med med NATO-landet Danmark och Grönland.

https://www.youtube.com/watch?v=TndUC02qd0o&t=13s
Citera
2026-01-18, 20:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jasså du. Påminner mer om de höga förväntningarna på Musk och DOGE....

Faktum är att ditt ståfräs om Hegseths uppenbarelse vittnar om hur skev du är.

Hela högen kommer ställas inför riksrätt då kongressen bipartisant signalerar om att det är ren galenskap det Trump ägnar sig åt.

Enbart imperialism. Om det vore arktisk säkerhet så är det Alaska han ska bry sig om.

'Hela högen kommer ställas inför riksrätt...'

Ja. Det kommer inte bara bli Trump, så mycket är säkert..
Och de bör reagerar så fort de anser de har tillräckligt för fällande dom.

Finns inte så mycket mer att tillägga.

De har tappat det fullständigt (!) och det var hit vi visste det var på väg redan innan senaste valet.
Enda positiva är att även idioter har öppnat ögonen nu. Ingen vidare tröst dock.

Han försöker just nu stjälpa USA, så som vi känner det, fullständigt och om det amerikanska folket inte vill förlora sin ledande plats inom alla områden, men också sin egen frihet och demokratin som helhet- så är det hög tid för dem att reagera.

Du skrev något väldigt bra i en tråd för några dagar sedan, minns ej vilket, men det var spot on.
Jag hinner nästan aldrig skriva längre och det är lika bra det eftersom jag är för "hetsig" och "arg" och förklarar mig dåligt.

Ska försöka leta upp din text. Det gällde Trumpeten så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in