2026-01-18, 13:43
Medlem
Nihennas avatar
Nya och nya, det släpptes i September, men det kan ha gått en och annan obemärkt förbi!

Callisto Protocol försökte ju att vara en spirituell uppföljare till Dead Space, men föll ganska hårt pladask på röven. Bloober Team har nu försökt med sitt egna spel, Cronos: The New Dawn, och det är ett betydligt, betyyyyydligt bättre försök än vad Callisto var.

Det utspelar sig i framtidens OCH 1980-talets Polen där en mystisk sjukdom muterar människor till groteska monster som kallas "orphans". Väldigt mycket body horror.

Dead Spaces gimmick var ju att man behövde skjuta av lemmarna på monstren för att de skulle dö. Här kan du skjuta ihjäl monster som i vilket annat spel som helst, MEN de lämnar efter sig sitt lik som andra monster i närheten kan absorbera för att bli mycket starkare. Hur man stoppar detta rån att hända är att helt enkelt bränna upp liken.

Spelet har blivit ett av mina favoritspel i genren någonsin. Så fantastiskt kul att se Bloober växa från en liten obskyr studio som gjorde skräck-walking sims till att få göra Silent Hill 2-remaken, för att sedan använda erfarenheten de fick där till att skapa något helt eget och nytt som dessutom är väldigt kul att spela.

En trailer säger mer än tusen ord: https://youtu.be/81QCcARZ4DI
Senast redigerad av Nihenna 2026-01-18 kl. 14:00.
Citera
2026-01-18, 15:53
Medlem
Fantens avatar
36 sekunder in i trailern, och jag kastar mig mot en torrenttracker i min närhet. Det där såg riktigt bra ut. En riktig vibe som kidsen säger.
Citera
2026-01-18, 16:44
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
36 sekunder in i trailern, och jag kastar mig mot en torrenttracker i min närhet. Det där såg riktigt bra ut. En riktig vibe som kidsen säger.
Haha ja, atmosfär är det nog som det gör absolut bäst.
Citera
2026-01-18, 17:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Haha ja, atmosfär är det nog som det gör absolut bäst.
Känslan jag fick var lite 'jag skiter i vad det här handlar om, jag vill uppleva det här'.
Citera
2026-01-18, 20:19
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Känslan jag fick var lite 'jag skiter i vad det här handlar om, jag vill uppleva det här'.

Jag tröttnade lite efter några timmar in i spelet, det är rätt så repetivt. Då har jag alltid gillat spel som Silent Hill, Resident Evil, Dead Space etc. Men detta tar sig aldrig riktigt hos mig.
Citera
2026-01-18, 21:28
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Jag tröttnade lite efter några timmar in i spelet, det är rätt så repetivt. Då har jag alltid gillat spel som Silent Hill, Resident Evil, Dead Space etc. Men detta tar sig aldrig riktigt hos mig.
Dead Space är i ärlighetens namn också repetitivt. Silent Hill och Resident Evil har jag aldrig riktigt gillat. Det här verkar dessutom bara mer actionorienterat.
Citera
2026-01-18, 22:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Hade varit kul med lite RE/SH-pussel i det, men Dead Space hade ju inte direkt några pussel om jag minns rätt.
Eller tänker du på antalet fiender? Cronos har 7-9 olika fiender, beroende på hur man räknar. Silent Hill 2 har har typ 4-5 om man inte räknar med bossar. Resident Evil 2 har 5, 6 om man räknar med Mr X.

Just fiendevariation är väl det som skräckspel tenderar att falla på, men där ligger i alla fall Cronos i det övre spannet. Dead Space vinner dock. Tror bara ettan har runt 11 unika fiender.

Men absolut, hade de lagt in lite ordentliga pussel i Cronos hade det varit ännu bättre än vad det redan är.
Citera
2026-01-18, 22:52
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hade varit kul med lite RE/SH-pussel i det, men Dead Space hade ju inte direkt några pussel om jag minns rätt.
Eller tänker du på antalet fiender? Cronos har 7-9 olika fiender, beroende på hur man räknar. Silent Hill 2 har har typ 4-5 om man inte räknar med bossar. Resident Evil 2 har 5, 6 om man räknar med Mr X.

Just fiendevariation är väl det som skräckspel tenderar att falla på, men där ligger i alla fall Cronos i det övre spannet. Dead Space vinner dock. Tror bara ettan har runt 11 unika fiender.

Men absolut, hade de lagt in lite ordentliga pussel i Cronos hade det varit ännu bättre än vad det redan är.

Jag tyckte väl det mest var så att man inte drogs med i handlingen. Det var mest att springa igenom ena korridoren efter den andra utan att man egentligen brydde sig så mycket om handlingen. Ett liknande spel som jag tycker gör det så mycket bättre är Alan Wake 2.
Citera
2026-01-23, 12:46
Medlem
dooeys avatar
Ett av de bästa spel jag kört faktiskt.
Lite blandning av Dead Space, Resident Evil och Half Life. Ser gärna uppföljare på detta. Such is our calling.
Citera
2026-01-26, 21:53
Medlem
Fantens avatar
Min dator nådde inte ens upp till 60 fps annat än på absolut lägsta inställningar. Visst, jag hade säkert kunnat ändra DLSS-nivå men det vill jag inte. Plus att det skiljde typ 3 fps.

Det var dock fullt spelbart i 30 men det var oklart hur det skulle flyta med massa fiender och shit.

Bra stämning dock.
Citera
2026-01-27, 12:55
Medlem
swebarbs avatar
Är det sån brist på ammo i detta spel ? Lite det som gjort att jag avvaktat med ett köp.
Citera
2026-01-27, 13:12
Medlem
dooeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är det sån brist på ammo i detta spel ? Lite det som gjort att jag avvaktat med ett köp.

Dåligt med ammo gör att man tvingas köra med mus, ladda upp varje skott och sikta på headshots så gott man kan. Ibland även fly undan. Att leta runt efter ammo och värdesaker är ett måste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in